• Anonym (MomToBe)

    Vad tycker ni om mina favoritpojknamn? (rösta på vilket ni gillar bäst)

    Jag väntar en dotter nu, men jag har länge haft listor på namn till båda könen, så jag skulle vilja veta vad ni tycker om pojknamnen som jag mest kan se som förnamn om jag någonsin skulle få en son :)

    Rösta på det ni tycker bäst om men skriv jättegärna vad ni tycker om de olika namnen. Tack!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om mina favoritpojknamn? (rösta på vilket ni gillar bäst)
  • Anonym (D.D.)

    Hans! Det låter som en riktig man.

    Jonah låter som en frikyrklig med.

    Gabriel låter som en snäll och trevlig pojke.

    Simon. Mannen som försöker men inte når fram.

    1. Hans

    2. Gabriel

    3. Simon

    4. Jonah

  • Anonym (MomToBe)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-03 06:38:08 följande:
    Hans! Det låter som en riktig man.
    Jonah låter som en frikyrklig med.
    Gabriel låter som en snäll och trevlig pojke.
    Simon. Mannen som försöker men inte når fram.

    1. Hans
    2. Gabriel
    3. Simon
    4. Jonah
    Tack för ditt svar!! :)
    Hans är ett namn som jag tycker är supertjusigt. Det är kort och enkelt, vackert och starkt, ett namn man kan åldras med! Det enda som gör mig tveksam med Hans är smeknamnet "Hasse". Skulle barn nu för tiden komma på det smeknamnet?
  • SofieJ

    Tycker att Jonah är fantastiskt vackert. Jag har dock en förkärlek för judiska namn av någon anledning (är inte judinna). Bara man är medveten om att namnet sänder sådana signaler, tyvärr finns det ju en del antisemitism i Sverige idag...

    Nr. 2 för mig är Gabriel! Kristet namn men tycker inte att det ger lika starka associationer. Mer neutralt.

  • Anonym (MomToBe)
    SofieJ skrev 2018-02-03 12:20:09 följande:
    Tycker att Jonah är fantastiskt vackert. Jag har dock en förkärlek för judiska namn av någon anledning (är inte judinna). Bara man är medveten om att namnet sänder sådana signaler, tyvärr finns det ju en del antisemitism i Sverige idag...

    Nr. 2 för mig är Gabriel! Kristet namn men tycker inte att det ger lika starka associationer. Mer neutralt.
    Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, jag är en sådan som kärar ner mig i namn utan att tänka på ursprung, Gabriel vet jag dock att det är en ängel (vilket känns lite smått charmigt).

    tack för ditt svar! :)
  • Alvina

    Tycker mest om Gabriel. Hade det som namnförslag till min pojke. Jonah passar inte så bra i Sverige. Svåruttalat och svårstavat. Funkar dock i engelskspråkiga länder. Hur hade du tänkt att det skulle uttalas? Hans gillar jag inte heller, men hellre det än Jonah. Simon är lite tråkigt och inget favoritnamn för min del, men hellre det än Jonah och Hans.

  • Anonym (MomToBe)
    Anonym (Hm) skrev 2018-02-03 13:50:18 följande:
    Av dessa namn tycker jag Gabriel
    Tack för svaret! :)
    Alvina skrev 2018-02-03 14:36:14 följande:
    Tycker mest om Gabriel. Hade det som namnförslag till min pojke. Jonah passar inte så bra i Sverige. Svåruttalat och svårstavat. Funkar dock i engelskspråkiga länder. Hur hade du tänkt att det skulle uttalas? Hans gillar jag inte heller, men hellre det än Jonah. Simon är lite tråkigt och inget favoritnamn för min del, men hellre det än Jonah och Hans.
    Tack för ditt svar! Nu gjorde du mig tveksam, har jag varit helt dum som trott att Jonah/Jona uttalas som Jonas fast utan s? Det kändes rätt självklart för mig, uttalar du det på något annat sätt? hur då?
  • SofieJ
    Anonym (MomToBe) skrev 2018-02-03 14:40:25 följande:

    Tack för svaret! :)Tack för ditt svar! Nu gjorde du mig tveksam, har jag varit helt dum som trott att Jonah/Jona uttalas som Jonas fast utan s? Det kändes rätt självklart för mig, uttalar du det på något annat sätt? hur då?


    Nej så uttalas det, som Jonas utan s :)
  • Alvina
    Anonym (MomToBe) skrev 2018-02-03 14:40:25 följande:

    Tack för svaret! :)Tack för ditt svar! Nu gjorde du mig tveksam, har jag varit helt dum som trott att Jonah/Jona uttalas som Jonas fast utan s? Det kändes rätt självklart för mig, uttalar du det på något annat sätt? hur då?


    Tänkte mer om du skulle uttala det som man gör i USA eller England.
Svar på tråden Vad tycker ni om mina favoritpojknamn? (rösta på vilket ni gillar bäst)