• 2018

    Planerat snitt bb Sthlm - hur går det till på själva dagen?

    Hej!

    Jag har ett planerat kejsarsnitt på BB Sthlm och ser verkligen fram emot det med skräckblandad förtjusning. Jag har fått lite information men många frågor har dykt upp nu när det närmar sig.

    En fråga jag har är kanske trivial men eftersom jag är nervös så hjälper det att veta precis allt.

    Är det någon som vet hur det går till på morgonen på dagen för snittet när man kommer till sjukhuset? Var får man göra av sina väskor och personligs saker? De kan ju ute följa med in i OP salen. Fattar om vissa tycker detta är en konstig fråga, men jag undrar och skulle bli så glad om någon kunde svara hur er morgon såg ut på snitt dagen på bb Sthlm.

  • Svar på tråden Planerat snitt bb Sthlm - hur går det till på själva dagen?
  • kikif

    Snittades iofs på bb sophia men jag misstänker det borde vara samma - vi fick ett litet vilorum/väntrum att byta om till operations kläder och vänta i tills det var dags, där vi också kunde lämna våra saker som senare flyttades därifrån. 

  • 2018

    Tack för svar!

    Jag har en tid hos narkosläkaren en vecka innan snitt, är det samma möte som vissa kallar för inskrivning?

  • kikif
    2018 skrev 2018-02-01 19:25:15 följande:

    Tack för svar!

    Jag har en tid hos narkosläkaren en vecka innan snitt, är det samma möte som vissa kallar för inskrivning?


    Inte själv hört inskrivning om det mötet med narkosläkaren, han eller hon går igenom lite kring hur det hela går till och var ett bra möte enligt mig, kände mig trygg efter det mötet.

    Lycka till, det kommer gå jättebra! Du kommer ha fullt med kompetenta människor i rummet när det väl är dags. När är det dags? Jag kommer också välja bb stockholm när det blir dags för nästa gång för mig, då BB Sophia som vi var jättenöjda med tyvärr är stängt.
  • Anotherone

    Jag hade ett planerat snitt inbokat fast på Danderyd och där gick det till så här. Fyra dagar före snittdatumet var vi på det som de kallar inskrivning. Vi hade fått hem en kallelse med en tid då vi skulle vara på plats och vi skulle träffa tre olika personer . Först en förlossningsläkare som mest ville kolla hälsostatus eller vad man ska säga. Anledning till snittet (som ju redan var beviljat), mina värden, blodtryck, om vi hade vissa sjukdomar i släkten osv. Allt som kunde påverka själva operationen. Efter det träffade vi narkosläkaren som ställde lite samma frågor. Plus att han undrade om jag varit bedövad förr, om jag ville ha lugnande innan, allergier, om jag mått illa av morfin. Så att han kunde förbereda sin del.

    Sista mötet var med en barnmorska uppe på avdelningen där man vårdas före och efter en planerad kejsarfödsel. Hos dem får man ett rum där man ska "bo" under hela vistelsen så till den avdelningen kommer man , lämnar sina saker och väskor och byter om på rummet. Och sen efter att man är klar att lämna uppvaket körs man tillbaka till det rummet.

    Vi pratade också lite om pappans roll, hur man kan må, hur de tar hand om bebisen direkt efter, amning och lite sånt.

    Sen var meningen att vi skulle ringa dem på eftermiddagen dagen före snittet och få veta exakt vilken tid vi skulle komma in . Men då hade vår pojke redan fötts med urakut snitt dagen före.

  • kikif
    Anotherone skrev 2018-02-01 22:25:58 följande:

    Jag hade ett planerat snitt inbokat fast på Danderyd och där gick det till så här. Fyra dagar före snittdatumet var vi på det som de kallar inskrivning. Vi hade fått hem en kallelse med en tid då vi skulle vara på plats och vi skulle träffa tre olika personer . Först en förlossningsläkare som mest ville kolla hälsostatus eller vad man ska säga. Anledning till snittet (som ju redan var beviljat), mina värden, blodtryck, om vi hade vissa sjukdomar i släkten osv. Allt som kunde påverka själva operationen. Efter det träffade vi narkosläkaren som ställde lite samma frågor. Plus att han undrade om jag varit bedövad förr, om jag ville ha lugnande innan, allergier, om jag mått illa av morfin. Så att han kunde förbereda sin del.

    Sista mötet var med en barnmorska uppe på avdelningen där man vårdas före och efter en planerad kejsarfödsel. Hos dem får man ett rum där man ska "bo" under hela vistelsen så till den avdelningen kommer man , lämnar sina saker och väskor och byter om på rummet. Och sen efter att man är klar att lämna uppvaket körs man tillbaka till det rummet.

    Vi pratade också lite om pappans roll, hur man kan må, hur de tar hand om bebisen direkt efter, amning och lite sånt.

    Sen var meningen att vi skulle ringa dem på eftermiddagen dagen före snittet och få veta exakt vilken tid vi skulle komma in . Men då hade vår pojke redan fötts med urakut snitt dagen före.


    Oh hur gick det till när han ville komma tidigare (min fasa), ringde du in och de kunde ordna med allt kring ks ändå? Var han på "väg" ut eller var det långt kvar ändå så att det blev på samma sätt som planerat snitt? Hur lång tid innan bf hade du fått tid?
  • Anotherone
    kikif skrev 2018-02-01 22:48:42 följande:

    Oh hur gick det till när han ville komma tidigare (min fasa), ringde du in och de kunde ordna med allt kring ks ändå? Var han på "väg" ut eller var det långt kvar ändå så att det blev på samma sätt som planerat snitt? Hur lång tid innan bf hade du fått tid?


