• JohannaSaGo

    15h veckan fasta dagar?

    Någon som kan reglerna??

    Sonen skolas in om 2 veckor. Och pappan blev det plötsligt jobbstopp för på företaget. Dom vet ej när nytt uppdrag kommer..

    Så han kommer stämpla akassa så sonen kommer få gå 15h/veckan om jag förstått rätt då hab måste ha otdnad omsorg..

    Men måste dom 15 timmarna vara bestämda dagar varje vecka?

    På mitt jobb kan man jobba helger ibland och då tex. Vara ledig onsdag,torsdag.

    Då vill jag ha honom hemma hos mig. Men får han gå andra dagarna då ? Tänker bara så han inte kommer ur gruppen samt rutinen..

  • Svar på tråden 15h veckan fasta dagar?
  • Bubbel85

    Tror det är olika från kommun till kommun så ring och fråga. Hos oss är det 5h x 3 fasta dagar i veckan. Vet en annan kommun har 3h x 5 dagar. Hos oss kan Föräldern kan inte byta dagar utan det är de dagarna som gäller. Sen måste såklart barnet inte gå alla 15h men det erbjuds.

  • elyse

    Det mest önskvärda är att sonen går fasta tider och dagar, ja. Även för 15 timmar måste ni registrera ett schema och det får inte ändras hur som helst (Men självklart så snart pappan får jobb igen!).

    Om ni bestämt tisdag-torsdag 9-14 och han blir ledig onsdag-torsdag så kan han inte istället komma på fredagen. Man blir heller inte kompenserad för röda dagar som råkar infalla på de schemalagda dagarna. Man måste tyvärr vara strikt och lika mot alla för det finns de som skulle rucka och trixa med tider varje dag annars. Ex: "Vi lämnade en halvtimme senare idag så vi tänkte också hämta en halvtimme senare". Så kan man inte göra.

  • Anonym (Nja)

    Det är förskolan som sätter tiderna vid 15h plats. Brukar oftast va 3h mån-fre / 5h tis-tors eller 5h mån,ons,fre.

    Men barnet är ju inte tvungen att gå dit varje gång. Är du ledig kan ni ju va hemma. Men samtidigt är det bra att vara där regelbundet för annars kan det blir jobbigt för barnet och han inte kommer in i barngruppen ordentligt.

  • Ebo88

    I kommunen där jag jobbade på förskola så var det 20h/vecka som barn fick gå om mamma eller pappa inte arbetar. Då gick dem 09-14 måndag-torsdag.

    Är förälder ledig får inte barnet vara på förskolan utan då ska barnet vara hemma med dig.

    Om mamma eller pappa däremot är föräldralediga med småsyskon får det stora barnet vara på förskola 15h/vecka - tis-tor 09-14

    :)

  • Anonym (Nja)
    Ebo88 skrev 2018-02-03 07:19:13 följande:

    I kommunen där jag jobbade på förskola så var det 20h/vecka som barn fick gå om mamma eller pappa inte arbetar. Då gick dem 09-14 måndag-torsdag.

    Är förälder ledig får inte barnet vara på förskolan utan då ska barnet vara hemma med dig.

    Om mamma eller pappa däremot är föräldralediga med småsyskon får det stora barnet vara på förskola 15h/vecka - tis-tor 09-14

    :)


    Har man en 15h plats så får man visst vara där om föräldern som arbetar är ledig.
  • Ebo88
    Anonym (Nja) skrev 2018-02-04 09:41:08 följande:

    Har man en 15h plats så får man visst vara där om föräldern som arbetar är ledig.


    Fast inte på förskolan jag arbetade på. Jag kan inte svara på hur det fungerar i andra kommuner men där jag bor så ska barn vara lediga när förälder är ledig från jobbet.

    Föräldrar som är arbetslösa får ha sina barn 20h/vecka.

    Föräldrar som är föräldralediga får ha barnen på förskola 15h/vecka.

    Men det är ju bra om det fungerar på annat sätt i kommunen som du bor i :)
  • Anonym (Nja)
    Ebo88 skrev 2018-02-05 03:52:29 följande:

    Fast inte på förskolan jag arbetade på. Jag kan inte svara på hur det fungerar i andra kommuner men där jag bor så ska barn vara lediga när förälder är ledig från jobbet.

    Föräldrar som är arbetslösa får ha sina barn 20h/vecka.

    Föräldrar som är föräldralediga får ha barnen på förskola 15h/vecka.

    Men det är ju bra om det fungerar på annat sätt i kommunen som du bor i :)


    Sorry, nu antog jag bara att ts barn var över 3 år, med det behöver han ju inte alls vara ???? Mellan 1-3 år ska 15h barn vara hemma om den arbetande föräldern är ledig. Efter 3 års ålder är der ju allmänförskola och då behöver barnet inte vara hemma. Åh det är inte beroende på kommun, för det är Skolverket som bestämt.
  • Ebo88
    Anonym (Nja) skrev 2018-02-05 08:04:06 följande:

    Sorry, nu antog jag bara att ts barn var över 3 år, med det behöver han ju inte alls vara ???? Mellan 1-3 år ska 15h barn vara hemma om den arbetande föräldern är ledig. Efter 3 års ålder är der ju allmänförskola och då behöver barnet inte vara hemma. Åh det är inte beroende på kommun, för det är Skolverket som bestämt.


    Haha ok
  • IsDimma

    I den kommun där jag jobbar (göteborg) får 15timmarsbarnen (barn till föräldralediga föräldrar) gå tis-tor 9-14, eller mån-fre 8.30-11.30.

    Allmän förskoleplatsbarn (barn till föräldrar som inte har sysselsättning, eller är föräldralediga för barnet som går hos oss och barnet är dessutom tre år eller fyller det under höstterminen när dom börjar) går mellan 8.30-11.30 mån-fre.

    Barn till arbetslösa får gå 9-14 mån-fre och i undantagsfall får barnet gå andra tider om den arbetslös föräldern inte kan boka möten under den tiden. Men i regel gäller dom tiderna.

    Är du ledig får barnet vara ledig men inte ta igen tiden någon annan dag. Eller så får barnet gå sina timmar trots att du är ledig.


    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
Svar på tråden 15h veckan fasta dagar?