• Äldre 29 Jan 14:28
    1595 visningar
    1 svar
    1
    1595

    Skaffa ett barn till eller inte?

    Hej,

    jag är 37 och min man 51, det skiljer sig 14 år mellan oss, han har två äldre barn 21,23 år två tjejer. 2013 föddes vår fina lilla dotter och vi hade kommit överens om ett barn då han är så pass mkt äldre men med åren som gått började jag för exakt ett år sedan få en stark känsla i hjärtat om en till och även min dotter som då var tre har tjatat varje dag sedan dess.
    min man säger samma saker som din, orkar vi,vi som har så mycket kvar att uppleva osv. ekonomin spelar givetvis en stor roll, han är egen företagare med tre företag och jag är anställd.
    han har förklarat vad han känner, att han trivs med det liv vi lever idag att bara vara vi tre och att bli fyra samt att ha två barn kommer förändra mkt. och det är jag medveten om, jag vet också att han kommer inte orka hjälpa till på samma sätt som en man som hade varit i min ålder så jag är medveten om att ansvaret kommer ligga hos mig och jag kan glömma mig själv de närmsta 3 åren. Vår 4 åring är en fanstastisk tjej och är extremt barnkär och framför allt bebiskär, hon skulle vara närmare 5år när 2a kommer. jag har besökt gyn för att kolla mina ägg och gynekologen säger att mina ägg är jätte fina och hon var förvånad att jag var 37 med tanke på äggen. 

    min rädsla är att vårt äktenskap kommer gå i kras eftersom min vilja är starkare än hans, han är ju nöjd som det är. min andra rädsla är att jag kommer ångra mig bittert om tio år att jag struntade i ett till barn.


    min man säger att han stöttar mig i valet bara jag är medveten om att det stora ansvaret hamnar på mig vilket innebär att jag får bära det stora lasset. när vi fick vårt första barn var det ju också så den första perioden. jag har ingen att prata med för alla säger du måste fatta beslutet själv och känna efter om du orkar. 

    Han säger att han gör detta för min och vår dotters skull och någonstans känner jag att om han absolut inte velat hade vi inte haft dialogen överhuvudtaget.

    Det jag vet är att det blir tufft men fördelen är att min dotter kommer vara 5 och kommer säkerligen tycka det är roligt. jag känner att jag repeterar mig mycket men måste fatta ett beslut och komma med bra argument.

    Finns det någon vänlig själ som varit med om samma sits eller någon som kan ge mig råd då jag har sån beslutsångest och på det är jag våg (stjärntecken vilket stämmer otroligt bra på mig gällande beslut)
    Är tacksam för alla råd och erfarenheter jag kan få.
    Jag är tacksam om vi håller oss till ämnet och undanbeder elaka kommentarer.

    Varma hälsningar
    N
  • Svar på tråden Skaffa ett barn till eller inte?
  • Äldre 19 Apr 19:37
    #1

    Jag tror det är viktigare för dig som har ett barn och vill ha fler att det inte åsidosätts.

    Och kul för din dotter.

    Jag har inte varit med om samma situation men har lite samma funderingar.

Svar på tråden Skaffa ett barn till eller inte?