• Äldre 1 Feb 21:04
    2787 visningar
    6 svar
    6
    2787

    Son med dödsångest

    Hej!

    Innan jullovet hade skolan en mysdag med sin klass. I min 8-åriga sons klass så såg de på bröderna Lejonhjärta. Min son har nu fått ångest över att jag ska få en pil i hjärtat, att huset ska börja brinna och liknande saker. Han kan inte sova på sitt eget rum om inte hans äldre syster är hemma (som har rummet brevid), Han har fått jätte orolig mage och håller mig och pappan vaken jätte sent på kvällarna.

    Min första fråga är hur jag ska kunna hjälpa honom. Min andra fråga är om det är ok av skolan att göra såhär när det är 11 års gräns på den filmen? De påstod att det fick ett ja av alla föräldrar. Men lärarna skickade detta meddelandet kvällen innan när jag låg och sov och inte hade möjlighet att svara. Jag svarade ju inte ens de kan väl inte ta det som ett ja??

    Förlåt för rörig text.

  • Svar på tråden Son med dödsångest
  • Äldre 1 Feb 21:10
    #1

    Jag tycker inte att det är ok av lärarna. Vet också en förskolegrupp som fick se "hitta Nemo" och ett barn i gruppen mådde jättedåligt av den (Nemos föräldrar dör).

    Om det finns en skolkurator kanske ni kan få stöd där?

  • Äldre 2 Feb 08:54
    #2

    Det är en fin film och döden är ju nåt vi måste hantera. Jag har själv svårt för det än idag som vuxen. Som barn höll det mig vaken många gånger. Det var väl inte första gången sonen hörde talas om att döden finns utgår jag ifrån?
    Det bästa ni kan göra är väl att prata om det alt ta hjälp utifrån så sonen får prata med någon?

  • Äldre 2 Feb 11:04
    #3
    Zz i zkogen skrev 2018-02-01 21:10:30 följande:

    Jag tycker inte att det är ok av lärarna. Vet också en förskolegrupp som fick se "hitta Nemo" och ett barn i gruppen mådde jättedåligt av den (Nemos föräldrar dör).

    Om det finns en skolkurator kanske ni kan få stöd där?


    Jag har också tänkt på skolkuratorn men trodde att han kanske var för liten för det
  • Äldre 2 Feb 11:07
    #4
    Duckan skrev 2018-02-02 08:54:21 följande:

    Det är en fin film och döden är ju nåt vi måste hantera. Jag har själv svårt för det än idag som vuxen. Som barn höll det mig vaken många gånger. Det var väl inte första gången sonen hörde talas om att döden finns utgår jag ifrån?

    Det bästa ni kan göra är väl att prata om det alt ta hjälp utifrån så sonen får prata med någon?


    Självklart är det en fin film om döden men det finns en åldersgräns med anledningen till att en måste vara i en viss ålder för att förstå det fina med den. Nej det är inte första gången han hört talas om döden. Jag tror jag måste ta hjälp utifrån. Undrade mest om en kunde göra något själv.:)
  • Äldre 2 Feb 12:49
    #5

    En film från 11 år betyder att yngre barn får se den i vuxet sällskap, så skolan har på så sätt inte gjort något fel. Om din son har dödsångest så beror det nog inte på filmen i sig skulle jag säga.
    Ta kontakt med skolkuratorn så kan du säkert få hjälp.

  • Äldre 2 Feb 13:33
    #6

    Eller för all del, slå en signal till BUP för rådgivning.

Svar på tråden Son med dödsångest