• Linda5

    Arbetsbeskrivning hantverkare

    Hej!
    Skulle höra om någon har en bra mall för hantverkare.
    Mina killar är slarviga med sina verktyg och maskiner.
    Blir trött på att dom tror man täljer guld med kniv och bara kan hosta upp nya verktyg för dom glömmer dom ute i regnet eller tappar bort dom.
    Lika dant med bilarna som dom inte sköter.
    För att förtydliga
    - dom har fått tid avsatt till bilvård men struntade i det
    - jag har pratat med dom om ansvaret för sina grejer 
    Dom säger ja vist vi ska bättra oss.
    Nu vill jag via MBL förhandling leverera en arbetsbeskrivning så att dom faktiskt förstår att det är på allvar.
    Finns det en sådan så har man möjlighet att faktiskt ge dom en varning.

  • Svar på tråden Arbetsbeskrivning hantverkare
  • Linda5

    Ja. Tyvärr finns det få tjejer i denna branchen.

    Väldigt svårt att få personal över huvud taget.

  • Thomas42
    Linda5 skrev 2018-02-02 18:28:41 följande:

    Ja. Tyvärr finns det få tjejer i denna branchen.

    Väldigt svårt att få personal över huvud taget.


    Ja, men var lite mer kärring, gnäll mer, så kanske du blir av med de du har
  • Themis

    Den var svår! Jag letade runt lite nu men hittade inget på nätet.

    Vi som jobbar i hårt reglerade branscher har mycket regler och flera timmar utbildning innan hantverkare ens släpps in på området, och de som inte städar bort varenda litet kabelklipp eller flisa trä efter varje arbetsdag blir inte långvariga.

    Men om det är ordningen som brister så kan man alltid ta till 5S- från början en japansk metod från Toyota:


    Sortera (seiri) verktyg och material som används på arbetsplatsen. Skilj det som är nödvändigt, från det som inte är det.
    Systematisera (seiton) det som är nödvändigt så att det är lätt tillgängligt. Ge det en given lämplig plats och tag bort annat.
    Städa alt. Skick (seiso) regelbundet. Liten städning varje dag. Större rengöring varje vecka.
    Standardisera (seiketsu) de dagliga rutinerna. Använd att-göra-listor för daglig vård av maskiner och lokaler.
    Se till eller Sköt om (shitsuke) att ordningen hålls. Förbättra att-göra-listorna steg för steg=> och upprepa

    Rensa om det behövs i verktygsfloran och gör var och en anställd personligen ansvarig för några dyrare verktyg, på samma sätt som våra tekniker ansvarar för sina maskiner eller en laboratorieingenjör för sina labinstrument.

    Vissa personer hos oss har också ett övergripande ansvar för lokalerna där sakerna står och ska gå rond emellanåt och åtgärda saker som står fel, fattas eller är för slitna. 

    Skapa gemensamt checklistor till de anställdas skåp, verktygsväskor eller på bildörren så att alla snabbt kan se vad som ska finnas där-både  när man startar ett jobb och innan man lämnar ett jobb. Lägg gärna till några saker som bättrar på säkerheten och visar att du bryr dig om de anställda- kolla förbandsmaterial, kanske en ögonsköljflaska, extra skyddsglasögon?

    Inventera era reserver och bestäm vilka verktyg som det alltid måste finnas ett extra av på central plats för att inte hindra ett jobb om något faktiskt går sönder. Planera åtgången av förbrukningsartiklar, extra laddningsbara batterier mm.

    Att avsätta tid till bilvård är bra tänkt men då ska den tiden också användas till detta.

    Glöm inte att ge uppskattning åt de som engagerar sig i 5S och fira ert lilla ordningsprojekt med något som de gillar när ni är klara.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis
    Thomas42 skrev 2018-02-02 19:03:40 följande:
    Ja, men var lite mer kärring, gnäll mer, så kanske du blir av med de du har
    De riktiga kärringarna är de som lipar och tackar nej till att jobba i min bransch för att de inte kan hålla ordning på arbetsplatsen.

