• Anonym (M)
    Äldre 29 Jan 12:54
    3571 visningar
    13 svar
    13
    3571

    För- och nackdelar med att vara ung förälder?

    Hej! Är nyfiken på er syn på unga föräldrar (ca 17-22 år). Vilka för- och nackdelar finns det?

    Frågar alla, inte bara unga föräldrar.

  • Svar på tråden För- och nackdelar med att vara ung förälder?
  • Anonym (S)
    Äldre 29 Jan 12:57
    #1

    Största nackdelen anser jag är att man har för lite erfarenhet av livet för att bli en riktigt bra förälder och på ett bra sätt kunna guida ett barn.

    Min personliga åsikt. Är en betydligt bättre förälder nu vid 34 än jag var vid 22. Ser saker pch situationer på ett helt annat sätt nu.

  • Anonym (J)
    Äldre 29 Jan 12:58
    #2

    För: Mer energi, oftast. man får mer tid med barn och barnbarn.

    Nackdelar: Man är dum i huvudet och inte alls så mogen som man tror. Man missar ungdomen och alla kompisar dissar en för att fortsätta leva livet.

    Mamma vid 21.

  • Äldre 29 Jan 14:02
    #3
    Anonym (J) skrev 2018-01-29 12:58:10 följande:

    För: Mer energi, oftast. man får mer tid med barn och barnbarn.

    Nackdelar: Man är dum i huvudet och inte alls så mogen som man tror. Man missar ungdomen och alla kompisar dissar en för att fortsätta leva livet.

    Mamma vid 21.


    Rent biologiskt är nog de flesta bättre rustade att bli föräldrar runt 20 än efter 30. Bättre ork o mer energi t.ex. I ett komplext samhälle som vi lever i kan det vara fördel med mer livserfarenhet men ingen självklarhet att man blir bättre förälder med stigande ålder. Det priset.ära för en bra förälder anser jag är att man ser varje barns behov o kan sätta de framför sina egna när det behövs. Har sett bra o dåliga föräldrar i alla åldrar. Själv blev jag pappa strax efter 20 o nästa kull en bit efter 30. Visst har jag gjort saker o ting lite olika..... men varken sämre eller bättre....
  • Anonym (M) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 14:28
    #4
    Anonym (J) skrev 2018-01-29 12:58:10 följande:

    För: Mer energi, oftast. man får mer tid med barn och barnbarn.

    Nackdelar: Man är dum i huvudet och inte alls så mogen som man tror. Man missar ungdomen och alla kompisar dissar en för att fortsätta leva livet.

    Mamma vid 21.


    Vad menar du med att man är dum i huvudet och inte alls så mogen som man tror?

    Tänker du generellt eller gäller det dig själv?
  • Anonym (Qwert­y)
    Äldre 29 Jan 14:35
    #5

    Negativt: man är fortfarande själv ett barn. Inte fullutvecklat konsekvenstänk. Man är mer risktagande och har ett mer känslomässigt styrt beteende. Beslutsfattandet är känsloladdat och fattas med andra delar i hjärnan än hos en vuxen.

    Brister i förmåga till överblick och framtisdplanering. Man har inte hittat sin plats i arbetslivet. Man är inte lika trygg i sig själv och man hamnar lätt både utanför i skola, arbete och på fritiden, en eftersläpning som kan bli svår att ta igen senare.

    Positivt: man har närmre i tid till barnet och kan lättare relatera till dess problem. Man kommer lättare ihåg hur det var när man själv var ung så att säga.

  • Anonym (Sömn är viktig­t)
    Äldre 29 Jan 14:58
    #6
    villbusa skrev 2018-01-29 14:02:13 följande:

    Rent biologiskt är nog de flesta bättre rustade att bli föräldrar runt 20 än efter 30. Bättre ork o mer energi t.ex. I ett komplext samhälle som vi lever i kan det vara fördel med mer livserfarenhet men ingen självklarhet att man blir bättre förälder med stigande ålder. Det priset.ära för en bra förälder anser jag är att man ser varje barns behov o kan sätta de framför sina egna när det behövs. Har sett bra o dåliga föräldrar i alla åldrar. Själv blev jag pappa strax efter 20 o nästa kull en bit efter 30. Visst har jag gjort saker o ting lite olika..... men varken sämre eller bättre....


    Det där med orken stämmer inte riktigt. En människas sömnbehov minskar hela tiden med åldern. Mellan 16-25 så är hjärnan som minst stresstålig och har störst sömnbehov. Om hjärnan blir stressad en längre tid och utan sömn i denna kritiska ålder så kan det försena hjärnans utveckling. Dvs många mognar senare pga att dom blir föräldrar ( och upplever stress, sömnbrist osv) tidigt.

    Det finns lika många medicinska ( men olika) risker att få barn innan 20 som att få barn efter 40.
  • Anonym (Sömn är viktig­t)
    Äldre 29 Jan 15:01
    #7
    Anonym (M) skrev 2018-01-29 14:28:27 följande:

    Vad menar du med att man är dum i huvudet och inte alls så mogen som man tror?

    Tänker du generellt eller gäller det dig själv?


