• Äldre 1 Feb 13:07
    4367 visningar
    2 svar
    2
    4367

    När väcka på dageb

    Har problem med min flicka som är knappt 2 år. Hon får sova en halvtimme på dagen och håller sen igång till 9 på kvällen och sover sen till 8. Hon klarar inte av att inte sova alls, har testat men då sitter hon t. Ex. Och somnar i soffan vid 4. Kan man minska sömnen ytterligare och väcka redan efter 20 min? Eller väcka på morgonen? Största problemet är inte att hon är uppe sent utan att när hon är det så sover hon sämre.

  • Svar på tråden När väcka på dageb
  • Äldre 3 Feb 07:51
    #1

    Är hon trött när du väcker henne på eftermiddagen efter vila ?

    Vissa barn som sover längre på eftermiddagen somnar tidigare och lättare på kvällen.

    Då dem inte får sova längre på eftermiddagens blir dem överträtta mot kvällen. Du kan ju alltid prova att låta henne sova en timme. Jah kan tycka att 30 min är lite lite för en 2åring, vissa barn behöver mer sömn än andra.

    När jag jobbade på förskola var det många föräldrar som beklagade sig över det problemet du tar upp och när dem fick sova längre, somnade dem tidigare på kvällen. Många tror tvärtom.

    Hoppas det löser sig :)

  • Äldre 4 Feb 09:45
    #2

    Vi har testat det, får hon sova längre så sover hon jättedåligt på natten. Hon är jättetrött när vi väcker henne på efterniddagen. Fram tills i höstas väckte vi aldrig henne, men hon har aldrig sovit bra.

Svar på tråden När väcka på dageb