• Äldre 3 Feb 17:58
    2383 visningar
    9 svar
    9
    2383

    Ni som blivit slagna av er partner- kan han sluta?

    Ni som har blivit misshandlade och/eller hotade av er partner- kanske inte systematiskt men ett par gånger och ni ändå har valt att stanna eller försöka igen efter att han lovat att förändra sig..

    Hur gick det för er?

  • Svar på tråden Ni som blivit slagna av er partner- kan han sluta?
  • Äldre 3 Feb 18:00
    #1

    Dom kan inte sluta utan behandling.

  • Anonym (Punch­)
    Äldre 3 Feb 18:10
    #2

    Kan inte tala för andras handlingar de gör i framtiden eller inte men jag har brukat våld mot min partner och slutat.

    Har inte behövt behandling mer än att jag styr mig själv åt ett annat håll, hittar andra sätt som skadar mindre eller helst inte alls är ju dit man bestämmer att man ska komma. Med rätt motivation kan man ju i princip ändra vad som helst med sig själv, endast dina tankar och aktioner som sätter gränser. Men tror det kan bero på att jag faktiskt inte vill skada någon, det är jag inte bekväm med alls, och jag har mer kompetens i att hantera saker än att tappa kontrollen och gå till mot-anfall. Man måste vilja någon väl för att motiveras att göra allt på vänligare sätt det är min teori. Man måste dessutom släppa föraktet mot dig själv, man skadar ju andra via sig själv. Behandla dig själv väl så hittar du en vänlig attityd mot andra med.

  • Anonym (frido­lf)
    Äldre 3 Feb 22:18
    #3
    Yenn skrev 2018-02-03 17:58:27 följande:

    Ni som har blivit misshandlade och/eller hotade av er partner- kanske inte systematiskt men ett par gånger och ni ändå har valt att stanna eller försöka igen efter att han lovat att förändra sig..

    Hur gick det för er?


    Hon har slutat, fast känns ibland hotfull.
  • Äldre 3 Feb 23:01
    #4

    Min fd hade alltid väldig ångest efter han slagit mig och lovade att det inte skulle hända igen.

    Men det hände igen och det var samma visa varje gång men så gjorde jag något fel, sa något fel, tittade fel osv osv osv.

    Så ja mellan gångerna slutade han, men tiden mellan gångarna blev kortare och kortare.

    Min räddning blev att lämna, annars hade jag inte levt idag.

  • Anonym (Luna)
    Äldre 3 Feb 23:04
    #5

    Lever med en man som tidigare slagit och hotat mig. Det har upphört totalt men vi har fått arbeta mycket och länge för att få ett mer stabilt förhållande. Det har tagit lång tid innan jag kunnat slappna av helt och vågat stå på mig och bara det att kunna ha vanliga "bråk" och argumentationer utan rädsla för att reta upp honom eller råka provocera.

    Jag tror att det funkar för just oss för att han själv insåg att hans beteende var fel och var motiverad att upphöra och göra en totalomvändning, jag hade aldrig kunnat förändra honom. Jag tror dock att "om man en gång varit misshandlare förblir man alltid en misshandlare gäller i majoriteten av fallen.

  • Anonym (Så här)
    Äldre 4 Feb 12:26
    #6
    Yenn skrev 2018-02-03 17:58:27 följande:

    Ni som har blivit misshandlade och/eller hotade av er partner- kanske inte systematiskt men ett par gånger och ni ändå har valt att stanna eller försöka igen efter att han lovat att förändra sig..

    Hur gick det för er?


    Jag har valt att göra så här<.

    Var gång han säger något svarar jag så här<.

    Är du helt dm i huvudet din korkade jävla idiot!

    Hur fan kan du säga nåt sånt! Är du helt efterbliven!

    FAttar du inte att man inte säger så?

    Ska jag kalla dig och så säger jag nåt taskigt.

    Nu låter detta hårt oh starkt men vi har varit tillsamman i 14 år och det är bara det senaste året jag har vågat ryta ifrån.

    För att jag orkade inte mer.

    I början ställde jag mig också alltid en bit på avstånd ifall något skulle komma flygandes.

    Sen har jag börjat slå tillbaka, jag är rädd att det triggar igång honom så ag brukar skrika riktigt taskiga kommentarer samtidigt som ditt äckliga svin vad fan gör du och sen har jag ett knep som brukar få hnom att sluta tvärt.

    Jag slogs mycket med min bror när vi var små och eftersom han var större än mig hade jag ingen chans så jag rev honom med naglarna.

    Så nu river jag och trycker in naglarna i min sambo tills det gör ont.

    Ja, jag vet att ett sådant liv inte är optimalt men sedan jag började säga ifrån har det blivit bättre och det är inte så att han slår mig utan anledning utan slagen kommer när vi är mitt uppe i ett STORT bråk, aldrig i småbråk.

    När man är arbetslös utan bil, lägheten står på båda och långa köer ja då är det inte så lätt att flytta. Det är först nu det senaste året jag tappat det helt och funderat på att flytta för det har varit värre än innan
  • Anonym (hmm)
    Äldre 4 Feb 14:55
    #7

    Vet du om att du kan få stöd med att flytta via kvinnojouren. Det är precis för sådana situationer dom finns. Just för att kvinnor inte ska behöva stanna i relationer där de utsätts för våld. Att du har lärt dig en strategi av att slå tillbaka och kämpa emot är nog inte bra i längden! Vågar du kontakta kvinnojouren?

  • Anonym (Så här)
    Äldre 4 Feb 15:00
    #8
    Anonym (hmm) skrev 2018-02-04 14:55:21 följande:

    Vet du om att du kan få stöd med att flytta via kvinnojouren. Det är precis för sådana situationer dom finns. Just för att kvinnor inte ska behöva stanna i relationer där de utsätts för våld. Att du har lärt dig en strategi av att slå tillbaka och kämpa emot är nog inte bra i längden! Vågar du kontakta kvinnojouren?


    Men det är väl bara tillfälligt man får bo där?
    Sen nyanlända vällde in har de haft massa reportage i media om att de inte kan ta emot alla. att många nekas.

    Lägenheten står på mitt namn och elen och internet med.
    vad händer med de?

    Sen tänker jag också så här som gör mig förbannad
    varför ska JAG fly? varför ska jag lämna alla mina kära ägodelar hemma som han kan slänga eller ta sönder och han ska leva vidare i godan ro

    jag blir så arg på hur orättvist det är att mannen alltid ska komma undan
  • Anonym (hmm)
    Äldre 4 Feb 15:11
    #9

    Ja fy jag håller med. Det är klart han borde vara den som förflyttas. Blir det märken när han slår? Bulor? Om du funderar på att någonsin anmäla honom så bör du gå till läkare och dokumentera eventuella skador när de uppkommit så att det finns dokumenterat.
    Kvinnojouren kan ordna tillfälligt skyddat boende men jag har en kompis som bodde flera år i en sådan.. Sedan fick hon en vanlig lägenhet.

    När jag anmälde min sambo för misshandel följde polisen med så jag fick åka och hämta mina saker, det viktigaste. Om lägenheten står på dig får han lämna över nyckeln och ta sina saker och dra. Han har ingen rätt att vara där om kontraktet är ditt och du inte längre vill ha honom där. Särskilt inte när han beter sig så.

    Om att han kan leva vidare i godan ro.. Hans mönster kommer fortsätta i nästa relation. Så är det bara. Du däremot kan hitta något bättre.

Svar på tråden Ni som blivit slagna av er partner- kan han sluta?