• Äldre 30 Jan 20:20
    5555 visningar
    20 svar
    20
    5555

    Vilken planlösning tycker ni är bäst?

    Vilken av dessa hade ni helst köpt/flyttat in i? 

    Motivera gärna varför. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-30 20:22
    Bilden kom inte med så jag gör ett nytt försök.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-05 07:03
    Nytt försök fungerade inte heller, bilden ligger i kommentar 4.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken planlösning tycker ni är bäst?
  • Äldre 30 Jan 20:21
    #1

    Bilden kom inte med så jag gör ett nytt försök. 

  • Anonym ('!')
    Äldre 4 Feb 19:43
    #2
    SupersurasunkSara skrev 2018-01-30 20:21:44 följande:

    Bilden kom inte med så jag gör ett nytt försök. 


    Länka till det nya försöket då eller länka till en hemsida med planlösningarna

    Annars kan du klicka nedanför rutan du skriver kommentarer i

    LÄGG TILL BILD

    BLÄDDRA

    så kommer det upp
  • Äldre 5 Feb 06:42
    #3
    Anonym ('!') skrev 2018-02-04 19:43:18 följande:
    Länka till det nya försöket då eller länka till en hemsida med planlösningarna

    Annars kan du klicka nedanför rutan du skriver kommentarer i

    LÄGG TILL BILD

    BLÄDDRA

    så kommer det upp
    Jo, jag vet hur man gör men det gick inte alls denna gång, inte heller med det nya försöket. Testar att lägga det i kommentaren istället så får jag uppdatera inlägget om det.  
  • Äldre 5 Feb 07:02
    #4
  • Anonym (A)
    Äldre 5 Feb 07:10
    #5

    Valde A av den anledningen att du kommer åt balkongen från vardagsrummet.

  • Elderb­erry
    Äldre 5 Feb 07:10
    #6

    Jag hade nog valt planlösning B av de två mest pga att jag själv inte skulle gilla att sova i ett rum som ligger mitt emellan kök och vardagsrum, i planlösning B så är det iaf lite avskiljt! Badrummen har jag ingen direkt åsikt om, de är större i planlösning A vilket kan vara trevligt, men om sovrummet får en balkong kanske det är roligare att klädkammaren hör till det rummet, som en liten walk-in-closet :)

  • Anonym ('!')
    Äldre 5 Feb 09:43
    #7

    [quote=78435550][quote-nick]SupersurasunkSara skrev 2018-02-05 07:02:49 följande:[/quote-nick][/quote]

    Definitivt planlösning A pga Balkongen.

    Min mamma valde mellan samma alltså balkongen i sovrummet eller storarummet.

    Hon valde sovrummet och i alla år har hon jag min bror min pappa o alla våra gäster retat oss på det.

    Man använder balkongen mer än man tror.

  • Äldre 5 Feb 11:05
    #8

    A, för där finns extra duschmöjlighet. Visserligen gillar jag att ha kläder i klädkammare men för min del känner jag att fördelen med att ha ytterligare ett dusch/badrum skulle väga tyngst. Tänker liksom att kläder och sånt kan man alltid ställa in garderober i sovrummen att ha i. Och om man känner att man inte duschar/badar så mycket kan man ju ändå använda duschen eller badkaret (alltså det ena av båda dusch/badutrymmena) som utrymme att förvara vissa grejer, om man tycker att man är i större behov av förvaringsutrymme än dusch/badutrymme.

    Sen är det även ett extra + att man når balkongen från vardagsrummet i planlösning A vilket jag tycker verkar smidigast.

  • Äldre 5 Feb 11:09
    #9

    Planlösning A pga balkongen. På sommaren tycker jag det är trevligt att kunna sitta ute på balkongen och speciellt då man har gäster hemma och då är det mysigare och mer lättåtkomligt att kunna nå den från vardagsrummet.

