• Äldre 3 Feb 01:14
    6863 visningar
    7 svar
    7
    6863

    Roliga lekar för barn 12-24 månader. Kom med roliga tips

    Hej på er????.

    Skriv gärna era bra eller bästa tips på lekar för barn 12-24 månader.

    Hur exakt har ni därute roliga barn lekar?

  • Svar på tråden Roliga lekar för barn 12-24 månader. Kom med roliga tips
  • Äldre 3 Feb 01:17
    #1

    Fråga föräldrar om barnen det gäller har för intresse. Men det kan vara både dockor tågbana och tåg, mjuka bollar, klossar

  • Äldre 3 Feb 01:31
    #2

    På två vuxna, håller den ena barnet i famnen.

    Leta upp en plats i hemmet, så båda vuxna kan gömma sig bakom en vägg, för att göra sig osynliga.

    Den ena med barnet i famnen, kliver fram och den andra hoppar fram och gör sig synlig och på ett roligt sätt utbrister "tittut"

    Hur kul som helst för barnet, min 12 månaders kiknar av skratt varenda gång.

  • tuuli
    Äldre 27 Feb 21:23
    #3

    Min ettåring har börjat fatta att saker hör hemma på bestämda ställen och inte på andra, så att jag stoppar nappen i min egen mun eller lägger en sko eller kopp på huvudet och säger "hatt" tycker han är hysteriskt roligt. 

    Rent allmänt gillar han när man lägger olika spännande saker på en låg hylla eller på soffbordet så han kan få undersöka dem och riva ner dem. Jag brukar ställa fram grejer som har samma material t.ex några par läderskor eller några metallgrejer och så står han och pillar med dem länge och väl. Det gäller förstås att alltid välja ofarliga saker som man inte kan sticka i ögonen/halsen. 

    Para ihop skor. Lägga gul leksak på gul halsduk, röd leksak på röda vantar osv. 

    Krypa över en stor hög med kuddar är kul. Även genom stora lådor/tunnel. 

    Leka med kokt (kall!) spagetti halvnaken i en balja. Ännu roligare med karamellfärg i, om man pallar kladdet. 

    Trä piprensare genom hål i kartong. Stoppa små pompoms/flörtkulor genom toarulle som är fasttejpad på väggen. Eller stoppa i brickorna i ett fyra på rad-spel, om man har ett sånt. 

  • Äldre 27 Feb 22:00
    #4

    Följer

  • Äldre 28 Feb 19:18
    #5

    Några idéer: Gömma sig under täcket som ett tält och leka tittut med täcket. Krypa under sängen om man har en hög säng, eller sätta sig tillsammans och leka under matbordet. Låta barnet rida på ens rygg och springa runt och sjunga ?vad du är söt min kära lilla ponny? låtsas bocka eller stegra och gnägga högt. Sätta på sig cykelhjälm och låta barnet sitta i barncykelsadeln inomhus på golvet medan föräldern vippar den försiktigt fram och tillbaka så att det blir som en gunghäst.

  • Äldre 1 Mar 20:02
    #6

    Bästa leken är att riva ut alla kastrullerna ur skåpet och sen låta barnet panga på dem med soppslevar och vispar. Sonen kan hålla på hur länge som helst... Men det var lite hemskt när jag gick på toa 1 sekund och han slitit ut lådan med rörstrand-tallrikarna och pangat på dem med soppsleven så att en flisa gått ur varje tallrik...

  • Äldre 1 Mar 20:04
    #7

    Kanske för "svår lek" för en 1-åring men för en 2-åring :) Att frysa in leksaker i en gb-glasslåda. Dinosaurier, bilar m.m. och sen låta barnet spola, spraya, hacka med en smörkniv m.m. i duschen för att få loss leksakerna :) 

Svar på tråden Roliga lekar för barn 12-24 månader. Kom med roliga tips