• kardemummamamman

    Har du blivit oros anmäld till socialtjänsten?

    Hej!

    Har du blivit oros anmäld till socialtjänsten?

    Hur blev du mottagen av socialtjänsten? Hur exakt blev din upplevelse?

    Blev det några andra följder för den som oros anmälde? Polisanmälan om uppgifterna som lämnades till myndigheten var oriktiga, överdrivna etc som fick dig att reagera som förälder?

  • Svar på tråden Har du blivit oros anmäld till socialtjänsten?
  • kardemummamamman

    Jag kan bryta isen som tråd startare.

    Jag blev oros anmäld till socialen av en barnmorska på citypraktiken.

    Det hela var för mig så konstigt och helt underligt, så jag gick faktiskt till Polismyndigheten med utskriften på orosanmälan. Det hela slutade med att polis och åklagare snabbt och skyndsamt fick kontakt med varandra. Åtgärden och agerandet från polis och åklagarmyndighet blev "misstänkt för tjänstefel" för barnmorskan del.

    Ser att närmare 195 visningar, men min åsikt är faktiskt att man inte ska skämmas för att bli utsatt för brott.

  • Jw83

    Hur kan det bli tjänstefel?

    Barnmorskan är ju skyldigt att anmäla minsta lilla misstanke om att barn far illa. Barnmorskan behöver inte ha några som helst bevis utan behöver bara en misstanke. Om hon har minsta känsla av att ett barn far illa och inte anmäler så är ju DET ett tjänstefel.

  • kardemummamamman

    En person som genom att agera uppsåtligen (med vilja och vett) eller oaktsamt åsidosätter vad han/hon har till uppgift döms

    För att bedöma om någon agerat tillräckligt oaktsamt för att dömas till tjänstefel får vägas in objektiva grunder, som vilken betydelse åsidosättandet haft för enskild, vilken förtroendeställning det aktuella yrket har i samhället

    Barnmorskan gjorde en hel del som hon inte hade till uppgift att göra i mitt fall. Polis och åklagare har gjort rätt och hanterar det barnmorskan gjort som brott.

  • tvillingmammaVastmanland

    Nej, jag har aldrig hört något från socialtjänsten och har aldrig hört att någon jag känner eller känner till har haft någon kontakt med socialtjänsten.

  • Jullans85
    kardemummamamman skrev 2018-02-03 01:22:47 följande:

    Jag kan bryta isen som tråd startare.

    Jag blev oros anmäld till socialen av en barnmorska på citypraktiken.

    Det hela var för mig så konstigt och helt underligt, så jag gick faktiskt till Polismyndigheten med utskriften på orosanmälan. Det hela slutade med att polis och åklagare snabbt och skyndsamt fick kontakt med varandra. Åtgärden och agerandet från polis och åklagarmyndighet blev "misstänkt för tjänstefel" för barnmorskan del.

    Ser att närmare 195 visningar, men min åsikt är faktiskt att man inte ska skämmas för att bli utsatt för brott.


    Jag har blivit otosanmäld vid ett par tillfällen.

    Nu senast i dec förra året.

    Det hela gick vad jag vet rätt till.
  • kardemummamamman

    Ett exempel ur orosanmälan som barnmorskan skrivit ned.

    1. Intervjuade barnmorskan mig vart exakt jag varit när jag blev gravid. Som ett förhör ungefär och mycket obehaglig utfrågning om mitt privatliv. Räknade ut det i veckor för att se när jag blev gravid.

    2. Sen rapporterade hon in vart exakt jag och pappan till barnet gjort det till socialen.

    OBS! Ingen på ett socialkontor eller en barnmorska har med att göra om föräldrarna i graviditetsögonblicket har haft sex på semester och var, hemma etc etc. Det ingår inte i en barnmorskas uppgift att kartlägga mammans graviditets ögonblick och plats bestämma det i en oros anmälan.

    Det kan vara att agera uppsåtligen med vilja och vett.

    Känns bra att polis och åklagare tar tag i sånt och att barnmorskan faller på eget grepp.

  • äldreochklokare

    yes. När sonen fick en depression under högstadiet. Vi hade BUP-kontakt, kurator och läkare, och bra samarbete med skolan men de skickade ändå in en orosanmälan. Mellan raderna förstod vi att det var för att det var "nästa åtgärd på listan" (inte för att de var oroade för oss som föräldrar)  och för att det ju tog så lång tid för sonen att bli bättre så det märktes inget på skolresultaten. Jag ringde Soc för tiden vi fått att komma dit fungerade inte alls, men då började vi prata och handläggaren ställde sig frågande till anmälan då vi ju redan hade alla typer av stöd man kunde ha. Hon sa att skolan kunde ha väntat och haft mer förståelse för att det tar tid när man mår så dåligt. Det blev alltså nedlagt innan något mer skedde och rektorn fick bara meddelande från Soc att det blev inget möte.

