• Latte

    Hur fan tänker han?

    Jag och min sambo har samma åsikter om det mesta men när det kommer till pengar ser vi det med olika ögon.

    Vi är i ett stort behov av en diskmaskin. På något konstigt sätt lyckas vi ALLTID få ett berg med disk och jag är så otroligt trött på det. Hur som, han säger att vi ska spara ihop till en diskmaskin. Tillåt mig då påpeka att vi har ett sparkonto med pengar på. Han vill alltså spara från lönen till att kunna köpa en när det redan finns pengar till en diskmaskin.

    Han vill bara spara pengarna på hög, till ingenting. Han säger varenda månad att dom pengarna inte ska röras. Självklart ska man ha ett sparande, men jag menar, en diskmaskin är väl en vettig sak att ?ta? pengar till? Vi lägger in 15000 på sparkontot varje månad. Jag förstår inte hur han tänker och vi kommer inte fram till något vettigt när jag ifrågasätter, blir bara irriterad. Det känns så jävla snålt på något vis.

    Hur tänker ni? Är min irritation onödig?

    Mvh

  • Svar på tråden Hur fan tänker han?
  • viseversa

    Är det bara han som har tillgång till detta konto eller? Tycker det ringer lite varningsklockor isåfall. Säf att det är era gemensamma pengar och att du också har rätt att bestämma vad dom ska gå till. Och ta ut pengar och köp en diskmaskin.

  • Latte
    viseversa skrev 2018-02-01 08:30:32 följande:

    Är det bara han som har tillgång till detta konto eller? Tycker det ringer lite varningsklockor isåfall. Säf att det är era gemensamma pengar och att du också har rätt att bestämma vad dom ska gå till. Och ta ut pengar och köp en diskmaskin.


    Nej vi båda har tillgång till kontot, det är ju våra gemensamma pengar. Jag har sagt det, att en diskmaskin är en vettig sak, men då tycker han att vi går back i sparandet. Känns som att han har en tvångstanke om att det ska vara en viss summa på kontot.
  • viseversa

    Säg att han då diskar all disk och själv sparar från SIN lön till denna maskin om detta konto inte får röras. Undrar om han är lika pigg på det då?

  • Latte
    viseversa skrev 2018-02-01 09:08:18 följande:

    Säg att han då diskar all disk och själv sparar från SIN lön till denna maskin om detta konto inte får röras. Undrar om han är lika pigg på det då?


    Han är dock den som diskar typ jämt. Vi har ju gemensam ekonomi. Men har bestämt mig för att åka och köpa en diskmaskin, åker in imorgon och gör det. Jag skiter fullständigt i om han blir surig.

    Han är för allvarlig ibland när det kommer till pengar känner jag. En gång frågade jag ?Vad skulle du göra om vi vann 1 miljon?? bara på skoj liksom, kul att få drömma lite, haha. Då svarade han ?Lägga in på sparkontot?. Liksom, lev lite? Nu när skatten kommer tillbaka kommer han väl kräva att det ska in på kontot också (om man nu får tillbaka något hehe)
  • ALM82

    Vad tycker han att ni ska använda dessa sparpengar till? 
    Vill han spara till husköp? Pension? Barnen? Då finns det ju andra sätt att spara på än att bara sätta in pengar på ett konto.

    Ställ frågan; vad vill han använda sparpengarna till? 

    Jag tycker själv att sparpengar ska använda till sånt som känns nödvändigt, t.ex en diskmaskin! 
    Att använda dom till resor o.s.v känns onödigt och som kan man oftast spara pengar till, men en diskmaskin känns ju mer som en liten investering.

    Dessutom, vad kostar en diskmaskin? 5000:- ?  om ni sparar 15000 :- i månaden så känns ju det som en liten utgift...

  • Latte
    ALM82 skrev 2018-02-01 09:32:14 följande:

    Vad tycker han att ni ska använda dessa sparpengar till? 

    Vill han spara till husköp? Pension? Barnen? Då finns det ju andra sätt att spara på än att bara sätta in pengar på ett konto.

    Ställ frågan; vad vill han använda sparpengarna till? 

    Jag tycker själv att sparpengar ska använda till sånt som känns nödvändigt, t.ex en diskmaskin! 

    Att använda dom till resor o.s.v känns onödigt och som kan man oftast spara pengar till, men en diskmaskin känns ju mer som en liten investering.

    Dessutom, vad kostar en diskmaskin? 5000:- ?  om ni sparar 15000 :- i månaden så känns ju det som en liten utgift...


    Helt ärligt, så vet jag inte riktigt. Han vill ha dom växandes på hög, till vad vet jag inte. Ifall något händer kanske. Han har tydligt sagt att dom inte ska röras, att vi ska låtsas som att dom pengarna inte ens finns. Så gjorde han när han var singel men jag har försökt förklara för honom att nu är han inte det, nu är vi två med olika åsikter men han är stenhård. Tycker också resor är onödigt att ta från sparkonto men en diskmaskin är definitivt inte det. Han vill uppnå en viss summa på sparandet, då kan han vara lugn, som han själv säger. Jaha. Men sen då? Lugn inför vad? Förstår inget alls och inget vettigt svar får jag heller.
  • Anonym (-.-)

    Jag har en sambo som i mina ögon är slösig, därför vaktar jag sparkontot med mitt liv och skulle nog reagera som TS partner ifall det tjatades om inköp av något innan bufferten på kontot va tillräckligt stor

  • Anonym (dummer, alltså han)

    Köp en diskmaskin och så lägger du motsvarande summa mindre till sparkontot nästa månad! Sen kan han tycka vad han vill 

Svar på tråden Hur fan tänker han?