• LejonSa

    6 veckors bebis och amning/ersättning

    Delammar. Ammar först och ger sedan ersättning när lillen inte verkar bli nöjd.

    Vill ej ha någon debatt eller diskussion om amning vs ersättning. För oss funkar det bra med delamning. Även om jag önskade helamma från allra första start. Men men.

    Iaf jag undrar, ni som delammar eller har delammat hur mkt ersättning gav ni era små 1-2 mån bebisar? Gav ni ersättning efter varje amning eller hur gjorde ni?

    Anledningen till att jag indrar är för att min son på

    Senaste tid signalerar för mat typ hela tiden. Trots ersättning efter amning. Samtidigt verkar han ha ont i magen. Fiser otroligt mkt och det luktar ruttet ägg.

    Kräks mkt gör han också. Oftast överskott men ibland kommer rejält! Nästan kaskadkräks! Han verkar inte kunna reglera själv när han är mätt och färdig.

    Var på bvc idag som menade att han går upp bra, och resten hade hon inte mkt att säga om. Bara attnjag skulle testa miniform och tänka på vad jag stoppar i mig så det inte är gasbildande mat osv. Hon såg också en av de kräkningarna som jag tycker är jobbigast. Det sprutade ur honom efter att han hafe legat på ryggen ett tag och var irriterad för han ville därifrån och var hungrig (och då hade han precis druckit ca 150ml (hälften ersättning hälften urpumpad bröstmjölk) bara en timme innan.

    Jag var orolig ett tag att jag misstolkade hans gråt för mat när det var annat men tom bvc sköterskan som såg honom idag sa att det där är hunger skrik. Syns tydligt! Men hungrig varje timme-2 timmar?!?!

    Jag ger honom gladeligen mat men är rädd att han kanske får för mkt och att det är därför han har ont i magen?!

    Någon som har erfarenhet?

    Ursäkta mitt luddiga inlägg. Halvsomnar hela tiden. Inte mkt sömn i natt!! Men hoppas att någon förstått något av mitt inlägg och kan bidra med erfarenhet!

  • Svar på tråden 6 veckors bebis och amning/ersättning
  • syntharen

    Jag har aldrig själv delammat, med första barnet funkade aldrig amningen och han fick ersättning helt efter 3-4 veckor och med andra barnet ammade jag helt i nästan 1 år. Men det jag har märkt med mina barn, framför allt dom första månaderna är att äta är det viktigaste. Även om jag precis gett 150 ml ersättning så kunde han var dödshungrig 30 min senare. Samma med andra barnet, jag kunde amma hela eftermiddagen och så gick jag och duschade och efter 5 min ville han amma igen Just med amningen är det ju så mkt mer än bara mat också, det är närhet, trygghet och kanske vill din lilla tanka trygghet just nu. Sedan så reglerar ju bebisar mjölkproduktionen som även om du ger ersättning så vill han kanske lägga in en extra beställning just nu.

    Du skriver att det funkar med delamningen men gör det verkligen det? Jag menar han kräks i mängder, han pruttar äggfisar osv. Ersättning är inte direkt skonsamt för magen, min äldsta hade också problem med magen dom första månaderna och jag tror det var pga ersättningen.

    Jag tänker att du hellre ska lägga honom till bröstet när han signalerar hunger, även om det innebär att du får sitta några timmar. Tänk på att amningen bara är några månader av ditt liv, tiden går så fort.

    Sedan är väl kräkningar rätt vanliga, båda mina barn kräktes i kaskader ibland, men dom gick upp i vikt och verkade inte alls bry sig. Det var mer jag som blev trött på att byta kläder 5 ggr om dagen Det blev bättre när dom började äta riktig mat.

  • LinaM

    Du kan ju testa en annan ersättning, finns speciella för känsliga magaroch även utan laktos.

  • LejonSa
    syntharen skrev 2018-02-05 19:48:17 följande:

    Jag har aldrig själv delammat, med första barnet funkade aldrig amningen och han fick ersättning helt efter 3-4 veckor och med andra barnet ammade jag helt i nästan 1 år. Men det jag har märkt med mina barn, framför allt dom första månaderna är att äta är det viktigaste. Även om jag precis gett 150 ml ersättning så kunde han var dödshungrig 30 min senare. Samma med andra barnet, jag kunde amma hela eftermiddagen och så gick jag och duschade och efter 5 min ville han amma igen Just med amningen är det ju så mkt mer än bara mat också, det är närhet, trygghet och kanske vill din lilla tanka trygghet just nu. Sedan så reglerar ju bebisar mjölkproduktionen som även om du ger ersättning så vill han kanske lägga in en extra beställning just nu.