    Min situation var kanske lite udda. Jag hade tankar på planerat snitt under hela graviditeten vilket jag tyckte att jag var tydlig med. Men min barnmorska var sååå säker på att det skulle gå så bra det här och det är ju så mycket bättre för barnet att födas vaginalt. Så jag kapitulerade, jag orkade inte driva på utan då tänkte jag att det får gå som det går. Min första förlossning slutade i akut snitt och jag ville VERKLIGEN inte gå igenom samma upplevelse igen. Men jag blev beviljad mitt snitt när jag hade passerat bf, så att jag skulle få ett kejsarsnitt istället för att bli igångsatt. Sen startade det av sig själv men det tillstötte komplikationer så att han blev tvungen att komma ut jättefort.
  • senni

    Snittades där relativt nyligen. Vi fick ställa våra väskor i ett litet rum längst in i personalexpeditionen på plan 4 (där ni anmäler er på operationsdagen) och väntade sedan i ett undersökningsrum på samma plan. Var först ut till operation och väntade max 30 min. Min man hämtade sedan väskorna när vi var tillbaka på BB. Fick ett rum på samma plan, men man kan även hamna på plan 9, det vill säga förlossningen.

  • 2018
    senni skrev 2018-02-03 18:22:32 följande:

    Snittades där relativt nyligen. Vi fick ställa våra väskor i ett litet rum längst in i personalexpeditionen på plan 4 (där ni anmäler er på operationsdagen) och väntade sedan i ett undersökningsrum på samma plan. Var först ut till operation och väntade max 30 min. Min man hämtade sedan väskorna när vi var tillbaka på BB. Fick ett rum på samma plan, men man kan även hamna på plan 9, det vill säga förlossningen.


    Tack för svar! 
    Fick ni byta om i undersökningsrummet?
    Hur gick ert inskrivningssamtal in? Vi har inte fått någon tid för det, bara tid för samtal med narkosläkaren ca 3 dagar innan snitt. 
  • Joset

    Hej. Jag har snittats två gånger på SÖS i stockholm. Båda gångerna har varit planerade långt innan BF.

    Med bebis nr 1 så gick vattnet dagen innan snittdarum, som egentligen inte hade varit några problem för jag hade fått klartecken från min barnmorska att jag oavsett vad som händer så skulle jag snittas, men när vi väl kom in så hade dom svårt att hitta hjärtljud så dom gjorde akut snitt. Allt gick tack och lov bra och ut kom en frisk flicka. :)

    Med Bebis nr 2 så vad det också planerat snitt, vi åkte in någon dag innan för att träffa narkosläkare och barnmorskor, kommer inte ihåg vad vi pratade om. Dagen/några dagar efter åkte vi in tidigt på morgonen, operationessalen vad försenad så vi fick vänta från kl 7 till ca kl 15 och jag kommer ihåg hur sjukt hungrig och törstig jag var eftersom jag inte fick stoppa i mig något innan operation (och vi visste inte när op skulle ske). Runt 15 så skickades vi in i op-salen och fick bedövning, när operationen väl började så vad bebisen snabbt ute. Denna gång var det en frisk pojke. :)

    Personligen så har jag aldrig hade några problem med mina snitt (har dessutom inget att jämnföra med)

  • Fiorenza

    Jag snittades på DS i januari (inte BB Sthlm, utan Danderyds förlossning), men tänker att det väl inte kan skilja så himla mycket. 

    Fyra dagar innan träffade jag barnmorska, förlossningsläkare och narkosläkare för inskrivning. Det var inga konstigheter, bara samtal, blodtryckskoll och information om snittdagen, totalt tog det ungefär 1,5 timme med lite väntetid mellan.

    På operationsdagen fick jag komma och lämna blod på lab först och sedan gå till dagoperation. Där fick vi ett rum att byta om i och låsa in våra saker i ett skåp. BM undersökte fosterläge och vi fick komma till ett annat avskilt rum en stund innan min säng rullades ut i sänghallen utanför operationsavdelningen. När det var vår tur fick vi gå till operationssalen, jag fick min spinal, de rakade lite och satte kateter. När de hade testat att spinalen tagit ordentligt satte de dukar över min mage, spände upp skynket och körde igång. Fem minuter efter att de börjat hörde jag "nu ser vi bebisen" från andra sidan och så kände jag hur de liksom ruskade om hela min underkropp när han skulle komma ut. Han fick ligga på mina ben innan de klippte navelsträngen och sen fick jag upp honom på bröstet när de började sy ihop mig. Hade min man och personal uppe vid huvudändan, och vi pratade hela tiden, så jag hann inte tänka så mycket på vad de höll på med på andra sidan. När jag var sydd och sonen blivit undersökt blev vi rullade till uppvaket tills jag kunde röra mina ben igen och då fick min man gå och hämta våra saker och så åkte vi upp till vårt rum på avdelningen.

    Skulle säga att (enbart min upplevelse här) det var lite obehagligt att få spinalen, men det gick ändå rätt fort. Blev lite yr under operationen, vilket läkaren förklarade handlade om att jag fick blodtryckshöjande för att motverka att det sjunker alltför mycket (inte helt med på resonemanget där, men de vet ju vad de gör). I övrigt var det enbart en positiv upplevelse. 

Svar på tråden Planerat snitt bb Sthlm - hur går det till på själva dagen?