• Äldre 1 Feb 18:39
    7853 visningar
    10 svar
    10
    7853

    Bästa billån?

    Så enkelt som det låter. Var hittar man bästa billån? Med bra  villkor och den lägsta räntan. Någon som har haft en positiv erfarenhet att dela med sig av?

  • Svar på tråden Bästa billån?
  • Äldre 1 Feb 20:19
    #1

    Hos bilhandlarna. De brukar ha bättre ränta än bankerna.

  • Äldre 2 Feb 13:09
    #2
    Maria 1980 skrev 2018-02-01 18:39:39 följande:

    Så enkelt som det låter. Var hittar man bästa billån? Med bra  villkor och den lägsta räntan. Någon som har haft en positiv erfarenhet att dela med sig av?


    Varför inte prova på leasing? Det är ofta ekonomiskt fördelaktigt om man är ute efter en ny bil, eller gärna byter bil regelbundet.
  • Äldre 3 Feb 21:57
    #3

    Om du är medlem i ett SACO-förbund så ska du kika på Danske Banks erbjudande. LO-medlem Så ska du kika på Swedbank.

  • punkts­lash
    Äldre 3 Feb 22:13
    #4

    Har du villa/bostadsrätt kan du kanske öka på lånet där?

  • Äldre 3 Feb 23:07
    #5
    +1

    Brukar vara bäst att kolla upp om man kan öka sitt boendelån, om man har lån på hus eller brf.
    Jämför den räntan med bilhallarnas ränta och ev. fackförbundslåns räntor.

    Om det är lägst ränta på boendet, så bör man ändå hålla en högre takt än man måste, vad gäller återbetalningen. Kolla på rena billån och håll den takten eller högre. Ex: låna 150 000 kr till bil:
    Du tar billån på bilfirman, de kräver 30 000 kr i kontantinsats, sen får du en effektiv ränta på 4,8 % och ska återbetala under 8 år och sedan göra en slutbetalning.
    Jämför med att öka din boendekostnad, då slipper du kontantinsatsen och slutbetalningen och har 1,5% ränta. Då hade jag ändå valt att betala av på 8 år, för det är ändå rimligt att tänka sig att bilen bör vara avbetald efter 8 år, så man kan börja spara till en nyare modell eller lägga lite mer pengar på reparationer och liknande. Så då hade jag amorterat 1000-1500 kr extra varje månad tills lånet är avbetalt dvs nere på den nivå det skulle varit på om man inte ökat lånet från början. Sen kan man sluta amortera extra och sätta de pengarna på ett bilsparkonto eller annat sparkonto/fondkonto eller hur man vill spara.
    BOnusen hade varit att man sluppit betala onödig ränta under dessa 8 år.

  • Äldre 5 Feb 09:40
    #6

    Jag skulle säga att det helt beror på vilken ekonomiska situation du befinner dig i. Om du inte har tillräckligt med pengar till en kontantinsats eller inte får billån med säkerhet beviljat kan du även låna utan bilen som säkerhet. 

    Men alla banker (och bilförsäljare för den delen) har olika krav och oavsett hur mycket du behöver låna bör du jämföra olika alternativ och inte ta första bästa. Jag skulle rekommendera låneguiden.se och deras olika hjälpsamma artiklar angående billån! :)

  • Äldre 14 Mar 09:54
    #7

    Det beror på vad du ska ta för billån. Ska du ta ett billån med eller utan bilen som säkerhet?

  • Äldre 27 Aug 12:34
    #10
    +1

    Köp inte bil på kredit. Det är en sån onödig utgift. Bättre att köpa en billigare bil tills man har sparat ihop för att köpa en nyare. Generellt bör man inte låna till annat än bostad eftersom det är långt utanför det man rimligen sparar ihop.

  • Tue 7 May 2019 20:12
    #9

    Ja enligt denna sajt så ska Bynk ligga på toppen just nu 2019 för bästa billån. Någon mer som kan hålla med om detta?

  • Thu 9 May 2019 19:37
    #10

    Jag har lånat till alla mina bilar brukar ligga lägga det på 5 år, ser ingen mening med att inte låna när räntan är låg.

Svar på tråden Bästa billån?