• Anonym (TS)

    Få plats i bilen?

    Hej!
    Vi har en liten bil, Skoda fabia (ej kombi)
    2 barn 7,5 år och 4,5 år.
    Om vi skulle skaffa ett till barn, skulle det få plats i bilen?
    Någon med erfarenhet?
    Jag är alltså inte ute efter att få veta säkerheten, utan endast om det är praktiskt möjligt.
    Mvh // TS

  • Svar på tråden Få plats i bilen?
  • Fru Ve

    Det låter trångt. Vi har tre barn varav en sitter i bältesstol och en sitter utan, sen en 1-åring som sitter bakåtvänt. Vi har en Volvo V70 som är rymlig men det är ändå jättetrångt om vi åker allihop. Köpte bilen innan jag var gravid med trean. Med facit i hand skulle vi haft en 7-sitsig bil istället. De stora barnen vill ibland ha kompisar med eller att någon annan skulle behöva åka med oss. Vi måste då istället ta två bilar vilket är krångligt.

  • Anonym (TS)

    Ja, funderar på en 7-sitsig i framtiden när pengarna finns!
    Men jag får väl helt enkelt göra så att jag lånar ett babyskydd av någon och testar i bilen!

  • Fru Ve
    Anonym (TS) skrev 2018-02-04 20:00:23 följande:

    Ja, funderar på en 7-sitsig i framtiden när pengarna finns!
    Men jag får väl helt enkelt göra så att jag lånar ett babyskydd av någon och testar i bilen!


    Ja det kanske går så länge den lilla sitter i babyskydd. Man kan ju skaffa så smala bältesstolar/kuddar som möjligt åt de större barnen. Värre när lilla ska ha en större bakåtvänd stol, då blir det riktigt trångt.
  • Anonym (TS)

    Jag köpte de smalaste bilbarnstolarna jag kunde hitta, (kudde med rygg)
    Hittade dem på Jula, Hamron heter dem. Jag får plats i mitten där bak med varsitt barn på var sida. Men bebis ska väl helst inte sitta fram även om jag monterar ur airbagen?

  • Anonym (Ford Ka eller snowracer)

    Lite förslag: Kan inte någon av er vuxna åka snowracer bak bilen? Eller om ni köper en Ford Ka, så får alla plats? 

  • Anonym (TS)

    Snowracer ja, men då får vi nog vänta till sommaren.

  • Anonym (30årkvinna)

    Hej trådstartarn, det kan bli väldigt trångt. Vi har en v70 med två femåringar i bältesstolar och en ettåring bakvänt. Så länge minsta åkte i babyskyddet så hade vi alla barnen bak, babyskyddet i mitten men det var precis så man fick ner en hand och knäppa fast bältena. Det var en omöjlighet att få plats med en bakvänd stol så minsta sitter fram nu. Åker vi alla så får jag klämma in mig bak funkar bra.

    Om ni har begränsad budget så att byta bil inte är ett alternativ så kanske ni istället ska fundera på om ni har råd med ett barn till.

  • Anonym (TS)
    Anonym (30årkvinna) skrev 2018-02-17 10:27:16 följande:

    Hej trådstartarn, det kan bli väldigt trångt. Vi har en v70 med två femåringar i bältesstolar och en ettåring bakvänt. Så länge minsta åkte i babyskyddet så hade vi alla barnen bak, babyskyddet i mitten men det var precis så man fick ner en hand och knäppa fast bältena. Det var en omöjlighet att få plats med en bakvänd stol så minsta sitter fram nu. Åker vi alla så får jag klämma in mig bak funkar bra.

    Om ni har begränsad budget så att byta bil inte är ett alternativ så kanske ni istället ska fundera på om ni har råd med ett barn till.


    Ok, så er minsta sitter fram.
    Jag får plats mellan båda barnen där bak om jag behöver, finns även plats för en bälteskudde i mitten bak, men om babyskyddet kommer få plats får vi helt enkelt testa. Jag kommer nog inte låta bebis sitta fram.

