• Bkn87

    Vilket efternamn får barnet?

    Jag är nyfiken på vilket efternamn ni väljer till barnet? Pappans, mammans eller bådas?

    Det gäller såklart ogifta (eller gifta?) par med olika efternamn.

  • Svar på tråden Vilket efternamn får barnet?
  • Glinda från Oz

    Barnet får automatiskt mammans namn om man inte aktivt väljer något annat eller så var det då min dotter föddes i alla fall.

    Min dotter har bara mitt efternamn.

  • Bkn87
    Glinda från Oz skrev 2018-01-30 01:03:25 följande:

    Barnet får automatiskt mammans namn om man inte aktivt väljer något annat eller så var det då min dotter föddes i alla fall.

    Min dotter har bara mitt efternamn.


    Tack för svar!
  • GAndrea

    Titta vad man kan hitta på skatteverkets hemsida om man googlar barn +efternamn ;)

    Du kan ansöka om något av följande som efternamn för ditt barn:

    *föräldrarnas eller någon av föräldrarnas efternamn

    *ett efternamn som någon av föräldrarna har haft, om de inte fick det i ett tidigare äktenskap

    *ett dubbelt efternamn som är bildat av föräldrarnas efternamn

    *ett efternamn som är bildat av något av föräldrarnas förnamn plus någon av ändelserna -son eller -dotter, eller som är bildat på ett jämförligt sätt

    *ett efternamn som något av föräldrarnas gemensamma barn har.

  • Topcom

    De har Min sambos efternamn som mellannamn och mitt efternamn som officiellt efternamn. Får se om vi ändrar något den dagen vi gifter oss. Har ännu inte bestämt hur vi gör med efternamn, men om jag typ tar hand namn så kommer vi nog ändra barnens också.. om de vill.

  • Vickan I
    GAndrea skrev 2018-01-30 07:10:07 följande:

    Titta vad man kan hitta på skatteverkets hemsida om man googlar barn +efternamn ;)

    Du kan ansöka om något av följande som efternamn för ditt barn:

    *föräldrarnas eller någon av föräldrarnas efternamn

    *ett efternamn som någon av föräldrarna har haft, om de inte fick det i ett tidigare äktenskap

    *ett dubbelt efternamn som är bildat av föräldrarnas efternamn

    *ett efternamn som är bildat av något av föräldrarnas förnamn plus någon av ändelserna -son eller -dotter, eller som är bildat på ett jämförligt sätt

    *ett efternamn som något av föräldrarnas gemensamma barn har.


    Fast nu var det ju inte det ts efterfrågade iofs. Utan hur andra föräldrar valt. Inte vad som går att välja mellan.

    Ts - Första barnet fick sambons efternamn eftersom vi planerade att gifta oss och jag ändå skulle ta hans efternamn då. Andra barnet var vi gifta och det barnet fick automatiskt samma som oss andra.
  • Crazzy
    Topcom skrev 2018-01-30 07:15:33 följande:

    De har Min sambos efternamn som mellannamn och mitt efternamn som officiellt efternamn. Får se om vi ändrar något den dagen vi gifter oss. Har ännu inte bestämt hur vi gör med efternamn, men om jag typ tar hand namn så kommer vi nog ändra barnens också.. om de vill.


    Fast idag får man ju ha dubbla efternamn, så varför ta ett som mellannamn då?=)
  • Elderberry

    Nu har jag inga barn och ingen partner, men om jag nu skulle få ett barn så hade jag nog propsat på att ge barnet det snyggaste efternamnet :P
    Om nu något av efternamnen skulle vara ett gammalt släktnamn så kanske jag hade tänkt till en extra gång, men annars inte.

  • Fia 28

    Barnet fick ju mitt efternamn vid födseln, men vi ändrade till pappans efternamn. Tanken är att vi ska gifta oss nån gång, och då tar även jag pappans efternamn. 

  • LinaM

    Jag och min man är gifta men valde att behålla våra respektive efternamn, vår son har dubbelt efternamn efter oss båda.

Svar på tråden Vilket efternamn får barnet?