• Äldre 30 Jan 11:02
    3571 visningar
    9 svar
    9
    3571

    Bältesstol??

    Hjälp mig med att hitta en bältesstol till min 4 åring...

    Hon väger 18kg och är ca 105 cm lång.

    Jag är ute efter en stol som är MJUK att sitta i och som har rejält nackstöd där hon kan luta sig mot om hon somnar.

    Vi byter bil ganska ofta så jag vet inte om isofix är nödvändigt. (Kan man kanske fästa en stol utan isofix på något sätt som gör att stolen sitter på plats??)

    Vilken stol är bäst enligt er?

  • Svar på tråden Bältesstol??
  • Äldre 30 Jan 11:13
    #1

    Isofix gör det mycket enklare

  • Äldre 30 Jan 11:18
    #2

    Bilteama säljer en bältesstol som fått bra betyg vid undersökningar.

    Den sitter inte fast och måste därför sättas fast med bilbältet även när barnet inte sitter där.

    När barnet vuxit ur stolen kan man göra om den till bälteskudde.

  • Äldre 30 Jan 11:43
    #3
    Lena skrev 2018-01-30 11:13:58 följande:

    Isofix gör det mycket enklare


    Ja. Det är jag medveten om.

    Dock har inte våran nuvarande bil isofix.
  • Äldre 30 Jan 13:57
    #4

    Finns det någon särskild anledning att du vill vända henne framåt? Rekommendationen är att barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt. Det finns bakåtvända stolar som funkar till barnen är åtminstone 120 cm och 25 kg.

    Barn som är mindre än 110 cm (och 18 kg) brukar vara svårt att sätta framåtvänt på ett säkert sätt. Risken finns att de glider under bältet vid en krock.

    Så mitt råd skulle vara att kolla på bakåtvända stolar med hög rygg, som Britax Maxway och Axkid Minikid. Men det beror ju förstås på varför du vill vända framåt!

  • Äldre 30 Jan 21:26
    #5

    Vi har köp besafe bältesstol med sidorotationsskydd. Den verkar bra. Kräver iofs Isofix för den funktionen, men om ni snart byter bil så kanske ni har Isofix? Det har väl de flesta bilar nuförtiden?

  • Äldre 31 Jan 10:29
    #6

    Vi har haft britax kid, när de köptes fanns en variant som hette bara britax kid och så en som hette britax kid plus (tror jag).

    Nu när jag googlar verkar bara plus-varianten finnas kvar men heta britax kid II

    De stolarna har bra nackskydd, barnen kan sova utan problem på långresor och man kan också fälla ut en kil i ryggen för lite bättre lutning.

    Vill man sen bara ha de som kudde funkar även det bra. Vi har varit väldigt nöjda med våra stolar (har 3 kid och 1 kid plus). Barnen har suttit bra i dessa från 4 år (då de varit klart mindre än din dotter) och 13-åringen kan faktiskt fortfarande klämma ner sig :)

  • Äldre 31 Jan 18:15
    #7
    cosinus skrev 2018-01-31 10:29:54 följande:

    Vi har haft britax kid, när de köptes fanns en variant som hette bara britax kid och så en som hette britax kid plus (tror jag).

    Nu när jag googlar verkar bara plus-varianten finnas kvar men heta britax kid II

    De stolarna har bra nackskydd, barnen kan sova utan problem på långresor och man kan också fälla ut en kil i ryggen för lite bättre lutning.

    Vill man sen bara ha de som kudde funkar även det bra. Vi har varit väldigt nöjda med våra stolar (har 3 kid och 1 kid plus). Barnen har suttit bra i dessa från 4 år (då de varit klart mindre än din dotter) och 13-åringen kan faktiskt fortfarande klämma ner sig :)


    Tack för bra svar!! ????

    Nu står det mellan den och maxi cosi rodifix airprotect ????
  • Äldre 31 Jan 18:17
    #8
    nicolaysen skrev 2018-01-31 18:15:51 följande:

    Tack för bra svar!! :)

    Nu står det mellan den och maxi cosi rodifix airprotect :)


Svar på tråden Bältesstol??