• BragoP

    Träna nacken spädbarn

    Jag har en dotter på snart 10 veckor som så många andra inte är ett stort fan av att ligga på mage. Hon är rätt stabil i nacken när man bär henne och när hon ligger på vår mage i soffan men när vi lägger henne på golvet ligger hon mest och trynar rakt ner i filten men hon börjar nu fatta vad hon ska göra.

    Min fråga är hur länge kan jag låta henne ligga på filten? Jag Har bara hjärta att låta henne kämpa i några minuter per gång och just nu två gånger om dagen. Kanske är för lite? Hur gör ni andra med era små?

  • Svar på tråden Träna nacken spädbarn
  • Duckan

    Hade samma situation med dottern, hon nästan gallskrek när hon blev lagd på mage själv. Så, vi tränade inte så mycket på det och för henne gick det bra ändå. Hon är 11 år idag och kan hålla huvudet upprätt

  • IrriteradMamma

    Vi "tränade" knappt någonting med vår dotter, vi såg att hon var stark i nacken ändå. Hon är 9 månader nu och utvecklas helt normalt, sitter själv, reser sig upp och går med stöd, och kryper som jag vet inte vad :)

  • Jemp

    Du kan lika gärna träna när hon ligger tex på mage på er mage. Likaså att bära upprätt ger viss träning. Jag hade inte haft hjärta att låta en skrikande bebis ligga bara därför. Fösökt locka/avleda med nån leksak?

  • BragoP

    Tack för era svar! Hon skriker inte så mycket utan grymtar mest. Jag tyckte också att det borde räcka att ligga på oss men enligt bvc var inte det samma sak. Får kanske lägga den synpunkten i samma hög som de andra dåliga råden jag fått..

  • syntharen

    Med första barnet var jag också noga med att träna nacken (det hade vi ju hört från BVC att man skulle). När andra barnet kom fanns det inte mkt tid över att ligga och träna nacke (mellan lämning och hämtning av storebror i skolan, amning, tvätt osv), han fick sitta i babysittern eller bara ligga på rygg på en filt med babygymet och han lärde sig lika snabbt att hålla upp huvudet som sin storebror och han var dessutom en månad tidigare med attåla/krypa, sitta och stå än storebror. Om babyn inte gillar ligga på mage så strunta i det, det går bra ändå

  • BragoP
    syntharen skrev 2018-01-30 10:19:50 följande:

    Med första barnet var jag också noga med att träna nacken (det hade vi ju hört från BVC att man skulle). När andra barnet kom fanns det inte mkt tid över att ligga och träna nacke (mellan lämning och hämtning av storebror i skolan, amning, tvätt osv), han fick sitta i babysittern eller bara ligga på rygg på en filt med babygymet och han lärde sig lika snabbt att hålla upp huvudet som sin storebror och han var dessutom en månad tidigare med attåla/krypa, sitta och stå än storebror. Om babyn inte gillar ligga på mage så strunta i det, det går bra ändå


    Intressant att höra att det var samma utfall på två helt olika sätt! Jag tror jag skippar det här med mage på filt, det får räcka med att ligga på oss :)
  • Erla

    Vår dotter HATADE att ligga på mage och bvc tjatade om det konstant. Blev helt knäckt för jag ville inte låta henne ligga och skrika bara för att träna. Nu är hon 5,5 månader och sitter stadigt sedan en månad tillbaka ungefär. Hon rullar smidigt sedan 2 månader tillbaka och jag har kunnat bära henne utan att stötta huvudet sedan hon var två månader gammal. Vi tränade henne genom att lägga henne på mage på oss för det gick bra, annars har hon knappt legat på golvet alls förrän nu.

  • BragoP
    Erla skrev 2018-01-30 10:26:36 följande:

    Vår dotter HATADE att ligga på mage och bvc tjatade om det konstant. Blev helt knäckt för jag ville inte låta henne ligga och skrika bara för att träna. Nu är hon 5,5 månader och sitter stadigt sedan en månad tillbaka ungefär. Hon rullar smidigt sedan 2 månader tillbaka och jag har kunnat bära henne utan att stötta huvudet sedan hon var två månader gammal. Vi tränade henne genom att lägga henne på mage på oss för det gick bra, annars har hon knappt legat på golvet alls förrän nu.


    tack för ditt inlägg, skönt att höra att det är fler som gjort som jag gör. Men varför tjatar bvc om det så mycket? Kände mig lite knäckt själv och det lär bli värre nästa koll om de fortfarande inte anser att det räcker att hon ligger på mage på mitt bröst.
  • sextiotalist

    Såvida barnet inte har någon medfödd muskelsvaghet så behöver man inte träna. Naturen är så fiffig att barnet tränar upp sin styrka på egen hand. Även på den tiden man lindade barnen, så kunde barnen bära upp sitt eget huvud.

    Att däremot ge möjligheten att låta barnet utvecklas i sin egen takt är självklart. Så jag är 100% säker att ditt barn kommer få sin nacke stärkt i princip den takten som det behövs.
    Ibland är jag lite förundrad om hur vissa BVC-sköterskor tänker.

Svar på tråden Träna nacken spädbarn