• Anna0000

    Vill veta hur mycket en polis tjänar; kan ni hjälpa mig?

    Jag har drömt att vara polis i 3år nu. Men jag har försökt få redan på hur mycket de tjänar och om det är svårt att bli polis, om det är ett farligt jobb? Snälla svara på de frågorna

  • Svar på tråden Vill veta hur mycket en polis tjänar; kan ni hjälpa mig?
  • gahadas
    Anna0000 skrev 2018-01-31 20:52:58 följande:

    Jag har drömt att vara polis i 3år nu. Men jag har försökt få redan på hur mycket de tjänar och om det är svårt att bli polis, om det är ett farligt jobb? Snälla svara på de frågorna


    1. De tjänar för lite. Kanske blir bättre nu när Eliasson-idioten är borta.
    2. Svårt? Nej. Speciellt inte efter att dom sänkte kraven igen för inte så länge sen. 
    3. Farligt och farligt. Allt är ju relativt. Riskfritt är det ju inte.
  • Tom Araya
    Anna0000 skrev 2018-01-31 20:52:58 följande:

    Jag har drömt att vara polis i 3år nu. Men jag har försökt få redan på hur mycket de tjänar och om det är svårt att bli polis, om det är ett farligt jobb? Snälla svara på de frågorna


    Svårt och svårt...

    Man ska ha gått tre år gymnasium, samhällsvetenskapligt program eller motsvarande. Ha viss betygsnivå (vet inte vilken, men räkna med i alla fall godkänt i alla ämnen och något högre i vissa ämnen).

    Själva polisutbildningen är på fem terminer på polishögskola, varav den sista terminen är praktik i fält.
    För att bli antagen ska du ha bra fysik, antagligen hyfsade värden på syn- och hörseltest, bedömt ha rätt personlighet och psyke samt ha goda värderingar och rätt motiv till yrkesvalet.

    Såklart polisyrken kan vara farligt. De utsätts ständigt för risker av olika slag.
    Du bör dock googla på hur många som skadas och dödas i tjänst samt hur det sker och i vilka situationer.

    Framförallt ska du prata med poliser och folk inom polisfacket om dina funderingar över yrkesval.
Svar på tråden Vill veta hur mycket en polis tjänar; kan ni hjälpa mig?