• Hampus001

    Sovit 16h inte ätit

    Sovit 16h och int eätit sedan ajg vaknade förutom en macka på morgonen har känt mig lite konstig ända sedan dess och i skolan kände jag konstigt i halsen som om jag skulle kräka men det hände aldrig och vågar inte äta för jag kanske kräker men tror ni att jag kommer att kräka pga det här eller vad kan vara anledningen till att jag känner såhär? Fick en dextrosol av skol systern och fick lite mer energi men känner fortfarande så i halsen kan det vara någon annan sjukdom som gör så att jag kanskke känner att jag ska kräka?

  • Svar på tråden Sovit 16h inte ätit
  • krocko15

    Prova äta och se vad som händer, bättre att du spyr isåfall än att du svälter ihjäl. äta bör man annars dör man.

  • Ggrodan

    Det kan vara psykiskt, du inbillar dig att du har något fel i halsen som får dig att kräkas, en illusion du har för du är rädd för att kräkas, köp en drickyoghurt, snällt mot magen , mättar, och lätt att få ner, trappa upp med en macka 30 min efter det, sen kan du prova ta en mindre portion mat och när det känns ok äter du ordentligt. Drick mycket saft / vatten / mjölk också.

    Det är lite obehagligt att må illa när man inte är van, men det är bara en naturlig reaktion för din kropp när du inte äter.

  • ExitSong

    Jag känner igen mig, dels känslan halsen och dels rädslan för att spy. Precis den känslan i halsen som du beskriver får jag när jag inte ätit på länge, och det beror på att jag har magkatarr och/eller magsår. När magen är tom så fräter magsyran på magsäcken och då får jag sura uppstötningar och det känns slemmigt och brännigt i halsen.

    Det som brukar hjälpa mig att avgöra om jag verkligen mår illa eller inte är att tänka på mat. Är man sjuk blir man ju automatiskt äcklad, men blir jag inte det så är det fritt fram.

    Jag tycker du ska prova med lite Samarin eller Omeprazol mot magkatarr och framför allt att du ska äta. Mjölk lindrar bra mot halsbränna, och banan är snällt mot magen.

  • Mandel

    Är man förkyld så sover man mycket och kan vara svullen i halsen och tappa matlusten.
    Inte ett dugg konstigt!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Hampus001

    En i klassen har kräkt många gånger då han var hemma säger han och är rädd för att ha blivit smittad men det har snart gått 2 dygn och inte ätit något bara lite på en macka och kuddar (flingor) 1 men hade jag spytt upp det om magen inte klarade det eller har sjukdomen inte kommit fram till mig än men kommer att göra?

  • SofieJ
    Hampus001 skrev 2018-02-03 06:31:17 följande:

    En i klassen har kräkt många gånger då han var hemma säger han och är rädd för att ha blivit smittad men det har snart gått 2 dygn och inte ätit något bara lite på en macka och kuddar (flingor) 1 men hade jag spytt upp det om magen inte klarade det eller har sjukdomen inte kommit fram till mig än men kommer att göra?


    Men var han tillbaka i skolan innan han var frisk då? Har du rört honom? Du behöver inte oroa dig om du inte varit nära honom när han spytt. Det enda i så fall är om du gått på toaletten efter honom och ni båda slarvat med hygienen.
  • hejmarie21

    När jag var yngre var jag livrädd för att bli smittad utav magsjuka då jag har kräkforbi, jag stannade hemma från skolan från dec-mars. Jag inbillade mig ofta jag skulle spy med det kom aldrig. Försök ät och tänk inte på det. Ät mat som du tror är lätt och god att få upp igen, tex cola och glass. bara du får i dig något!

Svar på tråden Sovit 16h inte ätit