• NELJ

    Katt och barn

    Jag har haft katt tidigare men inte sedan barnen kom. Nu funderar vi på att köpa en eller två kattungar och jag skulle gärna få tips på vad man behöver tänka på just vad gäller katt ihop med barn. Barnen är 7 och 9 år.

    Katten/erna skulle få vara innekatter.

  • Svar på tråden Katt och barn
  • NELJ

    Tja... på hur man löser förvaring av småsaker (vi har mycket lego...) med en kattunge som är både högt och lågt i lägenheten, fördelar med en eller två katter, tips på hur man ordnar en lugn hörna utom räckhåll för barnen, eller om det är något jag inte tänker på.

    Just det första funderar jag mycket på hur vanligt det är med katter som äter konstiga saker... ingen av katterna jag haft tidigare har ätit småsaker, men en tuggade sönder min morgonrock (skumt...). Hundar äter ju allt men min känsla är att katter är lite smartare men jag kan ju ha haft tur.

  • BurningDiamond

    Jag har tre katter, och kattunge-tiden (de första ca 12 mån per katt) av deras liv hos mig har varit underbart men ack så krävande. Sedan första kom i huset fick jag snabbt lära mig att ingenting gick att ha framme som kunde gå sönder eller ta skada av att åka i golvet eller tuggas på eller lekas med. Alla sladdar fick döljas och/eller byggas in på olika sätt, pussel och pyssel fick låsas in, alla skåp och lådor fick ha barnspärrar, skorna fick flytta upp på hatthyllan osv.

    När de blev lite äldre lugnade de ner sig ganska många kilon. Hade jag haft barn så hade jag nog funderat över att skaffa vuxna katter istället, just för att du kan få tag på katter med känt temperament och välja katter som inte hänger i taklampan och klättrar i gardinerna, kräks på rapporter till jobb, tuggar och krafsar sönder era regnkläder och en massa andra bus (och ja, allt detta och mycket mer har hänt hos mig...)

  • milli79

    Vi skaffade kattunge för några mån sen. Har inte ändrat på något. Insåg snabbt att katten älskar leka med lego och hittar bitar överallt. Kulorna fick vi gömma för dem lekte hon med på nätterna och då gick det inte sova.

    Vår katt bär på lego i munnen och slänger ner bitarna o leker med dem. Inte väldigt bra så vi ju är rädda att hon ska svälja dem men som sagt funkar inte att gömma alla smågrejer.

    Det jag tycker man kan tänka på är vilken ras man köper då alla katter inte trivs som innekatter. Vår katt sitter i fönstret och längtar ut. Vi ska dock ha henne ute men ville kastrera först så nu ska vi snart släppa ut henne. Hon har varit helvild härhemma så hon behöver verkligen vara ute. Är ju inte naturligt för katter att spendera hela livet inomhus men kanske finns raser som fixar det bättre än andra

  • lollo2937

    Ett ordentligt högt och stabilt klösträd där katterna kan få klättra upp och observera när de vill vara ifred. Läs på ordentligt och lär barnen att katterna är levande varelser med känslor, de gillar inte skrik och spring utan blir rädda. Har ni mycket utrymme kan katterna ha ett eget "kattrum". Lär ungarna att leka med katterna så kan ni ha mycket roligt ihop.

  • NELJ

    Tack för tips och råd. Det kommer bli en utmaning med legot, sjuåringen sitter ju oftast på golvet med sina projekt som brukar pågå några dagar... Å andra sidan är det han som tjatar mest om en katt så han kan nog vara mottaglig för en diskussion. När vi inte är hemma eller när barnen är hos sin pappa kan jag ha dörren till deras rum stängd så inga katter kan härja hej vilt därinne.

    Något eget rum kan den/de tyvärr inte få. Vi bor i en trea. Men en hörna med ett klätterträd ska det bli. Jag hade förut ett träd som gick upp till taket och det var väldigt poppis hos katterna.

    Sen on frågan om en eller två. Är det två kommer nog barnen tänka sig att de har var sin. Är det en blir det nog mer familjens... Vi är hemma ganska mycket så jag tror att det kan funka med en ensamkatt, även om jag tidigare nästan alltid haft två. Å andra sidan vore det kul med ett syskonpar. Mycket att tänka och fantisera kring. :)

  • BurningDiamond

    Med tanke på att katten/katterna förhoppningsvis kommer vara med er i 15-20 år så kan det vara bra att ha två redan från början. Det är (nästan) alltid mer problematiskt att introducera en ny katt när en eller båda är vuxna än när de är små, så kan ni skaffa två från början slipper ni både ev. problem med introduktion av ny katt och att katten blir helt ensam långa dagar om 5-10 år när livet ser anorlunda ut.

  • NELJ
    BurningDiamond skrev 2018-01-29 23:41:54 följande:

    Med tanke på att katten/katterna förhoppningsvis kommer vara med er i 15-20 år så kan det vara bra att ha två redan från början. Det är (nästan) alltid mer problematiskt att introducera en ny katt när en eller båda är vuxna än när de är små, så kan ni skaffa två från början slipper ni både ev. problem med introduktion av ny katt och att katten blir helt ensam långa dagar om 5-10 år när livet ser anorlunda ut.


    Det har du en poäng i. Jag har haft fyra katter tidigare och det har gått överlag bra att introducera kattungar de tre gånger jag gjort det men jag vet att det inte alltid funkar så bra.
Svar på tråden Katt och barn