    Är det så att det inte får plats kommer vi att överväga att köpa större bil, för nej, jag tänker inte göra abort.
  • punktslash
    Anonym (TS) skrev 2018-02-04 19:42:09 följande:

    Hej!
    Vi har en liten bil, Skoda fabia (ej kombi)
    2 barn 7,5 år och 4,5 år.
    Om vi skulle skaffa ett till barn, skulle det få plats i bilen?
    Någon med erfarenhet?
    Jag är alltså inte ute efter att få veta säkerheten, utan endast om det är praktiskt möjligt.
    Mvh // TS


    För en dagstur till mormor någon mil bort, eller för att hela familjen ska åka till fjällen en vecka?

    Det är stor skillnad.
  • Anonym (TS)

    Mest här i samhället, mormor och jobb/skola/förskola finns inom någon kilometer.
    Fjällen hade vi inte åkt i Skoda Fabian, då hade vi hyrt större bil!
    Men visst, vi åker ju in till "stan" (4 mil) och nån längre resa per år!

  • Anonym (Såhär)

    Tror det blir för tajt i så pass liten bil...

    Jag har tre barn. Vi gick från Saab 9-3 (CC) till en 9-5 och nu en MB E-klass kombi. Vi kikade en del på bilar när vi gick från 9-5an till en "ny". Generellt så kan man säga att det är lätt att luras av det yttre när det kommer till SUVar och varianter därav. Många gånger så är en vanlig kombi större invändigt... vi mätte baksätet på många bilar när vi letade ny bil...

    Själv så vägrade jag minibuss varianter... Flört Eller "sjusitsiga nödsäten"...

    Men jag säger så här. Nu är barnen i tonåren (tätt i ålder). Det händer väldigt sällan som vi åker hela familjen i en bil (vi har två st). Om det händer så är det oftare kortare sträckor (0-10mil).

    Utrymmet är tajt, men framförallt så är det jobbigt att åka bil med tre tonåringar i baksätet emellanåt Demon. Ska vi längre bort, hela familjen, så tar vi hellre tåg, eller flyg.

  • Havsorkestern

    Nu har ni säkert löst det hela men nån annan kan ha nytta av infon. Vi har en Skoda Fabian (kombimodellen) och två barn:

    Britax Max way bakom passagerarsätet (4åring, 98 cm)
    Britax Hi way  bakom förarsätet (1åring, 75 cm).

    Passagerarsätet har det  trångt då vi anpassat för att få maximalt benutrymme åt 4åringen och sällan åker två vuxna i den bilen. Men det skulle gå att få ok utrymme både fram och bak om man kompromissar lite.

    Angående 3 barn så skulle det gå att få ett babyskydd i framsätet men då får den vuxna i mitten väldigt krångligt att klättra in till mittenplatsen. I det fallet skulle mitt förslag hellre vara:
    Äldsta barnen i framsätet(avstängd airbag) i en Britax Max-way,
    Babyskyddet bakom föraren.
    Mellanbarnet bakom passagerarsätet i en Britax Hi-way.
    Den vuxna i mittenstolen.

    Med ett babyskydd med bas är det inte så krångligt att klättra in först och så får föraren lyfta in babyskyddet sen. Det är trångt men det går. Vi har maxi cosi Maxi cosi freeway med easyfix babyskyddsbas som är fäst med bältet. Med isofixen blir lutningen för rak i vår baksäte i Fabian. Det kan eventuellt finnas något babyskydd med smalare bas som skulle ge mera utrymme bak.

  • Havsorkestern

    I vår Skoda Octavia Combi har vi följande stolar:


    Bakåtvänd Bee Safe Izi (isofix) bakom föraren (1 åring, 75 cm)
    Britax  Hi way i mitten inklämd mellan sätena men med stödbenet ordentligt i golvet. (4åring, 98 cm).

    En vuxen ryms ledigt i sätet bakom passagerarstolen och/eller i framsätet.

Svar på tråden Få plats i bilen?