• Alexi

    Vad har ni för ordning/system på familjens träningskläder?

    Ni som har tränande barn och tränar själva, mer eller mindre. Vad har ni för system hemma med träningskläderna så att de inte tar över tillvaron och ligger överallt?

    Hur ofta tvättas barnens träningskläder (efter varje användning eller annat)? Var förvaras de mellan användningarna?

  • Svar på tråden Vad har ni för ordning/system på familjens träningskläder?
  • tvillingmammaVastmanland

    I tvättstugan finns 3 korgar som tillhör tvättstugemöbeln.
    I den översta korgen förvaras dotterns träningskläder.
    I den näst översta korgen förvaras sonens träningskläder.
    I den tredje och sista korgen finns båda barnens lite större träningskläder typ för vinterbruk.

    I regel tvättas allt efter användning.
    Om det inte behövs tvättas, tex tennisshorts behöver inte tvättas efter varje tennisträning, läggs det på sin rätta plats, dvs i tvättstugekorgen.

    Min och makens tränignskläder förvaras i våra respektive garderober i sovrummet, har vi en hel garderobsvägg plus en liten klädkammare. Träningskläder som inte behövs tvättas förvarar jag i så fall i träningsväskan som ligger på en hylla i tvättstugan. Där har vi alla träningsväskor.

    Kläder som skall tvättas läggs i tvättkorgen i tvättstugan. När barnens träningskläder är nytvättade och torkade lägger jag dem direkt i dras respektive korgar. De tränar mycket så tvättmaskinen går varje kväll.

  • tvillingmammaVastmanland

    Vi har alltså inga träningskläder som ligger överallt.
    Inte heller några andra kläder.
    Regeln är enkel, smutsiga kläder i tvättkorgen för tvätt.
    Rena i garderoben.
    Sen kan man ha någon tröja man använder ofta och inte vill tvätta hängd över skrivbordsstolen eller liknande.
    Men jag skulle aldrig stå ut med att ha kläder liggande överallt.

  • Scruffy

    Vi blev tillslsut tokiga på att det aldrig var någon ordning så vi köpte en speciell byrå på IKEA som står i hallen enbart för våra två barns träningskläder. Dem utövar sin sport båda två fyra-fem gånger i veckan och ibland tävlingar.
    Byrån har tre stora lådor och i två av dem ligger barnens handdukar.


    En tredje ligger tillbehör. Sedan finns det fyra små lådor och dem har två av varje.


    Dem har varsin med klubbshorts och t-shirt. Dem sista två har dem varsin med sina 10 -tal baddräkter och badbyxor

    Nu har vi ordning och reda efter det inköpet.

  • Anotherone

    Vi vuxna har våra träningskläder i våra garderober, samlat på en viss hylla/en viss korg. Sonen som tränar fotboll har sina fotbollskläder i garderoben i hallen i en väska med klubbens emblem. När det är dags att träna utgår vi från vädret och plockar fram det som är aktuellt, om det behövs underställ, extra väst ovanpå osv.

    Överdragskläder brukar vi hänga ut på vädring och använda kanske 2-3ggr men allt annat tvättas efter varje träning.

    Efter tvätt är både han och vi noga med att lägga tillbaka allt direkt så att man vet var grejerna är. Har ingen lust att springa runt och leta grejer varenda gång man ska iväg!

  • Mrs Moneybags

    För sonen: Lägger de smutsiga i tvättkorgen. När de är rena viks de och läggs i respektive träningspåse så att det är enkelt att hitta allt när det är dags att träna.

    För mig själv: har alla mina träningskläder i en och samma byrålåda.

  • cloudberry79

    Vi har trådback bredvid tvättkorgen, där alla har varsin låda, plus en gemensam för badkläder och tillbehör till det.

