• Anzil
    Äldre 1 Feb 08:04
    3636 visningar
    8 svar
    8
    3636

    Hur skall man egentligen veta om en sida är säkert - Tänk om de tömmer ens konto?

    Hej!

    När man skall köpa någonting ifrån en hemsida. Hur kan man vara helt säkert på att hemsidan är säkert?

    Tänk om man får ingenting och/eller i värsta fall tömmer ens konto. Vad gör man då?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur skall man egentligen veta om en sida är säkert - Tänk om de tömmer ens konto?
  • Anzil
    Äldre 1 Feb 08:09
    #1

    Och när man köper någonting ifrån en produkt ifrån en hemsida, har man någon ångerrätt som man har när man köper någonting ifrån en butik?

    Tack på förhand!

  • Äldre 1 Feb 08:27
    #2
    Anzil skrev 2018-02-01 08:04:48 följande:

    Hej!

    När man skall köpa någonting ifrån en hemsida. Hur kan man vara helt säkert på att hemsidan är säkert?

    Tänk om man får ingenting och/eller i värsta fall tömmer ens konto. Vad gör man då?

    Tack på förhand!


    Gå på stora kända företag
    Använd faktura om möjligt, framförallt på okänt företag första gången.

    Gör en riskanalys, hur mycket pengar gäller det, är det värt det, vad är alternativet.

    Skillnad på att handla från HM och www.superbiligabegagnaiPhone10.nu


  • Äldre 1 Feb 08:31
    #3
    Anzil skrev 2018-02-01 08:09:31 följande:

    Och när man köper någonting ifrån en produkt ifrån en hemsida, har man någon ångerrätt som man har när man köper någonting ifrån en butik?

    Tack på förhand!


    Så länge du handlar inom Sverige har du i de flesta fall ångerätt vid distansköp. 

    Vid köp i butik är det upp till butiken att ge ångerrätt eller inte.


  • Äldre 1 Feb 08:32
    #4

    Ha alltid kontot stängt för internetbetalningar när man inte använder det.

  • Äldre 1 Feb 08:47
    #5

    Och kontrollera att sidan där du anger kontokortsuppgifter är krypterad. Adressen ska börja med https. Gör den inte det ska man se upp.

  • Äldre 1 Feb 20:06
    #6

    Använd kreditkort, inte betalkort. Kreditkortsfakturan kan bestridas mycket lättare än att forsoka få tillbaka felaktigt redan betalda/från kontot dragna pengar.

  • compli­cit
    Äldre 1 Feb 20:20
    #7

    Tittar på adressfältet, om det finns ett litet hänglås i början så ska dessa sidor vara säkra att handla på.

    En bra grej kan också vara att aldrig ha mycket pengar på kortet du använder på nätet, eller öht egentligen. Jag flyttar alltid över mina till andra konton och har bara kvar en "vardagssumma" på vanliga lönekontot.

  • Äldre 7 Feb 20:15
    #8
    complicit skrev 2018-02-01 20:20:29 följande:

    En bra grej kan också vara att aldrig ha mycket pengar på kortet du använder på nätet, eller öht egentligen. Jag flyttar alltid över mina till andra konton och har bara kvar en "vardagssumma" på vanliga lönekontot.


    Exakt, det är det säkraste knepet. De kan inte ta vad som inte finns!Cool
Svar på tråden Hur skall man egentligen veta om en sida är säkert - Tänk om de tömmer ens konto?