• Mangodina

    Katten fäller mängder, normalt?

    Vår hankatt, huskatt närmar sig 10 månader och fäller så att man inte ens kan röra honom förrän håret ramlar av. Man ser hur en MASSA hår ligger löst överallt i pälsen, överallt! Vi har provat att borsta men det har absolut ingen effekt. Det finns på alla våra kläder och håller man honom så är hela kläderna fulla med hår!!!!

    Är detta normalt????????? ska det vara så här nu framöver? Eftersom han är innekatt så ska han inte ha fällperioder enl veterinären utan istället fälla lite alltid men detta är katastrof.

  • Svar på tråden Katten fäller mängder, normalt?
  • moaguuun

    Alla katter jag har träffat fäller så mycket som du beskriver. Finns raser som fäller mindre, ni kanske skulle ha skaffat en annan ras om ni ser det som väldigt jobbigt vilket det låter som.

  • Hallonröd
    moaguuun skrev 2018-02-04 14:25:47 följande:

    Alla katter jag har träffat fäller så mycket som du beskriver. Finns raser som fäller mindre, ni kanske skulle ha skaffat en annan ras om ni ser det som väldigt jobbigt vilket det låter som.


    Nej alla katter fäller inte alls så mycket hela tiden! Beror på en hel del varför en katt fäller mycket eller knappt nåt alls.
  • moaguuun
    Hallonröd skrev 2018-02-04 14:29:37 följande:

    Nej alla katter fäller inte alls så mycket hela tiden! Beror på en hel del varför en katt fäller mycket eller knappt nåt alls.


    I princip fäller alla katter, som sagt. På det Ts skriver låter det inte speciellt mycket.
  • Hallonröd
    moaguuun skrev 2018-02-04 14:33:07 följande:
    I princip fäller alla katter, som sagt. På det Ts skriver låter det inte speciellt mycket.
    Skrev jag det...att katter inte fäller...?!
  • moaguuun
    Hallonröd skrev 2018-02-04 14:44:21 följande:

    Skrev jag det...att katter inte fäller...?!


    Jag tycker som sagt inte det låter som onormalt mycket på det Ts skriver. Haft flera katter och dom har fällt ungefär så mycket som Ts beskriver.
  • alade

    Våra huskatter är innekatter och fäller vinterpälsen för fullt nu. De fäller dubbelt så mycket på våren som annars skulle jag säga. Måste dammsuga ofta för att det inte ska rulla korvar av hår längs väggarna (minst 2 ggr/v).

Svar på tråden Katten fäller mängder, normalt?