• mjölkallergiker

    Konstant sjuka av förskolan

    Vi håller på att bli tokiga här hemma. Vi hade det så skönt i ledigheten under jul/nyår utan sjukdomar. 3 veckor efter att de börjat på förskola har inneburit 2 kraftiga förkylningar. Näsan har runnit i 3 veckor konstant på minstingen. Och läkaren konstaterar bara "det är tyvärr bara till att acceptera". Suck...

    Är det fler med förskolebarn som är sjuka konstant? Varken jag, sambon eller barnen va särskilt sjuka innan. Efter att de började på förskola, och särskilt nu på sistone, så är vi mer förkylda än vad vi är friska. Och mest drabbade är jag och minstingen. Nytt jobb har jag också. Känns sisådär att vabba hela tiden även om vi självfallet alltid sätter barnen före jobbet.

    Är det fler som har det likadant?

  • Svar på tråden Konstant sjuka av förskolan
  • Kasperina

    Min äldsta var sjuk mycket vintertid tills han började skolan, yngsta är 5 nu och de två senaste vintrarna (peppar, peppar) har vi bara haft enstaka sjukdagar.
    Jag började vaccinera mig mot influensan för tre år sen, och sen dess har jag klarat vintrarna bättre. Innan dess var jag nästan mer sjuk än barnen. Jag tror att influensan helt enkelt sänkte mig för hela säsongen.

  • annabellelee

    Hur länge har barnen gått på förskola? Min var sjuk i princip hela första året. Nu, andra året rinner näsan men inget värre än så, ta i trä.

  • mjölkallergiker
    annabellelee skrev 2018-02-05 06:59:09 följande:

    Hur länge har barnen gått på förskola? Min var sjuk i princip hela första året. Nu, andra året rinner näsan men inget värre än så, ta i trä.


    De började i oktober så bara några månader.
  • meicc
    mjölkallergiker skrev 2018-02-05 09:13:51 följande:

    De började i oktober så bara några månader.


    Åh ja håll ut... första året var KAOS här också. Har också haft det sååå skönt under julledigheten. Min stora har precis börjat igen och har en nyfödd hemma så hoppas det stillat sig nu när han gått 1.5 år.

    Mitt bästa tips är att tvätta händerna när ni kommer hem och av med alla kläderna o på med rena.
  • Meriall

    Min minsting började förskolan i september och var konstant förkyld med rinnande näsa och feber i omgångar hela hösten. Kan räkna dagarna utan snor på en hand. Sedan frisk två veckor under julledigheten och en vecka in på terminen. Sedan sjuk en vecka, frisk tills nu och nu sjuk igen idag. Puh! Minns inte att det var såhär extremt med den äldsta. Dock fick han även magsjukor och minsta blev vaccinerad mot rotavirus som också gått på förskolan mkt och det har hon inte haft en enda gång. Så det funkade faktiskt :)

  • Meriall

    Jag har också nytt jobb, började samtidigt som hon började förskolan. Har säkert vabbat 2/3 av alla dagar sedan jag började. Känns ju inte bra direkt :S

  • Aileen Allannah

    Åh, men om barnen började i oktober så har de bara varit på förskolan under värsta sjukperioden - vinterhalvåret. Det är så himla vanligt att nyinskolade barn är mer sjuka än friska, och det finns inte mycket man kan göra. Tvätta händerna, undvik att ta med gosedjur till förskolan och byt kläder. Men smittan finns på förskolan, och enda sätter att slippa är att stanna hemma tyvärr. Det är såhär det funkar. Bäst brukar vara att skola in i augusti så får inte barnen en viruschock det första de får, men även då är barnen sjuka mycket. Fördelen är att barnen verkar bygga upp ett försvar mot smittorna på förskolan och de blir inte lika sjuka som nya barn när virusen härjar som värst.

    Det är likadant för personalen, i början är man sjuk hela tiden, men efter ett tag kan man bli nyst i ansiktet utan att bli sjuk. Håll ut! Det blir bättre!

  • Meriall
    Aileen Allannah skrev 2018-02-05 09:29:52 följande:

    Åh, men om barnen började i oktober så har de bara varit på förskolan under värsta sjukperioden - vinterhalvåret. Det är så himla vanligt att nyinskolade barn är mer sjuka än friska, och det finns inte mycket man kan göra. Tvätta händerna, undvik att ta med gosedjur till förskolan och byt kläder. Men smittan finns på förskolan, och enda sätter att slippa är att stanna hemma tyvärr. Det är såhär det funkar. Bäst brukar vara att skola in i augusti så får inte barnen en viruschock det första de får, men även då är barnen sjuka mycket. Fördelen är att barnen verkar bygga upp ett försvar mot smittorna på förskolan och de blir inte lika sjuka som nya barn när virusen härjar som värst.

    Det är likadant för personalen, i början är man sjuk hela tiden, men efter ett tag kan man bli nyst i ansiktet utan att bli sjuk. Håll ut! Det blir bättre!


    Vet du ungefär hur länge det tar innan det värsta är över? Om man skolade in i september, efter hur länge kan det börja lätta?
  • Aileen Allannah
    Meriall skrev 2018-02-05 09:48:10 följande:

    Vet du ungefär hur länge det tar innan det värsta är över? Om man skolade in i september, efter hur länge kan det börja lätta?


    Det är ju såklart helt individuellt och mängden utevistelse på förskolan spelar in, liksom förskolans städrutiner, men enligt min erfarenhet så börjar nya barn (som skolats in sent i september - oktober - november) vara mer på förskolan framåt mars-april. Då menar jag att barnen är där fulla veckor och frånvaron begränsas till några dagar i månaden. Men min upplevelse är också att det blir bättre och bättre närvaro hela tiden, fram till mars-april. Snoriga näsor får man räkna med, det ingår, men är oftast inget hinder för att vara på förskolan.

    På mitt förra jobb pratades det mycket om förkylningar och när barnen ska vara hemma och då sa vår chef att om man inte får vara på förskolan med snorig näsa så kan vi lika bra stänga förskolan oktober-maj.
  • Fru Ve

    Barn är olika infektionskänsliga. Mitt mellanbarn började förskola då han var 13 månader och fram tills han var 3 år var han mer sjuk än frisk tyvärr. Som tur i oturen pluggade pappan hemifrån så han kunde ha sonen hemma mycket under tiden och jag behövde inte vabba. Tror sonen haft förkylningsastma (som nu växt bort) och det var därför han var så mycket sjuk. Han fick krupp/andningsbesvär vid minsta förkylningsvirus. Alltid feber i upp till en vecka varje gång han blev sjuk. Sen frisk några dagar upp till en vecka innan det var dags igen. Helt hopplöst kändes det. Men blev bättre successivt efter 3 års ålder. Nu går han förskoleklass och har inte haft en enda frånvarodag på grund av förkylning under hela läsåret. Magsjuk har han varit en gång bara. Så det blir bättre! Men detär nog klokt att ställa in sig på att man kan få lov att vabba extremt mycket när barnen är små. Viktigt att turas om så inte en förälders jobb blir viktigare.

Svar på tråden Konstant sjuka av förskolan