• Äldre 2 Feb 08:06
    2385 visningar
    9 svar
    9
    2385

    Vem har rätt angående vägg?

    Jag har tagit över en butikslokal på en bra adress. Den tidigare butiken var två ihopslagna lokaler, och jag har tagit över den större delen. Den tidigare ägarinnan är kvar i den mindre lokalen. 

    Hyresvärden skrev in i mitt överlåtelsekontrakt att den tidigare ägarinnan ska sätta upp en vägg så snart som möjligt så att lokalerna blir uppdelade. Hon lät göra det för ca 1.5 vecka sedan. Nu har väggen stått där och väntat på att bli målad, eluttagen har legat kastade på golvet med sladdar m.m.

    Enligt mig är väggen ofullständig vilket jag påtalade för henne igår men fick till svar att resten får vi göra själva då vi köpte lokalen i befintligt skick. 
    När vi köpte lokalen hade vi eluttag på väggarna, men nu har vi inte det.
    Jag sade att då får jag ta in någon som sätter upp dem och fakturera henne.
    Då log hon mot mig och sade: Ja skicka fakturan till mig, jag kommer inte att betala.

    Jag har haft så mycket överseende med henne för att hon är gammal. Jag fick bland annat börja med att röja i lokalen för att ens kunna vara där när jag flyttade in. Hon hade lämnat all skit hon inte ville ha själv, och har sedan även vart inne och hämtat saker som hon tycker sig behöva.

    Har hon rätt, eller har jag rätt? Vad kan man göra? 

  • Svar på tråden Vem har rätt angående vägg?
  • Äldre 2 Feb 09:20
    #1
    homerus skrev 2018-02-02 08:06:23 följande:

    Jag har tagit över en butikslokal på en bra adress. Den tidigare butiken var två ihopslagna lokaler, och jag har tagit över den större delen. Den tidigare ägarinnan är kvar i den mindre lokalen. 

    Hyresvärden skrev in i mitt överlåtelsekontrakt att den tidigare ägarinnan ska sätta upp en vägg så snart som möjligt så att lokalerna blir uppdelade. Hon lät göra det för ca 1.5 vecka sedan. Nu har väggen stått där och väntat på att bli målad, eluttagen har legat kastade på golvet med sladdar m.m.

    Enligt mig är väggen ofullständig vilket jag påtalade för henne igår men fick till svar att resten får vi göra själva då vi köpte lokalen i befintligt skick. 
    När vi köpte lokalen hade vi eluttag på väggarna, men nu har vi inte det.
    Jag sade att då får jag ta in någon som sätter upp dem och fakturera henne.
    Då log hon mot mig och sade: Ja skicka fakturan till mig, jag kommer inte att betala.

    Jag har haft så mycket överseende med henne för att hon är gammal. Jag fick bland annat börja med att röja i lokalen för att ens kunna vara där när jag flyttade in. Hon hade lämnat all skit hon inte ville ha själv, och har sedan även vart inne och hämtat saker som hon tycker sig behöva.

    Har hon rätt, eller har jag rätt? Vad kan man göra? 


    Ta det med hyresvärden.
  • Äldre 2 Feb 10:44
    #2
    Kjell2 skrev 2018-02-02 09:20:16 följande:
    Ta det med hyresvärden.
    Lokalen är tydligen köpt enl TS. 
  • Äldre 2 Feb 19:36
    #3

    Nu vet jag inte hur stor väggen är, men jag tror att det blir lättare att rolla den 2 ggr och själv skruva upp vägguttagen än att krångla med henne

  • Äldre 2 Feb 20:46
    #4
    Anna60 skrev 2018-02-02 10:44:37 följande:
    Lokalen är tydligen köpt enl TS. 
    Vart skrev TS att den var köpt?
    Man brukar inte ha Hyresvärd om det är Br lokal.
  • Äldre 2 Feb 20:48
    #5

    Detta är inte du ska ta det är mellan föregående hyresgäst och värden.
    Föregående hyresgäst har fått på sig att återställa  lokalen.
    Be värden komma dit och titta, det är ändå fastighetsägaren som är ansvarig så dom vill nog inte ha uttag och kablar på golvet.

  • Äldre 2 Feb 21:17
    #6
    Anna60 skrev 2018-02-02 10:44:37 följande:
    Lokalen är tydligen köpt enl TS. 
    Nej den är inte köpt. Men vi köpte för hyreskontraktet. Det är så man gör med lokaler i Sthlm. 
  • Äldre 2 Feb 21:19
    #7
    Noname00 skrev 2018-02-02 20:48:21 följande:

    Detta är inte du ska ta det är mellan föregående hyresgäst och värden.
    Föregående hyresgäst har fått på sig att återställa  lokalen.
    Be värden komma dit och titta, det är ändå fastighetsägaren som är ansvarig så dom vill nog inte ha uttag och kablar på golvet.


    Tack för ditt svar. Mailade hyresvärden idag, försökte ringa också. Bad honom i mailet att komma och titta. 
    Den hon har anlitat har satt dit 3 spånskivor som inte ens är kant i kant upptill, och sitter liksom över listerna. Jättefult. Tråkigt på en så fin gammal lokal. Får se vad han säger. Tack igen.

  • Äldre 2 Feb 21:21
    #8
    Thomas42 skrev 2018-02-02 19:36:05 följande:

    Nu vet jag inte hur stor väggen är, men jag tror att det blir lättare att rolla den 2 ggr och själv skruva upp vägguttagen än att krångla med henne


    Rolla den ska vi göra, men att hålla på med elgrejer kan jag inte göra själv, då måste jag ta in någon och då kostar det pengar, något som jag inte har lust med.
    Har redan haft så mycket överseende med henne för att inte skapa osämja, men vissa människor kör över en när man är snäll. Vill inte svälja mer med henne.
  • Äldre 2 Feb 21:22
    #9
    homerus skrev 2018-02-02 21:21:16 följande:
    Rolla den ska vi göra, men att hålla på med elgrejer kan jag inte göra själv, då måste jag ta in någon och då kostar det pengar, något som jag inte har lust med.
    Har redan haft så mycket överseende med henne för att inte skapa osämja, men vissa människor kör över en när man är snäll. Vill inte svälja mer med henne.
    Nej det ska du inte göra, då är du ansvarig för elen.
Svar på tråden Vem har rätt angående vägg?