    Om man med dum i huvudet menar att man inte kan se konsekvenser, inte tänker långsiktigt, tar dåliga beslut och tror att man vet mer än man gör, så kan jag hålla med. Men att vara dum i huvudet i den ålder är fullt normalt. Att ta dåliga beslut och tänka själviskt är nödvändigt för att bli vuxen. Bättre att ta de dåliga besluten när man är ung än när man är vuxen och har barn, jobb och äktenskap
  • Äldre 29 Jan 15:29
    #8
    Anonym (Sömn är viktigt) skrev 2018-01-29 14:58:03 följande:

    Det där med orken stämmer inte riktigt. En människas sömnbehov minskar hela tiden med åldern. Mellan 16-25 så är hjärnan som minst stresstålig och har störst sömnbehov. Om hjärnan blir stressad en längre tid och utan sömn i denna kritiska ålder så kan det försena hjärnans utveckling. Dvs många mognar senare pga att dom blir föräldrar ( och upplever stress, sömnbrist osv) tidigt.

    Det finns lika många medicinska ( men olika) risker att få barn innan 20 som att få barn efter 40.


    Säkert kan långvarig brist på sömn påverka hjärnans utveckling. Men faktum kvarstår att många upplever det betydligt enklare att ta några vaknätter med sjuka barn o ändå orka sköta sitt jobb när man är yngre. Några år efter 30 blev det betydligt svårare att överhuvud taget fungera efter några sömnlösa nätter.

    Du beskriver stress över längre tid.... det behöver långt ifrån alla föräldrar oavsett ålder uppleva. Det går ofta att hitta tid för sömn när barnen är friska men när det blir maginfluensa feber o dylikt få man räkna med mindre sömn. Så att dra slutsatsen att "många " mognar senare för att de blir föräldrar tycker jag är att dra den slutsatsen överdrivet långt.

    Utvecklinsmäsigt är nog mobiler paddor spelkonsoler med aktiviteter dygnet runt i kombination med intag av energidrycker ett större faromoment för många
  • Äldre 29 Jan 15:58
    #9

    Det största negativa jag upplevde (mamma vid 21) var tre viktiga saker

    1: Dåligt/obefintligt socialt nätverk. Mor/far-föräldrar jobbar och är inte lika tillgänglig som de skulle varit senare i livet. Jämnåriga kompisar pluggar/festar/reser/jobbar och har ett helt annat liv och kan inte finnas till hands på samma sätt. Har man själv inte börjat jobba finns det heller inget eget vuxet nätverk. Man är väldigt sårbar på så sätt.

    2: Ekonomi. Finns ingen stadig inkomst om man inte har något jobb. Föräldrapenning räcker max ett år och har man bara minsta bidrag så räcker det inte långt. Även om en pojkvän tjänar pengar är verkligheten tuff då barn och vuxna kostar mer pengar än man inser.

    3: Dålig koll på verkligheten. Man har dålig koll på rättigheter och skyldigheter helt enkelt för att man inte har den erfarenheten av livet än. Därför är det många unga föräldrar som får det tufft då vissa saker kommer som en otrevlig överraskning.

  • Äldre 29 Jan 16:03
    #10

    Positivt: kroppen återhämtar sig fantastiskt, har energi för barnen, mormor osv är fortfarande relativt unga

    Negativt: inga resor osv (förutom resor med barn), kortare weekend går ju med hjälp av barnvakt men... alltså mitt svar är, jag ansåg mig vara sjukt mogen vid 21 när mitt barn föddes. Barnen har alltid varit prio ett och jag ångrar dem inte. Dock förstår man inte hur mycket det är man offrar, det finns saker jag kommer göra som äldre men samtidigt känner jag idag att jag alltid kommer vilja tex resa med barn. Du ser folk som reser jorden runt/jobba som au pair/ drar en vecka med kompisarna till sälen. Det händer inte i mitt liv, det är alltid; ska vi åka till fjällen, japp. Jag tar barnen för att lära dem att åka, visst jag får också åka men barnen är alltid och kommer alltid vara prio ett. Därför tycker jag att förhasta dig inte, lev utan barn ett tag först. För barnen kan du aldrig ångra..

  • Anonym (H)
    Äldre 29 Jan 16:17
    #11

    En sak jag brukar tänka på är att när man väl får barn då har man den uppgiften att vara mamma hela livet , och man får längre inte sätta sig själv i första hand. När man väl får barn då kommer man inte få tillbaka den friheten man har då man inte har barn , varför vill man t.ex inte uppleva livet själv med sin partner i några år t.ex ut och resa osv . Jag vill iallafall har minnen då det bara var jag och min partner och inte bara ha minnen av livet med barn, för det känns som att det blir så när man skaffar barn tidigt , jag förstår inte varför vissa har bråttom med att skaffa barn , visst vissa känner sig kanske redo för det men jag förstår bara helt enkelt inte deras tankesätt. Det är ju ändå tufft att ha och uppfostra barn.

  • Anonym (M) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 19:36
    #12

    Upp

  • Anonym (För sent)
    Äldre 30 Jan 19:52
    #13

    Enda argumentet till att bli på smällen vid ung ålder tycks vara:
    Jag kommer att förstå mitt barn bättre ....
    LYCKA TILL!!!! Moooahahahhaa

Svar på tråden För- och nackdelar med att vara ung förälder?