• Mandypandy90

    Inga spermier. Pungbråck? Hormonstimulans? HJÄLP!

    Hej!

    Vi är mitt i en fertilitetsutredning och som ni som hänger här vet så googlar man ju runt och försöker hitta människor i ungefär samma situation. Både för att få hopp och hjälp.

    Vår situation ser ut såhär.

    Min man är 28 år, inga fel på pappret. Vi har gjort alla tester som går både på hormoner, kromosomer, ultraljud osv. Men spermaproven plus Pesa/tesa visar inga spermier. Eller Tesa visade en omogen spermie.

    Min mans testosteron ligger på runt 14 och hans FSH 1,5.

    Nu har en av de läkare som utreder min man skrivit ut letrozol på prov för han tror ev man kan få igång spermieproduktionen och sen göra pesa/ tesa igen eller mikroTese.

    En annan läkare tror att han kan ha pungbråck. Vilket man kollar via Ultraljud och doppler så därför har vi en remiss skickad för det.

    Vi befinner oss med andra ord i ingemansland just nu och bara väntar på att få se ev effekt av hormonerna eller resultat av ultraljud.

    Är det någon som har varit med om något liknande och hur har det gått?? Snälla berätta även om det bara har vissa liknelser.

  • Svar på tråden Inga spermier. Pungbråck? Hormonstimulans? HJÄLP!
  • Sandiiiiii

    Hej.

    Här är en till, samma sak. Allt bra på papper men inga spermier. Testade hormonkur men fanns inga spermier där heller. Vi ska gå vidare med donerade spermier.

    Hoppet finns såklart för er med om de hittat en- dock omogen. Sade dem något mer kring det?

  • Kallamakka

    Hej!

    Kan verkligen relatera. Här väntar vi på remiss, efter två provsvar som visat 0 spermier. Alla andra tester har varit normala!

    Så jobbigt att bara vänta och inte kunna påverka något själv..

    Kram på er!

  • Mandypandy90
    Sandiiiiii skrev 2018-02-05 17:54:05 följande:

    Hej.

    Här är en till, samma sak. Allt bra på papper men inga spermier. Testade hormonkur men fanns inga spermier där heller. Vi ska gå vidare med donerade spermier.

    Hoppet finns såklart för er med om de hittat en- dock omogen. Sade dem något mer kring det?


    Får man fråga vad ni testade för hormoner?

    Vi kommer också köra på donerade om inget funkar. Vad gör ni det?

    Nej, inte så mycket mer om den omogna än att det iaf visar att kroppen vill producera..

    Vad konstigt att ni inte fått göra ultraljud. Min kille har gjort ett vanligt men ska nu göra ett mer ingående för att se hur venerna ser ut...
  • Mandypandy90
    Kallamakka skrev 2018-02-05 17:57:16 följande:

    Hej!

    Kan verkligen relatera. Här väntar vi på remiss, efter två provsvar som visat 0 spermier. Alla andra tester har varit normala!

    Så jobbigt att bara vänta och inte kunna påverka något själv..

    Kram på er!


    Ge inte upp hoppet!! Finns många saker som kan göra att det blir noll spermier..Vad blir nästa steg för er?

    Uppdatera mig gärna med hur det går!
  • ChansTillLiv

    Många sorgliga berättelser, jag kan förstå hur svårt det måste vara att inte kunna få barn naturligt med den man älskar. Men ibland går det ju bara inte. Har ni och era män diskuterat de olika möjligheter som finns? Som landsting, privat klinik eller direkt av en donator.

    Det finns olika fördelar med alternativen, fördelen med att gå direkt via donator är ingen kötid och inga avgifter (utöver resekostnad) samt det inte lär finnas någon risk att bli nekad.

  • Kallamakka
    Mandypandy90 skrev 2018-02-05 19:41:13 följande:

    Ge inte upp hoppet!! Finns många saker som kan göra att det blir noll spermier..Vad blir nästa steg för er?

    Uppdatera mig gärna med hur det går!


    Hoppet är det sista som lämnar en, även om jag fungerar som så att jag måste förbereda mig på det värsta..

    Jag vet inte hur processen ser ut tills vi kommer på första besöket, men vi båda känner starkt för micro tese och vill trycka på att få göra en, innan vi kommer kunna "ge upp" och isåfall använda oss av donator.

    Om vi inte får micro tese via länsting så vill vi göra den privat.
  • Mandypandy90
    Kallamakka skrev 2018-02-06 15:00:00 följande:

    Hoppet är det sista som lämnar en, även om jag fungerar som så att jag måste förbereda mig på det värsta..

    Jag vet inte hur processen ser ut tills vi kommer på första besöket, men vi båda känner starkt för micro tese och vill trycka på att få göra en, innan vi kommer kunna "ge upp" och isåfall använda oss av donator.

    Om vi inte får micro tese via länsting så vill vi göra den privat.


    Innan ni gör microtese så brukar man testa med Pesa/Tesa som är ett lite lättare ingrepp. Ser alla hormonprover normala ut så kan jag inte tänka mig att ni inte får göra en sån. Dock lite väntetid på det. Inte jättedyrt att göra privat. Då är microtese dyrare.

    Men efter är vårt första möte för ivf så fick min man remiss för att göra magnetröntgen av huvudet för att se så det inte fanns en godartad tumör i hypofysen som störde produktionen plus att han fick skicka in mer avancerade prover till klinisk genetik(typ ett ännu tydligare prov på kromosomerna) så kan tänka mig att det är vad ni har framför er.

    Hoppas allt går bra för er och att man hittar spermier!
  • Mandypandy90
    Kallamakka skrev 2018-02-06 15:00:00 följande:

    Hoppet är det sista som lämnar en, även om jag fungerar som så att jag måste förbereda mig på det värsta..

    Jag vet inte hur processen ser ut tills vi kommer på första besöket, men vi båda känner starkt för micro tese och vill trycka på att få göra en, innan vi kommer kunna "ge upp" och isåfall använda oss av donator.

    Om vi inte får micro tese via länsting så vill vi göra den privat.


    Innan ni gör microtese så brukar man testa med Pesa/Tesa som är ett lite lättare ingrepp. Ser alla hormonprover normala ut så kan jag inte tänka mig att ni inte får göra en sån. Dock lite väntetid på det. Inte jättedyrt att göra privat. Då är microtese dyrare.

    Men efter är vårt första möte för ivf så fick min man remiss för att göra magnetröntgen av huvudet för att se så det inte fanns en godartad tumör i hypofysen som störde produktionen plus att han fick skicka in mer avancerade prover till klinisk genetik(typ ett ännu tydligare prov på kromosomerna) så kan tänka mig att det är vad ni har framför er.

    Hoppas allt går bra för er och att man hittar spermier!
Svar på tråden Inga spermier. Pungbråck? Hormonstimulans? HJÄLP!