• Äldre 29 Jan 20:27
    6396 visningar
    8 svar
    8
    6396

    Resa till Thailand med nötalargi

    Hej.

    Jag och min sambo funderar på att nästa år åka till puket i thailand på en 2 veckors semester och det är så att min sambo är alargisk mott nötter.
    Vi har hittat på www.killerpeanut.com/ att man kan få en lapp att skriva ut på engelska och thailändska om att man är nötalargiker.
    Har ni några tips på resturanger som serverar utan nötter och utan nött olja ?
    Tips och andra bra att veta är vällkommet.

    Tack på förhand Mattias

  • Svar på tråden Resa till Thailand med nötalargi
  • Äldre 29 Jan 20:36
    #1

    Åk inte! Möjligtvis om ni hyr ett hus och inte äter ute men annars skulle jag säga att det är omöjligt. Det är nötter/nötolja i allt. Dessutom har flera mindre restauranger bara en wok som dom lagar allt i. Dessutom är risken för kontaminering mycket stor.


  • Äldre 29 Jan 20:52
    #2

    Jag är nötallergiker och jätte allergisk mot jordnötter, har tillbringat mycket tid i Thailand och aldrig haft några som helst problem med mat. Är han superallergisk så är ju ett hett tips att gå till vårdcentralen och få både betapred och adrenalinspruta, för säkerhetsskull.

    Men sist jag var i Thailand varjag där 2 mån, inte en enda gång hade jag svårt att hotta matsom jag kunde äta. Så jag tror han kommer klara det bra, annars finna ju alltid sallader och liknande om han blir osäker :)

  • Äldre 29 Jan 21:52
    #3
    Loppis1 skrev 2018-01-29 20:52:37 följande:

    Jag är nötallergiker och jätte allergisk mot jordnötter, har tillbringat mycket tid i Thailand och aldrig haft några som helst problem med mat. Är han superallergisk så är ju ett hett tips att gå till vårdcentralen och få både betapred och adrenalinspruta, för säkerhetsskull.

    Men sist jag var i Thailand varjag där 2 mån, inte en enda gång hade jag svårt att hotta matsom jag kunde äta. Så jag tror han kommer klara det bra, annars finna ju alltid sallader och liknande om han blir osäker :)


    Hej. Låter super bra. Hon har både sprutan och tabletterna.

    Har du med dig nån lapp som det står att du är allergisk på thailändska eller hur gör du när du beställer mat?
  • Äldre 29 Jan 21:59
    #4
    o0kungen0o skrev 2018-01-29 21:52:32 följande:

    Hej. Låter super bra. Hon har både sprutan och tabletterna.

    Har du med dig nån lapp som det står att du är allergisk på thailändska eller hur gör du när du beställer mat?


    Nej aldrig haft någon lapp med mig. Frågat då det gått, använt sunt förnuft, och vid minsta osäkerhet tagit annan mat. Ätit mycket sallad, stekt ris med tillbehör och sånt.

    Aldrig varit i de typiska turistorterna utan mer där thailändarna själva semestrar och tycker inte det varit mycket nötter/oljor i maten.

    Åk dit, slappna av och njut.

    För helt ärligt, attfå i sig nötter kan hända även här.
  • Äldre 29 Jan 22:17
    #5
    Loppis1 skrev 2018-01-29 21:59:15 följande:

    Nej aldrig haft någon lapp med mig. Frågat då det gått, använt sunt förnuft, och vid minsta osäkerhet tagit annan mat. Ätit mycket sallad, stekt ris med tillbehör och sånt.

    Aldrig varit i de typiska turistorterna utan mer där thailändarna själva semestrar och tycker inte det varit mycket nötter/oljor i maten.

    Åk dit, slappna av och njut.

    För helt ärligt, attfå i sig nötter kan hända även här.


    Ok. Låter riktigt bra.

    För vi har hört att dom steker i nött olja är det nått du vet om ?
  • Äldre 30 Jan 01:43
    #6

    Nje, förekommer säkert, mer eller mindre i olika områden. Men jag har faktiskt aldrig stött på det, ätit ur sk ?hål i väggen?, köpt mat på stränder, restauranger, gatan, djurparker, sjukhus osv och aldrig stött på det.

    Har fått välja bort rätter, ex massaman, eftersom det är nötter i maten, men med handen på hjärtat så har jag faktiskt aldrig stött på att de exempelvis använder jordnötsolja i maten.

    I och för sig så försöker jag vara lite försiktig och försöker köpa mat som jag ser vad det är i och läser gärna menyn om sån finns.

    Men åker ni till en turistresort så kommer ni inte ha några som helst problem med mat som passar :)

  • Äldre 30 Jan 09:42
    #7
    Loppis1 skrev 2018-01-30 01:43:15 följande:

    Nje, förekommer säkert, mer eller mindre i olika områden. Men jag har faktiskt aldrig stött på det, ätit ur sk ?hål i väggen?, köpt mat på stränder, restauranger, gatan, djurparker, sjukhus osv och aldrig stött på det.

    Har fått välja bort rätter, ex massaman, eftersom det är nötter i maten, men med handen på hjärtat så har jag faktiskt aldrig stött på att de exempelvis använder jordnötsolja i maten.

    I och för sig så försöker jag vara lite försiktig och försöker köpa mat som jag ser vad det är i och läser gärna menyn om sån finns.

    Men åker ni till en turistresort så kommer ni inte ha några som helst problem med mat som passar :)


    Tusen tack. Min sambo hälsar och tackar för den finns info som vi fick av dig. Känns mycket bättre när man pratat med nån som har samma "problem"

    Har du varit i Patong? ????
  • Äldre 30 Jan 13:10
    #8

    Nej, hållit oss mest vid siambukten, såsom Bangsaen, Pattaya, Bangkok.

    Men har sagt att nästa gång ska vi prova på att åka ned till Phuket :)

Svar på tråden Resa till Thailand med nötalargi