• Äldre 4 Feb 21:11
    6704 visningar
    6 svar
    6
    6704

    Ont i lungan vid djupa andetag

    Hej, jag är en tjej på 12 år. Min familj har varit sjuka och nu va det då min tur, jag började hosta slemhosta, sedan torrhosta och nu hostar jag ?vanligt?. Problemet är att jag får ont i ena lungan vid djupa andetag elr när jag ska nysa, hosta och gäspa typ. Någon som varit med om detta elr har några funderingar? Har nyss tagit paracetamol vilket jag får hoppas hjälpa.

    Kan det vara någon sorts lunginflammation??

    Tacksam för alla svar.

    //Oroligchey

  • Svar på tråden Ont i lungan vid djupa andetag
  • Äldre 4 Feb 22:40
    #1

    Ja, det kan vara lunginflammation. Jag känner flera som fått det efter influensan i år. Du behöver antagligen en penicillinkur. Be dina föräldrar ringa vårdcentralen i morgon!

  • Äldre 4 Feb 22:46
    #2
    lövet2 skrev 2018-02-04 22:40:23 följande:

    Ja, det kan vara lunginflammation. Jag känner flera som fått det efter influensan i år. Du behöver antagligen en penicillinkur. Be dina föräldrar ringa vårdcentralen i morgon!


    What?
    Kan och kan..men att sitta och råda att du behöver antagligen en pc kur för lite ont i lugan i tider då mulitresistenta bakterier härjar, det är idioti på hög nivå! 

    Div följdfrågor är högst relevant att ställa. FFA FEBER? Hur länge har du hostat. Är du anfådd? 

    Gör om, gör rätt snälla du!
  • Äldre 4 Feb 22:53
    #3
    Dame2017 skrev 2018-02-04 22:46:21 följande:
    What?
    Kan och kan..men att sitta och råda att du behöver antagligen en pc kur för lite ont i lugan i tider då mulitresistenta bakterier härjar, det är idioti på hög nivå! 

    Div följdfrågor är högst relevant att ställa. FFA FEBER? Hur länge har du hostat. Är du anfådd? 

    Gör om, gör rätt snälla du!
    Du tycker alltså att en 12-åring ska sitta hemma och avgöra om h*n har lunginflammation eller inte, i stället för att gå till doktorn och bli undersökt? Obestämd
  • Äldre 4 Feb 22:56
    #4
    lövet2 skrev 2018-02-04 22:53:52 följande:
    Du tycker alltså att en 12-åring ska sitta hemma och avgöra om h*n har lunginflammation eller inte, i stället för att gå till doktorn och bli undersökt? Obestämd
    Vet du vad, det var inte det jag skrev. Jag sa åt dig som vuxen att du ska inte sitta och skriva att "du troligen behöver en antibiotikakur". 
    Det är väl ungens föräldrar som får ta det ansvaret! Inte 12 åringen själv. Barnet kan ju även gå till skolsköterskan. Och som jag skrev, du glömde en massa väsentliga följdfrågor!
  • Äldre 4 Feb 23:13
    #5
    Oroligchey skrev 2018-02-04 21:11:03 följande:
    Hej, jag är en tjej på 12 år. Min familj har varit sjuka och nu va det då min tur, jag började hosta slemhosta, sedan torrhosta och nu hostar jag vanligt. Problemet är att jag får ont i ena lungan vid djupa andetag elr när jag ska nysa, hosta och gäspa typ. Någon som varit med om detta elr har några funderingar? Har nyss tagit paracetamol vilket jag får hoppas hjälpa.

    Kan det vara någon sorts lunginflammation??
    Tacksam för alla svar.
    //Oroligchey
    Strunta i de ilskna kommentarerna här ovanför, för de var riktade till mig och inte till dig.
    Ta inte mer Paracetamol! Om du tar sådant, så märker du inte av om du får feber eller mer ont, och det är viktigt. Du ska bara ta smärtstillande om du vet vad som gör ont. Prata med dina föräldrar redan i kväll, så är de beredda på att du kanske måste till doktorn i morgon. Det är ju ingen direkt panik om det är lunginflammation, men ju snabbare du får behandling, desto snabbare och enklare blir du frisk.
  • Äldre 5 Feb 00:17
    #6
    lövet2 skrev 2018-02-04 23:13:09 följande:
    Strunta i de ilskna kommentarerna här ovanför, för de var riktade till mig och inte till dig.
    Ta inte mer Paracetamol! Om du tar sådant, så märker du inte av om du får feber eller mer ont, och det är viktigt. Du ska bara ta smärtstillande om du vet vad som gör ont. Prata med dina föräldrar redan i kväll, så är de beredda på att du kanske måste till doktorn i morgon. Det är ju ingen direkt panik om det är lunginflammation, men ju snabbare du får behandling, desto snabbare och enklare blir du frisk.
    Nä, det var riktat till dig, precis. För du är en vuxen som beter dig som ett litet grinigt barn! Du är ju inte klok! Be ungen ringa 1177 istället. Du tänkte aldrig på att fråga om barnet redan har feber? Det var det dummaste jag hört att man inte ska ta paracetamol om man inte vet varför man har ont. Hjälper Panodil är det garanterat ingen akut farlig smärta. 
Svar på tråden Ont i lungan vid djupa andetag