  • Äldre 5 Feb 13:37
    #10

    Planlösning A p.g.a. balkongen

  • Tveksa­mt
    Äldre 5 Feb 14:31
    #11

    Personligen skulle jag inte vilja ha någon av dem då de har köket för långt in enligt min smak, jag vill inte behöva passera hela lägenheten för att komma till köket när jag kommer hem.

    A har nackdelen av att ha ett sovrum mellan kök och vardagsrum vilket jag anser vara sub-optimal placering, den har å andra sidan en dusch vilket jag föredrar framför att duscha i badkaret. Den har också större möjligheter att nyttja balkongen vid besök etc.

    B har nackdelen av att sakna dusch till förmån för badkar vilket inte är praktiskt och den har balkongen i sovrummet vilket inte är optimalt. Sovrummet ligger dock bättre till i denna.

    Som att välja mellan pest och kolera vad gäller mina preferenser men A vinner med en minimal marginal.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Äldre 5 Feb 16:29
    #12

    B. Skönt att ha lite emellan sovrummen.

  • Äldre 5 Feb 19:31
    #13

    Tack för svar och era argument. Intressant att läsa vad som är viktigt för olika människor.  

  • Anonym (Aiwa)
    Äldre 5 Feb 19:42
    #14
    Anonym (A) skrev 2018-02-05 07:10:13 följande:

    Valde A av den anledningen att du kommer åt balkongen från vardagsrummet.


    Det är min tanke också.
  • Äldre 5 Feb 19:44
    #15

    A, den gör balkongen mer tillgänglig.

  • Äldre 5 Feb 20:05
    #16

    Det beror på vilket väderstreck fönstren är. Det är trevligt att få lite kvällssol i vardagsrummet, eftersom man ofta är där efter jobbet, så om balkongen är i söder hade jag valt b för att få västersol. Men sedan spelar möbleringen in, framför allt hur ni vill möblera vardagsrummet. Jag tycker Att känns mer lättmöblerad, men det är jag. En fördel att kunna öppna upp där mer på sommaren med öppen dörr till balkong.

  • Äldre 5 Feb 20:15
    #17
    annabellelee skrev 2018-02-05 20:05:49 följande:

    Det beror på vilket väderstreck fönstren är. Det är trevligt att få lite kvällssol i vardagsrummet, eftersom man ofta är där efter jobbet, så om balkongen är i söder hade jag valt b för att få västersol. Men sedan spelar möbleringen in, framför allt hur ni vill möblera vardagsrummet. Jag tycker Att känns mer lättmöblerad, men det är jag. En fördel att kunna öppna upp där mer på sommaren med öppen dörr till balkong.


    B är en befintlig lgh, A är hur jag skulle vilja ha den. Väderstreck har jag ingen aning om. Jag tycker inte det är optimalt med ett sovrum mellan kök och vardagsrum, men jag föredrar det framför att ha balkongen vid ett sovrum. 
    Att köket är så pass långt in är inte heller optimalt, men vi har så nu och det går ganska bra ändå. 
    KLK är bra, men två möjligheter till att tvätta sig är bättre för oss. 
  • Äldre 5 Feb 20:17
    #18

    A av flera anledningar. Balkong vid vardagsrummet. Tvättmaskin i badrummet (skulle aldrig vilja ha den i köket). Extra dusch (men om man bara är två i familjen skulle jag nog hellre ha klädkammare där). Gillar placeringen av sovrum bättre på B, men det väger inte upp det andra.

  • Äldre 20 Feb 11:48
    #19

    Åh, så nyfiken jag blev, men jag kunde inte se bilderna. :/

  • Äldre 20 Feb 21:56
    #20
    Fritidsmamman skrev 2018-02-20 11:48:42 följande:

    Åh, så nyfiken jag blev, men jag kunde inte se bilderna. :/


    Det verkar som om FL strular, för bilden har försvunnit. Jag vet att det har skett i andras trådar också. Jag försöker lägga in den igen.  

    Neps, fungerar inte att lägga in den, det händer inget när jag försöker  
Svar på tråden Vilken planlösning tycker ni är bäst?