    Finns femåringar på förskolan som har bättre koll.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Thomas42
    Themis skrev 2018-02-02 19:15:01 följande:
    De riktiga kärringarna är de som lipar och tackar nej till att jobba i min bransch för att de inte kan hålla ordning på arbetsplatsen.

    Finns femåringar på förskolan som har bättre koll.
    De riktiga kärringarna är de som stannar på fel plats
    när man jobbar i ett bristyrke
  • Kodia

    Kan du inte koppla det till individuell lön eller något bonussystem? Eller ha något system där det som (eventuellt?!) finns kvar på "slarvkontot" vid årets slut används till något trevligt (fest/julbord/resa/evenemang)? Morot brukar funka bättre än piska! (Och upplevas mer positivt av personalen!)

  • Noname00
    Themis skrev 2018-02-02 19:08:41 följande:

    Den var svår! Jag letade runt lite nu men hittade inget på nätet.

    Vi som jobbar i hårt reglerade branscher har mycket regler och flera timmar utbildning innan hantverkare ens släpps in på området, och de som inte städar bort varenda litet kabelklipp eller flisa trä efter varje arbetsdag blir inte långvariga.

    Men om det är ordningen som brister så kan man alltid ta till 5S- från början en japansk metod från Toyota:


    Sortera (seiri) verktyg och material som används på arbetsplatsen. Skilj det som är nödvändigt, från det som inte är det.
    Systematisera (seiton) det som är nödvändigt så att det är lätt tillgängligt. Ge det en given lämplig plats och tag bort annat.
    Städa alt. Skick (seiso) regelbundet. Liten städning varje dag. Större rengöring varje vecka.
    Standardisera (seiketsu) de dagliga rutinerna. Använd att-göra-listor för daglig vård av maskiner och lokaler.
    Se till eller Sköt om (shitsuke) att ordningen hålls. Förbättra att-göra-listorna steg för steg=> och upprepa

    Rensa om det behövs i verktygsfloran och gör var och en anställd personligen ansvarig för några dyrare verktyg, på samma sätt som våra tekniker ansvarar för sina maskiner eller en laboratorieingenjör för sina labinstrument.

    Vissa personer hos oss har också ett övergripande ansvar för lokalerna där sakerna står och ska gå rond emellanåt och åtgärda saker som står fel, fattas eller är för slitna. 

    Skapa gemensamt checklistor till de anställdas skåp, verktygsväskor eller på bildörren så att alla snabbt kan se vad som ska finnas där-både  när man startar ett jobb och innan man lämnar ett jobb. Lägg gärna till några saker som bättrar på säkerheten och visar att du bryr dig om de anställda- kolla förbandsmaterial, kanske en ögonsköljflaska, extra skyddsglasögon?

    Inventera era reserver och bestäm vilka verktyg som det alltid måste finnas ett extra av på central plats för att inte hindra ett jobb om något faktiskt går sönder. Planera åtgången av förbrukningsartiklar, extra laddningsbara batterier mm.

    Att avsätta tid till bilvård är bra tänkt men då ska den tiden också användas till detta.

    Glöm inte att ge uppskattning åt de som engagerar sig i 5S och fira ert lilla ordningsprojekt med något som de gillar när ni är klara.
    Vi som jobbar i hårt reglerade branscher har mycket regler och flera timmar utbildning innan hantverkare ens släpps in på området.

    Byggbranshen har enormt mycket regler man måste följa speciellt arbetsmiljö, man kan stänga en hel produktion om det inte följs.
    Sedan ligger inte en hantverkares utbildning på under 1 timme men det förstod du nog själv.
  • Noname00

    Det verkar som ni har har dålig rutiner, efter arbetspassets slut så städar man upp så att det är ordning till nästa, samlar ihop verktygen och man nu ska göra det.

    Fråga dom själva, vill ni ha det så här, vill ni inte ha ordning på verktygen eller ska dom eller något tillbehör fattas? pga slarv.
    Fråga gruppen vem som har bäst ordning, låt dom peka ut honom och vänd på frågan varför dom inte följer samma exempel, ska han ensam ta allt ansvar?

Svar på tråden Arbetsbeskrivning hantverkare