• Liaisolde

    Valp

    Min Pomeranian tik fick valpar i Oktober-17 & har haft hanen på tex blocket till salu. Men för första gången har jag inte fått ngn seriös lr till ngn jag vill sälja min valp till. Jag tillhör SKK & följer deras regler. Men hur ligger det till med priset på renrasiga hundar. Man har både läst & pratat om detta inom klubben. ?-sätter du ett för billigt pris kan Du bli misstänkt för att du tex säljer smuggelhund lr att det är ngt fel på honom?. 18000 kr har vi taget för de valpar vi sålt men nu är det antingen dålig ekonomi efter jul. Vissa kanske tycker att det är fel års säsong?? Är det ngn som kan hjälpa till att TÄNKA ;) Ska jag sänka priset? Blir det sämre försäkring för de som köper hunden då? Är det olika försäkringssummor på renrasig lr blandras? Menar livs/olycksfallsförsäkring? Denna underbara lugna valp behöver sin Egen matte/husse nu. Så ngn som har erfarenhet så att det inte blir fel från mitt håll. Ngt som jag inte tänker på? Jätte tacksam för alla råd.

  • Svar på tråden Valp
  • Sandtrollet

    Är själv uppfödare fast på Chihuahua.

    Tycker inte du ska gå ner i pris, har du lagt ut honom SKK köpahund?
    finns även många FB grupper för SKK regade valpar till salu.
    Man får ha tålamod och tillslut hittar man rätt

    En blandis får bara försäkras till ett visst belopp beror på vilket försäkringsbolag
    renras kan du försäkra för betydligt högre summor, alltså till max det som du sålt den för


    ★ Alexzander 040926 ★
  • Liaisolde

    Tack för ditt svar. Behövde höra det. Mitt kennelnamn är inte klart & godkänt än. Det skulle ta ca 6 månader. Så då får jag inte lägga upp den på Köpa hund....än.

    Sen har jag varken FB, Instagram lr några andra media ?appar?.

  • Dexter dot com

    Blir du sittande med valpen länge kommer du ju ändå få sälja till ett lägre pris då dom flesta inte vill betala fullpris för en 5-6 månaders valp så jag tycker det är bättre du sänker priset nu och valpen får ett eget hem snabbt om du nu får intresse från seriösa valpköpare. Du har väl annonserat på rasklubben? Hade du inte valpköpare klara innan parningen?

  • Liaisolde

    Hund har jag haft sen barn, olika raser, blandraser. Jag har varit Pomeranianuppfödare 1 år. 3 kullar, sen kennelnamn. Så första gången kennel för mig. Har sålt ?mina? andra bäbisar utan att detta har hänt. Det måste ju oxå upplevas. Den enda jag hade klar var; ?-hoppas det blir en tik denna gång?. Vilket det blev. Så nej den andra valpen hade jag inte klar.

    Ja han finns på Pomklubbens valpar till salu. Har provat de flesta tidningar. Kan oxå hålla med dig att man får sänka priset ju äldre han blir, & för mig känns det viktigt/det är viktigt just nu valpåldern att han får sin ?rätta plats?. Pomeranian är ju en hemma hund. De går inte gärna hemifrån. Han är ju inte ensam då jag har 2 valpar till & mamman. Enligt min erfarenhet så är det bra om valpen präglas tidigt där den ska bo. (Ska alltid tränas, men han behöver all min tid med träning & sysselsättning & där har jag dåligt samvete.) Det är valpkurs med de andra, ägnar mer tid där.

    Men en del kanske tänker att sänker hon sin ?unga? valp nu så ?förstör? hon för andra uppfödare. Om ni missförstår mig rätt nu.

    Han behöver få all den tid han är värd med sin ägare. Ser att de flesta ligger på samma pris som jag, det är väl en & annan som springer iväg över 25*** men de är säkerligen meriterade antar jag iaf.

    Tack gulliga för att du ?slösade? lite råd/tid på mig. Tycker detta ämne är känsligt.

  • Sandtrollet
    Liaisolde skrev 2018-01-29 21:19:15 följande:

    Tack för ditt svar. Behövde höra det. Mitt kennelnamn är inte klart & godkänt än. Det skulle ta ca 6 månader. Så då får jag inte lägga upp den på Köpa hund....än.

    Sen har jag varken FB, Instagram lr några andra media ?appar?.


    Jodå visst får du lägga ut honom där.

    När du reggar valpen och får hem stamtavlan så finns där ett papper med inloggningsuppgifter, det är till köpahund.
    ★ Alexzander 040926 ★
  • Liaisolde

    Tack Sandtrollet!!!????????

    Blandat ihop alla regler. Man får ju Inte skriva upp sig i uppfödarlistan utan kennelnamn. Så var det. Lär sig ngt nytt nästan varje dag????????????????

Svar på tråden Valp