• Äldre 29 Jan 21:13
    6526 visningar
    32 svar
    32
    6526

    Fula ord i äktenskap

    Ok.

    Vill börja med att jag inte är guds barn alla dagar i månaden. Jag har humörsvängningar vissa dagar i månaden om ni förstår.

    I fredags efterrmiddag pratade min man och jag i telefon för att stämma av vem som ska handla till fredagsmiddagen och hämta barnen. Han erbjöd sig att fixa allt och att jag kunde få åka hem direkt efter jobbet. Skönt tänkte jag, trött som jag var.

    Väl hemma kommer mannen hem med middagsmat och barnen.

    Jag började plocka upp matkassarna och inser då att han inte köpt mjölk.

    Låter väldigt löjligt nu. Men jag blev sur för att han oftast glömmer bort att köpa frukost. Grinig som jag blev fick jag ändå åka till affären för att rädda lördagsmorgonens mjölkbehov.

    När jag kom tillbaka kommenterade jag att han ska tänka på att köpa frukost nästa gång och att han missat det igen.

    Då drog eländet igång!

    Han blev fly förbannad på mig. Och i den vevan kallade han mig för sur-hora och sur-fitta, att jag är dum i huvudet och otacksam när han fixat allt annat.

    Jag är fortfarande helt matt efter dessa ord, flera dagar efter.

    Ord som hora är inte alls acceptabelt. Jag är chockad o enormt besviken! Så respektlöst sagt.

    Jag grät hela fredagskvällen och var helt nere på lördagen.

    Vi har varit gifta i 10 år, tillsammans i 17 år och har två barn 10 & 12 år gamla.

    Det känns så omoget och respektlöst att han bara vräker ur sig detta!

    Han är ganska hetsig och när han blir arg så blir han riktigt arg. Han använder ord som idiot och dum i huvudet vilket jag också såklart blir ledsen över.

    Jag har aldrig, ALDRIG fattat varför man ska behöva nervärdera andra. Jag använder aldrig fula ord. Jag blir mest ledsen över att vi bråkar överhuvudtaget. Tar åt mig och drar mig undan.

    Han har en annan uppväxt än mig. I hans familj skrek o bråkade dom. I min har vi left i harmoni. Inga fula ord.

    Han tycker oftast att jag är för känslig, gråter lätt och är långsint.

    Jag tycker han är okänslig, respektlös och han glömmer ett bråk efter en stund medans min långsinthet håller i sig flera dagar.

    Jag är dålig på att kommunicera och konflikträdd.

    Han inte.

    Långt inlägg. Men gärna kommentarer..,

    Vad är rätt o fel?

    Hur ska jag släppa detta.

  • Svar på tråden Fula ord i äktenskap
  • Äldre 29 Jan 21:24
    #1

    Det är som att han inte kan kontrollera sin aggression. Han blir fly förbannad om jag rättar honom eller säger till honom att han gjort något fel.

    Det är då han ?går igång på alla cylindrar?.

    Dagen efter bråk brukar han be om ursäkt. Men jag är ju ändå ledsen och känner mig sårad... Hur ska jag bara kunna släppa det?

  • Äldre 29 Jan 21:27
    #2

    *puffar tråden

    Vill gärna ha era kommentarer.

  • Anonym (Tess)
    Äldre 29 Jan 21:30
    #3
    +1
    Nordströms skrev 2018-01-29 21:24:35 följande:

    Det är som att han inte kan kontrollera sin aggression. Han blir fly förbannad om jag rättar honom eller säger till honom att han gjort något fel.

    Det är då han ?går igång på alla cylindrar?.

    Dagen efter bråk brukar han be om ursäkt. Men jag är ju ändå ledsen och känner mig sårad... Hur ska jag bara kunna släppa det?


    Jag har liknande erfarenheter. Min man är uppväxt med att man säger idiot du är sjuk i huvudet och skriker etc. Han säger hora hela tiden som "jävlar" nästan. I början tyckte jag detta var oacceptabelt, och tog åt mig. Men sen hör jag hur han pratar med kompisar "Hej ditt dumhuvud" och de tycker det är kärlek bröderna emellan. Om jag och en tjejkompis sa samma hade det varit på liv och död allvar.