    Sen ungefär ett år senare gjorde de en ny anmälan. Sonen nådde ff dåligt och BUP hade tom fått sjukanmäla honom med sjukintyg för att skolan var lite för "på", då det ff inte gick bra med skolarbetet och detta stressade honom så att han mådde sämre. Då var vi på ett samtal på BUP tillsammans med skolans kurator men handläggaren bedömde efter ca 5 minuter att vi inte hade något hos dem att göra. Vi  stannade och pratade mer efter att skolans personal gått och Soc bara bekräftade att vi gjorde precis allt, och mer, som man förälder kan och ska göra när man har en deprimerad ungdom. 

    sonen mår idag i princip bra (gick ut får ned skolan i våras)

    Soc bemöta oss bra, de såg direkt att i vårt fall hade skolan skickat orosanmälningar lite i onödan. I den sista stod det tom att de INTE ansåg oss som föräldrar som behövde stöd, men att de ändå var oroade över om sonen fick allt det stöd som finns (dvs från andra instanser)

  • kardemummamamman

    Så bra "äldre och klokare"

    Att oros anmälan blev nedlagd var bra.

    Det är en sån lättnad, för en orosanmälan kan starta en kris hos föräldrarna.

    Den oros anmälan som blev gjord av barnmorskan på city praktiken blev också nedlagd, men hon blev polisanmäld för den och är åtalad 2018 misstänkt tjänstefel.

  • teaf

    5 eller 6 gånger. Samtliga gånger av barnens mamma eller närstående till henne
    Samtliga gånger nedlagd.
    Alltid blivit schysst bemött av myndigheter. De har sett att det har varit mammans sätt att försöka påverka utgången i en vårdnadstvist.

  • CEZ

    Vi fick en orosanmälan på oss när yngsta barnet föddes. Jag var skriven på en adress på en annan ort än den som jag och barnets pappa bodde på. Vi gick på mvc och födde på den orten som jag och pappan bodde på men när barnet föddes folkbokfördes hen automatiskt på den andra orten. Tänkte inte alls på det och mvc, som var medvetna om att jag var folkbokförd på annan ort, nämnde aldrig något. Bvc på den andra orten försökte höra av sig till mig på ett fast telefonnummer jag fått automatiskt i samband med att jag fixat bredband. Hade ingen fast telefon inkopplad utan bara mobil, ett nummer som också gick att på fram på Eniro där dom hittat det fasta numret. Iallafall gjorde dom en orosanmälan när det inte gick att nå oss. Under den tiden så hade vi kontakt med bvc på den orten där vi bodde och blev såklart lite förvånade över anmälan. Det hela löstes med ett snabbt möte där vi förklarade läget.

  • Swedman

    Vi blev "anmälda" (egentligen fel ord) av dotterns kompis mamma. Dottern pratade en hel del på skolan och bredde på som attan och hennes kompis missförstod allt som sen gick hem o pratade i vida ordalag med mamman - som gjorde en orosanmälan till soc. 
    Soc kom. De pratade med oss o fosterdottern o sen lade ner allt. Det fanns inget att "oroa" sig för. 
    Det är en bra mekanism som finns som helst inte ska överutnyttjas men jag kan tycka att en gång för mycket är bättre än en gång för lite. 
    Det roliga i kråksången var att soc var delvis våra uppdragsgivare....suck. 

  • Hejjk
    kardemummamamman skrev 2018-02-03 17:49:05 följande:

    Anmälningsskyldigheten avser inte ungdomar som har fyllt 18 år och inte heller ofödda barn. (Socialstyrelsen s.11) enigt den här länken till socialstyrelsen www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19528/2014-10-4.pdf


    Hur gammalt är ditt barn eller va det inte fött än vid anmälningen? Har nämligen själv blivit orosanmäld under graviditeten och tänker också anmäla det men vet inte om man ska vända sig till Ivo eller polis.
  • Hejjk
    CEZ skrev 2018-02-04 10:30:37 följande:

    Vi fick en orosanmälan på oss när yngsta barnet föddes. Jag var skriven på en adress på en annan ort än den som jag och barnets pappa bodde på. Vi gick på mvc och födde på den orten som jag och pappan bodde på men när barnet föddes folkbokfördes hen automatiskt på den andra orten. Tänkte inte alls på det och mvc, som var medvetna om att jag var folkbokförd på annan ort, nämnde aldrig något. Bvc på den andra orten försökte höra av sig till mig på ett fast telefonnummer jag fått automatiskt i samband med att jag fixat bredband. Hade ingen fast telefon inkopplad utan bara mobil, ett nummer som också gick att på fram på Eniro där dom hittat det fasta numret. Iallafall gjorde dom en orosanmälan när det inte gick att nå oss. Under den tiden så hade vi kontakt med bvc på den orten där vi bodde och blev såklart lite förvånade över anmälan. Det hela löstes med ett snabbt möte där vi förklarade läget.


    Hur kan man bli orosanmöld bara för att man bor på en ort som man inte är skriven på?
  • Fosse
    Hejjk skrev 2018-06-15 16:17:29 följande:
    Hur kan man bli orosanmöld bara för att man bor på en ort som man inte är skriven på?
    Nej... de blev anmälda för att den andra BVC inte fick kontakt med dem. 
  • IsadoraW1

    Åtal är alltså väckt, ts? Detta intresserar mig väldigt mycket ur ett yrkesperspektiv men kan inte finna någon info om fallet. Vill du berätta vid vilken tingsrätt huvudförhandlingen ska hållas?

  • IsadoraW1

    Åtal är alltså väckt, ts? Detta intresserar mig väldigt mycket ur ett yrkesperspektiv men kan inte finna någon info om fallet. Vill du berätta vid vilken tingsrätt huvudförhandlingen ska hållas?

Svar på tråden Har du blivit oros anmäld till socialtjänsten?