• Alexi

    Hur resonerar ni kring läsk / lightläsk till äldre barn?

    Vad har ni för tankar och regler kring läsk för era barn i skolåldern och uppåt? Och hur ser ni på vanlig läsk kontra lightläsk?

  • Svar på tråden Hur resonerar ni kring läsk / lightläsk till äldre barn?
  • lövet2

    När de väl är i tonåren, så går de och köper själva om de blir sugna. För låg- och mellanstadiebarn däremot, så har vi gjort ungefär likadant med alla barnen. Läsk till maten vid storhelger, läsk till Melodifestivalen (japp, alla deltävlingar också) och så brukar deras mormor bjuda dem på CocaCola när de hälsar på henne.

  • tvillingmammaVastmanland

    Lightläsk får inte mina barn dricka.

    Vanlig läsk om det är fest, kalas eller på restaurang.

  • Fru Ve

    Vi har Sodastreamer och ibland köper jag läskmix. De dricker något glas var på fredag och lördag kväll. Men ibland nöjer de sig lika gärna med bubbelvattnet. Ingen läsk annars eller sötde drycker. Om vi har lightläsk hemma någon gång får de dricka det om de vill. Eftersom det är så små mängder de dricker bryr jag mig inte om det är light eller med socker i.

  • blomman 2

    Läsk köper vi allt mer sällan. Jag dricker inte det överhuvudtaget då jag inte tål socker men dottern på 10 år får det i måttliga mängder till tex helgen, endast en av helgdagarna, inte både fred-lörd. Annars så föredrar vi kolsyrat citronvatten bäst. Light köper vi inte överhuvudtaget,

  • Alexi
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-03 16:41:11 följande:
    Lightläsk får inte mina barn dricka.
    Vanlig läsk om det är fest, kalas eller på restaurang.
    Varför inte lightläsk? När är de stora nog att få välja det?
  • tvillingmammaVastmanland

    [quote=78432602][quote-nick]Alexi skrev 2018-02-04 07:56:20 följande:[/quote-nick]

    Varför inte lightläsk? När är de stora nog att få välja det?

    [/

    Vi undviker onödiga tillsatser och kemikalier.

    De har inte önskat att få dricka lightläsk så frågan är inte aktuell, just nu.

  • phillipha

    Min son som är i skolålder gillar inte just läsk men får typ festis till kalas eller om vi har gäster (eller när han är sjuk)

    (småsystrarna som är 2 och 4år skulle gärna dricka läsk om dom fick men det får dom inte. De fick julmust i julas och får även de festis på kalas eller om vi har gäster. Däremot får 4åringen loka crusch relativt ofta då hon har extremt svår förstoppning och måste få i sig mycket vätska och det är svårt att få i henne så mycket vanligt vatten )


  • Mascaraklumpar

    Sonen är 11 och vi har inga regler, däremot kan vi ju till viss del fortfarande styra över vad han får i sig genom vad vi köper hem. Jag uppskattar att han får i sig runt 1 liter lightläsk i veckan i snitt. Juice och vanlig läsk dricker han kanske tre gånger om året.

  • Duckan

    Vi har inga förbud kring läsk och har oftast hemma det på helgen. Dottern, 11 år, dricker inte så jättemycket ändå. Jag föredrar light och då blir det ibland att hon dricker det också.

  • Alexi
    Fritidsmamman skrev 2018-02-09 08:59:36 följande:
    Min son dricker varken läsk eller saft. Ser ingen anledning att inför det?
    Fast när de blir äldre och börjar umgås med kompisar så kommer det erbjudas.
  • Fritidsmamman
    Alexi skrev 2018-02-09 09:56:03 följande:
    Fast när de blir äldre och börjar umgås med kompisar så kommer det erbjudas.
    Det erbjuds redan nu, men han tackar alltid nej.
  • Fritidsmamman
    Fritidsmamman skrev 2018-02-09 08:59:36 följande:

    Min son dricker varken läsk eller saft. Ser ingen anledning att inför det?


    Alexi skrev 2018-02-09 09:56:03 följande:
    Fast när de blir äldre och börjar umgås med kompisar så kommer det erbjudas.
    Fritidsmamman skrev 2018-02-09 19:33:01 följande:
    Det erbjuds redan nu, men han tackar alltid nej.
    Och oavsett om det erbjuds utanför vårt hems fyra väggar, så ser jag iaf ingen anledning att erbjuda saft/läsk. Vilket var min huvudsakliga ståndpunkt.

Svar på tråden Hur resonerar ni kring läsk / lightläsk till äldre barn?