• mjölkallergiker

    Özz Nujen har betalat Rakhmat Akilov

    Jag förstår inte riktigt nyhetsvärdet i denna nyheten?

    I förundersökningen kring terroristattentatet på drottningsgatan har man alltså gått igenom den misstänktes bankkonton och hittat cirka 85 000 kr i betalningar från Özz, eller hans familj/släkt. Vi vet inte om det är betalningar för svart arbete men vi antar det.

    Vad är nyhetsvärdet egentligen? Är det att han använt sig av svart arbetskraft eller är det att en person som jobbat hos honom två år senare begår ett terrorbrott?

    Jag ser helt ärligt inte nyhetsvärdet i denna hetsen kring Özz Nujen. Det känns som en höna av en fjäder. Det enda jag kan se som klandervärdigt är att han isåfall, om så är fallet, har betalat svart arbetskraft. Något jag är övertygad om sker inte bara där utan förmodligen också i det absoluta toppskiktet av politiker också. Ulf Kristersson har ju själv anlitat svart arbetskraft. 

    Så igen, vad är nyhetsvärdet?

  • Svar på tråden Özz Nujen har betalat Rakhmat Akilov
  • K Markatta

    DN har idag en utförlig genomgång:

    www.dn.se/kultur-noje/ozz-nujen-till-motangrepp-efter-beskyllningarna-det-ar-ren-och-skar-logn/

    Där förklarar Hanif Bali varför frågan är intressant:

    - Det här är viktigt eftersom det verkar som att en gycklare har blivit en hycklare, säger Hanif Bali till DN.

    - Han har gjort sig en karriär på att inte bara vara clown, utan också genom att vara debattör, skriva debattartiklar och engagera sig politiskt. När han gör det har han ett särskilt ont öga till Moderaterna, att vi är onda människor, och att skatt är så fint att betala. Då framstår det ganska hyckligt att han sitter och äger en fastighet där det som det verkar utförts svartarbete, och samtidigt sätter sig på en sådan hög häst.

    Även Özz själv tycker till skillnad från dig att det har nyhetsvärde men han är samtidigt kritisk till kvällsblaskorna:

    - När blev Hanif Bali och andra högerdebattörer poliser? Varför är jag honom svaret skyldig? Jag fattar varför man gör så här, det har blivit spelreglerna i dag. Det är varken första eller sista gången han insinuerar och misstänkliggör, säger Özz Nûjen och fortsätter:

    - Och jag kan förstå nyhetsvärdet. Medier ska alltid ha möjlighet att skriva vad de vill. Men jag kan inte acceptera det sätt som Aftonbladet och Expressen gestaltat nyheten i bilder och rubriker. Många vet att folk bara kollar på bilden och inte läser hela texten, och då kan man inte hålla på så här.

  • fimpen99

    Ett tips är att bojkotta denna skojare,han kan inte ens ta ansvar att han har betalat 85000 kr svart till en terrorist.

  • Woopsie

    Det är klart att det finns ett nyhetsvärde i det. Har du sett alla menlösa klickbeten dom senaste åren? Sen har hans familj ju (sannolikt ovetandes förstås) varit med och sponsrat terrorism. Det gör det ju lite tragikomiskt när Özz själv ofta standup:at om att han blir misstrodd för terrorist pga hans ursprung. Sen har ju svartarbetet i sig ett nyhetsvärde, dock mindre då pengarna inte kommit från Özz själv utan en nära släkting.

  • Molisap

    Men det går ju inte att beskylla honom för att stödja en terrorist efter att han inte var det då. Plus att det var hans släktingar som betalade honom som kag förstår det, inte han själv.

  • Velouria
    litefrågorherder skrev 2018-02-02 17:28:51 följande:

    Klart det gör , han har betalt en terrorister alltså stödjer han terrorister , han borde dömas för medhjälp till terrordådet på Drottninggatan sen utvisas efter ca 20 år i fängelse


    Du kommer ju med de sämsta argumenten någonsin! Varken du, jag, Özz eller hans släktingar visste att Akilov var terroranhängare eller att han skulle utföra ett dåd. Däremot är det totalt skitsnack att Özz säger sig inte veta något om svartbygge som hans släktingar lät utföras på byggnader Özz är med och äger. Det är väl klart som fan att man känner till varenda detalj i sitt eget projekt. Här han Hanif rätt.
    Integrerbart DNA
  • EnGladPingvin

    Naturligtvis var det ingen i det här som medvetet stödde Akilov i tron att han var terrorist, men det är mer komplext än så. Özz kan inte svära sig fri från att hans fastigheter har renoverats troligen med svart arbetskraft. Han har själv inte betalt ut pengarna, men det är en nära anhörig och det är deras gemensamma fastighetsprojekt. Hur mycket han vetat om.är osäkert, men det verkar ju konstigt att han varit helt ointresserad av bokföringen och projekten i det egna företaget. Nu har det visat sig att det här är pengar som gått till en terrorist som dödade och skadade människor samt skakade om hela samhället. Hade det varit jag hade min reaktion inte varit "jag vet inget". Jag hade blivit fruktansvärt upprörd, ringt upp min anhörige och krävt svar, anmält svartarbetet till skattemyndigheten (speciellt om jag som Özz propagerat för höga skatter), gjort total avbön och sagt att jag var mycket ledsen över detta. Istället slår han helt ifrån sig, svarar inte på några frågor om utbetalningen (vilket varit lätt för honom att ta reda på), skyller på sin svåger och går till attack mot de som ställer frågor. Pinsamt.

Svar på tråden Özz Nujen har betalat Rakhmat Akilov