• LitenMommy

    Barn rädd när vi lyfter honom

    Min son är 9,5 månad gammal.

    Det finns en sak som börjat oroa mig allt mer och mer men jag har alltid glömt att ta upp detta med BVC. Nu när jag äntligen har det i minnet så har de stängt för idag.

    Det som oroar mig är att han reagerar starkt med rädsla när vi lyfter honom från golvet. Han spänner sig, skriker sen gråter med tårar. Ännu värre om vi lyfter honom bakifrån för att tex sätta honom i barnstolen. Då räcker det om det är 10 cm så gråter han direkt. Han gråter även om han är utan blöja och jag sträcker över honom till hans pappa.

    Han var sådan som väldigt liten också, sen försvann detta och vi lekte helikoptern och allt möjligt. Men nu sedan ca 3 veckor tillbaka är detta reaktion tillbaka. Vad kan det bero på? Är så orolig... Kan man ringa 1177 med detta och fråga?

  • Svar på tråden Barn rädd när vi lyfter honom
  • IsDimma

    Reagerar barnet likadant alltid? Även om barnet vet att du kommer, typ att du rör vid armarna eller något innan du lyfter?

  • LitenMommy
    IsDimma skrev 2018-02-02 17:26:29 följande:

    Reagerar barnet likadant alltid? Även om barnet vet att du kommer, typ att du rör vid armarna eller något innan du lyfter?


    Nej inte alltid, ibland försvinner rädslan helt och kan dyka upp efter flera veckor i några dagar... Nu är det över igen, BVC sa att han tydligen bara är rädd men förstår inte varför det kommer och går :S
  • LitenMommy
    legomum skrev 2018-02-04 11:39:45 följande:

    Hur är det med hörseln?


    Vi har inte upptäckt några brister i det. Har också funderat på det. Jag har tänkt att vid nästa sådan period där han blir såhär rädd i några dagar så vill vi få öronen undersökta :/
  • vasg

    Spontant tänker jag att det är något som gör ont kanske? Som gör extra ont just i lyft-position?

  • LitenMommy
    vasg skrev 2018-02-16 15:16:43 följande:

    Spontant tänker jag att det är något som gör ont kanske? Som gör extra ont just i lyft-position?


    Det har vi också tänkt på och testat om vi lyfter med ett annat grepp, men icke det heller :/
Svar på tråden Barn rädd när vi lyfter honom