• Enebarr

    Vem är Gud egentligen, om han finns?

    Hej,
    Ur en annan tråd kom vi in lite på ett sidospår där fokus hamnade på Gud och Bibeln. Här finns det möjlighet att fortsätta diskussionen, utan att den förra tråden blir alltför kapad. Frågorna är ganska öppna, vad tänker vi om Gud egentligen? Hur beskrivs han i Bibeln? Är han god eller ond? Finns han? 


    Jag tänker att om trådens syfte är att berika, bredda och vara en ventil för obesvarade frågetecken.

  • Svar på tråden Vem är Gud egentligen, om han finns?
  • Anonym (ikke troende)

    Har inte läst bibeln och kommer inte göra det heller. Min åsikt är som följer. OM Gud skulle finnas så varför skulle han låta människor gå hungriga och törstiga? Varför skulle han inte förhindra att pedofiler ens existerar eller att barn ens blir drabbade av hemska sexualbrott och våldsbrott?

    Varför skulle han låta terrorbrott och alla självmordsbombare ske? Om människan är guds barn. Borde han inte ingripit för länge sen? Unga tjejer blir kidnappade och sålda som sexslavar. Oerhört dålig gubbe att tro på när världen har alla dessa hemska saker.  

  • Anonym (Jag)

    Jag tror på gud. Han ger oss chans på chans. Men vi förnekar allt. Det är mitt svar. Har även en " nära döden upplevelse ". Detta övertygade mig helt!

  • Anonym (dum fråga)

    Jag vet att den här frågan egentligen inte har med TS att görta, men TS, vilka är egentligen de 10 budorden?

  • Anonym (???)
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-05 15:40:55 följande:

    Jag tror på gud. Han ger oss chans på chans. Men vi förnekar allt. Det är mitt svar. Har även en " nära döden upplevelse ". Detta övertygade mig helt!


    hur övertygar en nära döden upplevelse dig? 
  • Anonym (???)
    Anonym (ikke troende) skrev 2018-02-05 15:30:54 följande:

    Har inte läst bibeln och kommer inte göra det heller. Min åsikt är som följer. OM Gud skulle finnas så varför skulle han låta människor gå hungriga och törstiga? Varför skulle han inte förhindra att pedofiler ens existerar eller att barn ens blir drabbade av hemska sexualbrott och våldsbrott?

    Varför skulle han låta terrorbrott och alla självmordsbombare ske? Om människan är guds barn. Borde han inte ingripit för länge sen? Unga tjejer blir kidnappade och sålda som sexslavar. Oerhört dålig gubbe att tro på när världen har alla dessa hemska saker.  


    Det gamla teodicéproblemet som de lärde tvistat om i tusentals år, än så länge är det inte löst även det finns försök till förklaringar.

    Men som den inbitne ateist jag är så skiter jag i alltsammans Skrattande
  • Anonym (???)
    Anonym (dum fråga) skrev 2018-02-05 15:41:21 följande:

    Jag vet att den här frågan egentligen inte har med TS att görta, men TS, vilka är egentligen de 10 budorden?


    Men titta i en bibel kanske?
    Eller klassikern: Googla!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (???) skrev 2018-02-05 15:45:11 följande:

    hur övertygar en nära döden upplevelse dig? 


    Genom att jag såg en massa? Och fattade meningen med allt. Det är så komplicerat, så tänker kanske inte ta det så här? Men jag såg, fattade, och förstod en massa. En erfarenhet jag är glad över. Men den har även ställt till det med min tro. Och hur man ska leva. Det krockade med min livshistoria. Och jag brottas med verkliga livet. Och det jag faktiskt sett. Det som var sant. Är glad du undrar. Det bevisar att du är öppen. För sånt ingen tror på....
  • Anonym (dum fråga)
    Anonym (???) skrev 2018-02-05 15:47:06 följande:
    Men titta i en bibel kanske?
    Eller klassikern: Googla!
    Jag frågar TS för att jag har en poäng med att fråga TS.
  • oanonym

    Gud är både ond och god i bibeln, men mest ond.

    Han skulle lätt kunnat förbjudit slaveri, istället förklarar han hur slaveri ska gå till, vilka som får förslavas och säljas, hur mycket de får misshandlas m.m.

    De flesta budorden är bara skit jämfört med "du får inte äga en annan människa".

    Gud verkar också kräva tro, ifall man vill bli räddad, vilket är konstigt då det inte går att avgöra vad man tror på.

    Jesus kommer till jorden när ungefär varannat barn dör innan vuxen ålder. Jesus skulle kunnat fixa mycket av detta bara genom att berätta hur bakterier fungerar vid matlagning, rening av dricksvatten m.m. Istället sade han att man inte behöver tvätta händerna. Han helade även samma saker som folk påstås hela idag. Inget märkvärdigt där, alltså.

  • oanonym
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-05 15:50:55 följande:

    Genom att jag såg en massa? Och fattade meningen med allt. Det är så komplicerat, så tänker kanske inte ta det så här? Men jag såg, fattade, och förstod en massa. En erfarenhet jag är glad över. Men den har även ställt till det med min tro. Och hur man ska leva. Det krockade med min livshistoria. Och jag brottas med verkliga livet. Och det jag faktiskt sett. Det som var sant. Är glad du undrar. Det bevisar att du är öppen. För sånt ingen tror på....


    Ledde denna nära döden upplevelse dig till någon speciell gud/religion? Dessa upplevelser brukar leda till den tro som är vanligast i den kulturen. Religion har väldigt mycket med geografi och kultur att göra, och väldigt lite med bevis och belägg att göra.
Svar på tråden Vem är Gud egentligen, om han finns?