• BodyIsYourTemple

    Letrozol vid egen äl UTAN ultraljud

    Hej!

    Jag ville höra lite med er som har erfarenheter av Letrozol. Funderar på att testa detta efter nästa mens pga oförklarlig barnlöshet i 2 år (är 35 år).

    Jag har regelbundna cykler och egen ägglossning, oftast är den dock sen (cd 15-20) och jag funderar på att "boosta" den med Letrozol så att den kommer igång lite tidigare. 

    Min fråga: Behöver man alltid kontrollera med ultraljud hur äggblåsorna har utvecklats och om ÄL sker när man annars har egen ÄL? Jag förstår att detta såklart är viktigt för kvinnor som inte har egen ägglossning. 
    Men annars, vad kan ske? Vad jag förstått kan ibland 2-3 äggblåsor mogna samtidigt och att det då är risk för "flerbörd" men att det sker sällan. Men förutom att avråda från samlag i detta fall eller ordinera att man tar en ovitrelle-spruta för att kicka igång äl kan läkarna ju inte göra mer?
    Tänker att man skulle kunna kolla med äl-stickor och temp hemma om man får/fått äl. 

    Anledningen till att jag skriver detta är att det skulle ta flera timmar för mig att åka t/r till kliniken, de samarbetar heller inte men någon gyn i närheten som skulle kunna ta VUL istället, och jag fick info att man ibland behöver ta fler än ett VUL efter en Letrozol-kur vilket skulle betyda fler turer till kliniken..

    Någon som tagit Letrozol utan att ha gjort VUL?

    Tack för svar!
  • Svar på tråden Letrozol vid egen äl UTAN ultraljud
  • Lotesse

    Jag gjorde inte VUL när jag hade enkeldos Letrozol. Läkaren menade på att det inte var nödvändigt men om vi skulle höja till dubbeldos skulle det kontrolleras med VUL. När jag blev gravid fick jag ett tidigt VUL då istället för att utesluta flerbörd (och det visade sig "bara" vara ett embryo).

    Dock var ju detta när jag inte riktigt ägglossade på egen hand. Hade 19 i progesteron en vecka innan mens. De brukar tydligen räkna med allt under 30 indikerar på att man inte ägglossar.

  • BodyIsYourTemple
    Lotesse skrev 2018-01-29 11:07:28 följande:

    Jag gjorde inte VUL när jag hade enkeldos Letrozol. Läkaren menade på att det inte var nödvändigt men om vi skulle höja till dubbeldos skulle det kontrolleras med VUL. När jag blev gravid fick jag ett tidigt VUL då istället för att utesluta flerbörd (och det visade sig "bara" vara ett embryo).

    Dock var ju detta när jag inte riktigt ägglossade på egen hand. Hade 19 i progesteron en vecka innan mens. De brukar tydligen räkna med allt under 30 indikerar på att man inte ägglossar.


    Tack för ditt svar! Ok så läkarna gick med på det, intressant. Var detta kanske i Skåne? ;) Jag låg på 20 och andra gången på 30 i progesteron, båda gångerna menade läkaren att jag garanterat hade ägglossat trots att hon senare sa att värdet ska ligga över 25.
  • ivovanon

    Kollar om jag kan väcka liv den här tråden. Jag har fått letrozol av min gynekolog pga spottings/mellanblödningar ca. en vecka innan mens. Vill även bli preggo, helst igåååår. Kommer inte gå på uppföljning eller dylik utan gyn sa att jag skulle återkomma om blödningarna var kvar eller om jag blev gravid. Har använt Natural Cykles i ett år så har bra koll på min kurva, men med letrozol blev den helt tokig. Inaktiverade de dagarna jag tog tabletterna men har inte fått en ordentlig höjning som jag brukar. Bifogar min graf. Någon med liknande erfarenheter???


  • Love2beamom

    Är det någon som provar letrozol utan kkontakt med läkare dvs på egen bevåg..ska börja med en annan tabl som äär lika som letrozol.

    Hhar en son på 2år som vi fick via ivf.å hhar nu försökt själva sen sonen va ett ppar månader gammal. ingenting har hänt.hoppas dessa tabl hjälper mig.

  • Lotesse
    Love2beamom skrev 2021-02-15 22:02:19 följande:

    Är det någon som provar letrozol utan kkontakt med läkare dvs på egen bevåg..ska börja med en annan tabl som äär lika som letrozol.

    Hhar en son på 2år som vi fick via ivf.å hhar nu försökt själva sen sonen va ett ppar månader gammal. ingenting har hänt.hoppas dessa tabl hjälper mig.


    Jag skrev tidigare här i tråden när jag tog Letrozol med kontakt med läkare. Men denna månaden har jag tagit Letrozol som jag hade kvar hemma från då, men nu utan kontakt med läkare
  • yamer

    Jag tog letrozol som jag fick av en vän som fått dem utskrivna. Tog enkel dos och vart gravid på första försöket. Har egen regelbunden äl annars. Men tog risken då vi föröskt i ett år utan framgång. Men så fårt jag dem plussade vi. Var medveten om riskerna osv. Men började bli desperat. 

  • Drömmenomstort

    Jag har också tagit letrozol utan kontroll denna gången. Jag har både tagit enkel och dubbel dos, ja jag är medveten om riskerna och har gått på tusen ultraljud.

    Har endometrios i bagaget och 2 konstaterade missfall. Tog 1,5 år mellan graviditeterna och är så fruktansvärt less och uppgiven nu. Jag har 7 dagar kvar till BIM och vill ta ett tidigt test om ett par dagar då jag redan nu mår så himla illa, men är livrädd. Vad är oddsen att det tog nu igen direkt efter missfallet?... Endometriossymptom är ju exakt som gravidsymptom så alla känningar jag har i kroppen betyder egentligen ingenting. 

  • waterfallAngel

    Ursäkta min kapning här men vad är det för risker med letrozol..ska också ta här pga min pco men ska ej heller ha kontakt med läkare.  Försökt bli gravida 20 månader och jag är snart 39

  • Love2beamom

    hej 
    har tagit letrozole på eget bevåg å aldrig åkt å kollat på ul..

    blivit gravid endast 1ggn på sån kur..köpt av privat pers

    kanske har jag plussat nu dock med letrozole kur,äl sen med 6 dagar.hänt flera ggr att den vart sen..

Svar på tråden Letrozol vid egen äl UTAN ultraljud