    Mitt råd är att hitta sätt att förstå att inte ta åt dig. När han är lugn igen kan du säga liknande: "när du skriker och kallar mig saker förstår jag och hör absolut ingenting, av er du var upprörd över jag lär mig ingenting jag blir bara stressad och glömmer förtränger hela händelsen"

    Asså vi är hjärntvättade att hora är mer fel att säga än något annat men jag tycker "du är ingen man" eller "värdelös pappa" är lika illa om inte värre för att ta exempel på vad kvinnor tillåter att de själva säger.
  • Anonym (Eveli­na)
    Äldre 29 Jan 21:35
    #4

    Jag har själv upplevt detta,fula ord i ett äktenskap.Allså det är inte respekt det här beteendet.Det förstör så mycket ochså.Och ju mer man får höra dessa fula ord,desto sämre blir det.Jag tappade känslorna.

  • Petra 59
    Äldre 29 Jan 21:41
    #5

    Då ser man till att man har lite fryst bröd eller knäckebröd hemma.

    Sedan så säger man
    Älskling - du har missat mjölken som vanligt - men det fixar jag - tack för resten.

  • Äldre 29 Jan 21:43
    #6

    Ja det känns som om avståndet mellan oss ökar... känslorna för honom svalnar.

    Han tycker det är en skitsak.

    Men jag tycker inte det.

  • Äldre 29 Jan 21:45
    #7
    Petra 59 skrev 2018-01-29 21:41:42 följande:

    Då ser man till att man har lite fryst bröd eller knäckebröd hemma.

    Sedan så säger man

    Älskling - du har missat mjölken som vanligt - men det fixar jag - tack för resten.


    Ja jag önskar att jag vore så positiv. ????

    Men just då, mitt i Pms så kändes det som om världen rasade. Så knäppt!

    Hade jag bitit i hop så hade han inte blivit sur och då hade jag sluppit dessa fula ord i fejjan.
  • Anonym (Eveli­na)
    Äldre 29 Jan 21:50
    #8
    Nordströms skrev 2018-01-29 21:45:44 följande:

    Ja jag önskar att jag vore så positiv. ????

    Men just då, mitt i Pms så kändes det som om världen rasade. Så knäppt!

    Hade jag bitit i hop så hade han inte blivit sur och då hade jag sluppit dessa fula ord i fejjan.


    Men det är fortvarande inte ok att kalla sin fru för fula nedvärderande ord.Det är inte ditt fel.Och även om du aldrig skulle gnälla över något,så finns det ingen garanti att fula orden slutar där.
  • Anonym­ous31
    Äldre 29 Jan 21:52
    #9

    Ja alltså, lösningen borde ju inte vara som någon uttryckte innan i tråden att TS ska 'be om ursäkt' för att hon inte handlat.
    Det tycker jag är irrelevant. Frågan här är ju om en person ska acceptera dessa nedvärderande ord från sin partner för en sådan här sak. Och jag tycker inte att det är OK, framförallt inte eftersom han inte skämdes och bad om ursäkt på en gång.
    Oavsett anledning till ilskan så borde en vara så respektfull att dessa hårda, nedvärderande ord inte yttras. 

  • Anonym (Linus­ida)
    Äldre 29 Jan 21:53
    #10

    Har det likadant, tyvärr. Skäms över att ha valt en sådan man att dela livet med. Detta beteende har kommit och gått, en period försökte han, och lyckades, bete sig normalt. Därför jag nu sitter här med gemensamt barn.

    Det kan vara samma slags petitesser vi bråkar om som du tar upp, TS.

    Jag har själv också humör, det medger jag men jag använder heller inte nedlåtande ord i syfte att såra. Att göra det är för mig ett enormt omoget beteende som påvisar brist på intelligens och ordförråd (eller förmåga) att uttrycka känslor och debattera sig fram till varför man tycker och tänker på ett visst sätt. Det är ett mellanstadiebeteende som inte på något sätt klär en vuxen man.

    Jag, liksom du, visar tydligt att det är totalt oacceptabelt att använda dessa tillmälen. Det brukar komma ett "förlåt", men det känns sådär seriöst när samma glåpord dyker upp även i nästa gräl...

Svar på tråden Fula ord i äktenskap