• Cansu

    Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?

    Har läst att kvinnor i min ålder (39) inte ska dricka mycket mjölk. Max ett glas om dagen? Jag älskar mjölk och tränar och vill gärna dricka en liter om dagen. Hur dåligt är det för mig?

    Vitt bröd och alla skriverier kring det och vetemjöl. Hur dåligt är det att äta rostat vitt bröd till frukost?

    Ica basic? Är det någon skillnad i näringsinnehåll i deras varor? Varför är de billigare? Är de sämre?

    Fruktsocker? Äter massor med dadlar dagligen. Är det verkligen lika illa som vitt socker om man äter för mycket frukt och dadlar?

    Någon som är insatt och kunnig i detta? Det skrivs och skrivs om mat mm men hur dåligt är detta egentligen?

  • Svar på tråden Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?
  • Lena

    För mycket mjölk ökar risken för benskörhet.

    Varför inte ha fullkornsrostbröd? Dadlar är bra i små mängden men är för sött att äta som något annat än godis.

  • blomman 2

    Jag tror på att äta allt med måtta och så naturligt som möjligt. Vara kroppsmart och känna efter vad man mår bra av. Vi äter bara fullfeta mjölkprodukter, absolut inga light och mjölken vi köper är ohomogeniserad dvs gammaldags mjölk. Vitt bröd har vi hemma, endast barnen äter det, med mycket pålägg som är proteinrikt samt grönsaker på. På det viset blir de mätta på 1 smörgås istället för 3. Vi äter mycket frukt och äter dadlar i valfri mängd och märker inte av några negativa effekter. Däremot äter vi extremt lite godis, kakor, bullar, snacks mm. Vi föredrar att äta frukten som den är eller grekisk yoghurt med bär/ frukt istället för smörgåsar som mellanmål. Jag har slutat med mjölk i kaffet för en tid sedan, kände att magen reagerade på något...blev bättre när jag började med cashewmjölk. Mjölkprodukter som är i mat fungerar bättre.

  • blomman 2

    Ang ICAs basic känner jag inte till så mycket om...därför unviker jag dessa produkter så mycket jag kan...

  • Frontline
    Lena skrev 2018-02-01 07:26:52 följande:
    För mycket mjölk ökar risken för benskörhet.
    Knappast va?
    Jag älskar mjölk och dricker massor i alla dess former..
    Har aldrig under mina 50 år lidit av benskörhet trots ett antal olyckor.
    Min familj och syskon nada benskörhet

    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • blomman 2

    Som svar på vitt bröd så är det mest tomma kalorier. Mjölen är så förädlad att den knappt innehåller några som helst vitaminer och mineraler då våra jordar inte är så spm de var för bara ca 50 år sedan, nu utarmade. Därför inte det nyttigaste alternativet.

  • EpicNurse
    Frontline skrev 2018-02-01 07:55:47 följande:

    Knappast va?

    Jag älskar mjölk och dricker massor i alla dess former..

    Har aldrig under mina 50 år lidit av benskörhet trots ett antal olyckor.

    Min familj och syskon nada benskörhet


    Eh jo? Dra en googling så lär du dig något nytt.

    Ingen vuxen ska dricka mjölk. Växande barn ja, men vuxna nej.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Melissenta
    Frontline skrev 2018-02-01 07:55:47 följande:

    Knappast va?

    Jag älskar mjölk och dricker massor i alla dess former..

    Har aldrig under mina 50 år lidit av benskörhet trots ett antal olyckor.

    Min familj och syskon nada benskörhet


    Benskörhet kommer int vid 50.

    Vänta 10-20 år till
  • Cansu
    blomman 2 skrev 2018-02-01 07:53:15 följande:

    Ang ICAs basic känner jag inte till så mycket om...därför unviker jag dessa produkter så mycket jag kan...


    Nej jag undviker också det då jag inte vet någonting. Samma sak med andra budgetvaror. 
    Men frågan är om de är så mycket sämre än annat? 
  • Cansu
    blomman 2 skrev 2018-02-01 07:52:08 följande:

    Jag tror på att äta allt med måtta och så naturligt som möjligt. Vara kroppsmart och känna efter vad man mår bra av. Vi äter bara fullfeta mjölkprodukter, absolut inga light och mjölken vi köper är ohomogeniserad dvs gammaldags mjölk. Vitt bröd har vi hemma, endast barnen äter det, med mycket pålägg som är proteinrikt samt grönsaker på. På det viset blir de mätta på 1 smörgås istället för 3. Vi äter mycket frukt och äter dadlar i valfri mängd och märker inte av några negativa effekter. Däremot äter vi extremt lite godis, kakor, bullar, snacks mm. Vi föredrar att äta frukten som den är eller grekisk yoghurt med bär/ frukt istället för smörgåsar som mellanmål. Jag har slutat med mjölk i kaffet för en tid sedan, kände att magen reagerade på något...blev bättre när jag började med cashewmjölk. Mjölkprodukter som är i mat fungerar bättre.


    Det tror jag också på måtta. Har ockås börjat med mandelmjölk och havremjölk istället med i kaffet är det inte gott.
  • Cansu
    Lena skrev 2018-02-01 07:26:52 följande:

    För mycket mjölk ökar risken för benskörhet.

    Varför inte ha fullkornsrostbröd? Dadlar är bra i små mängden men är för sött att äta som något annat än godis.


    Jag har läst att det också är sämre på andra vis för åldrandet allmänt. 


    Försöker begränsa mig till mjölk i kaffet men tycker det är så gott efter träning. 

Svar på tråden Hur dåligt är mjölk, vitt bröd och Ica basic?