    Jag tvättar nästan bara på helgerna och då brukar jag tvätta upp träningskläderna separat, med speciellt tvättmedel. Maken är den som sorterar tvätten efteråt, då lägger han träningskläderna i en hylla i garderoben, men alla som är "halvbegagnade" ligger i trådbackshyllan. Där ligger även lite annat träningsmaterial, som snoddar, gympaskor etc.


    Just NO.
  • Fliselisan

    Vi har 3 barn som tränar 2-3 ggr/ vecka + gymnastiken i skolan 2 ggr/vecka.

    Har inte funderat så mycket på träningskläderna egentligen eller sett det som ett problem faktiskt, men hos oss funkar det oftast så här:

    På skolgympan har de en särskild gympasäck med vanliga "gympakläder" och skor. Efter påminnelse till de 2 mindre (8år) hänger de upp dushhanddukarna och tar ut smutsiga underkläder, som de lägger själva i tvättstugan. På fredagar får de tömma allt så tvättar vi så kläderna är rena till nästa vecka. Vår stora tjej (15) gör det där själv.

    De andra träningskläderna (går på gymnastik) har de i en annan träningsväska, som de packar själva, och använder samma kläder ungefär 2-3 ggr, sen påminner jag de mindre att lägga i tvätten och packa i nytt.

    Så vi har inte heller några träningskläder liggandes förutom i tvätten egentligen. Kanske beror på vad barnen tränar? Hamnar kläderna på golvet i deras rum brukar jag inte säga något, oftast städar de upp självmant efter någon dag. Ingen av barnen skulle lägga sina smutsiga kläder typ i vardagsrummet.

  • Fliselisan

    Sen förvaras träningskläderna i barnens egna garderober inne på deras rum, precis som alla andra kläder. Fungerar bra.

  • fluu

    System? Ja, vi tvättar dem och sedan lägger vi in dem i garderoberna tills det är dags att använda dem. Precis som vi gör med alla andra kläder. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • asdfgh

    Min och äldsta barnets kampsportsdräkter ligger i en låda i hallen. För övrig träning används "vanliga" kläder, t ex t-shirt och shorts/leggings, så efter tvätt sorteras de in bland övriga kläder.

  • Alexi

    Tack för alla svar! Alltså vi har inte kläder överallt, verkade som att jag förmedlade det.

    Det som är grejen för mig med träningskläder är just att man inte alltid tvättar allt hela tiden, tex tvättar jag inte shorts/tights efter varje gång. Men de känns ändå lite ofräscha så jag vill inte lägga dem i garderoben. 

    Vi brukar låta dem ligga framme efter träningen att luftas och sen lägga i ett skoskåp som vi har i hallen som använder som förvaring. Men tycker inte det är optimalt. Så ville höra lite hur andra gör.

  • Fritidsmamman

    Vi tvättar när det blir skitigt. Det tvättas ihop med andra kläder i liknande material/färg som ska köras på samma program och temperatur.


    Kläderna hängs på tork som alla andra kläder, samt viks ihop som alla andra kläder och läggs in i garderoben som alla andra kläder.

  • Fritidsmamman
    Alexi skrev 2018-02-03 10:37:41 följande:

    Tack för alla svar! Alltså vi har inte kläder överallt, verkade som att jag förmedlade det.

    Det som är grejen för mig med träningskläder är just att man inte alltid tvättar allt hela tiden, tex tvättar jag inte shorts/tights efter varje gång. Men de känns ändå lite ofräscha så jag vill inte lägga dem i garderoben. 

    Vi brukar låta dem ligga framme efter träningen att luftas och sen lägga i ett skoskåp som vi har i hallen som använder som förvaring. Men tycker inte det är optimalt. Så ville höra lite hur andra gör.


    Här finns inte det mellantinget; antingen är det skitigt och då åker det ner i tvättkorgen, - eller så är det tillräckligt rent för att användas igen och då åker det in i garderoben.
    Vi har dock inte så överdrivet mycket kläder i garderoberna, så träningskläder delar hylla med sommarshortsen.
Svar på tråden Vad har ni för ordning/system på familjens träningskläder?