    Du skriver att det funkar med delamningen men gör det verkligen det? Jag menar han kräks i mängder, han pruttar äggfisar osv. Ersättning är inte direkt skonsamt för magen, min äldsta hade också problem med magen dom första månaderna och jag tror det var pga ersättningen.

    Jag tänker att du hellre ska lägga honom till bröstet när han signalerar hunger, även om det innebär att du får sitta några timmar. Tänk på att amningen bara är några månader av ditt liv, tiden går så fort.

    Sedan är väl kräkningar rätt vanliga, båda mina barn kräktes i kaskader ibland, men dom gick upp i vikt och verkade inte alls bry sig. Det var mer jag som blev trött på att byta kläder 5 ggr om dagen Det blev bättre när dom började äta riktig mat.


    Tack för din kommentar.

    Jag tror snarare i så fall att det är amningen som ger honom gaserna. Något jag äter som jag inte kommit på än vad det kan vara. Första sonen fick ersättning från ca 7-8 veckors ålder. Hade aldrig problem med magen. Var nöjd och glad. Och han föddes 2 mån för tidigt dessutom. Vi fick aldrig igång amning pga operationer etc. Alla barn är olika så klart men min erfarenhet blir (till skillnad från din t ex) att ersättningen funkade bra.

    Vi gav då nan ha 1. O samma ger vi sonen nu. När jag säger funkar så menar jag framförallt att det funkar med livet i övrigt. Han har aldrig blivit nöjd av bara amningen. Han var gul när han föddes också så till slut fick jag börja ge ersättning för att han skulle orka äta. Han ville inte ja bröstet och gick ner massor i vikt.

    Sa från början att jag ville amma helt. MEN inte till vilket pris som helst. Utan viktigast för mig är att han mår bra och är nöjd. Vilket han är när han fått sin flaska med ersättning. Ofta pumpar jag och kör hälften hälften ersättning mjölk. Men jag vill fortf amma det jag kan och gör det som sagt varje dag och varje måltid så fort han piper så får han bröstet men han sliter sig loss efter allt mellan 5 och 20 min. Och jag har suttit i timtal med honom. Tro mig. Men han gallskriker lika mkt för det. Aldrig nöjd ens en 10-15 min. Till och med bvc fick se med egna ögon vad jag menar med gallskrik när blodådror börjar synas på huvudet så mkt han tar i och skriker sig hes.

    Hur som helst, kräkningarna är ju de jag funderar på. Men som du säger är det ju inget ovanligt att de kräks mkt. Var på bvc idag och han har gått upp strax över 800g på knappt två veckor. Och då har han ändå varit storförkyld senaste veckan. Så han går ju upp fint i vikt. Men ja, byta kläderna är ingen höjdare efter andra ombytet innan lunch liksom.

    Men kanske är det som du säger att han lägger in extra beställning nu. För har jag gett honom ersättninh kl 18 säger vi o han signalerar hunger vid 19 så får han inte ersättning utan han får bröstet. Låter det alltid gå minst 3-4h mellan ersättningstillfällena o däremellan ammar jag.

    Usch. Känner bara att jag inte vet ändå om skriket står för verklig hunger eller för något annat obehag. O vårt första barn föddes ju med

    Massa kompilationer så man är ju lite extra nojig nu med barn nr 2.

    Tack igen för din input. Vet inte om jag hann svara på allt. Ofantligt trött så snart måste jag få sömn så jag kan skriva lite mer sammanhängande känner jag haha.
  • Jenny E

    Hej,

    Jag del ammade vår son som snart är 6 månader från det art han var 2 veckor. Låter som våra barn är lite lika. Vi började oxå med ersättning pga art han inte gick upp i vikt för han somnade när han åt (var oxå gul vid födsel plus kort tungband). Vi gav honom miniform och sempers magdroppar i början pga gaser. Kommer inte ihåg exakt hur länge men tror han car runt 8-10 veckor när vi slutade med miniformen. Dock har magproblemen fortsatt han är hård i magen av ersättningen och får lactulos för det fortfarande. Sen kräktes han oxå jättemycket, framförallt så kunde han inte sova på kvällen förrän mafen kört klart och han kräkts. Vi pratade med bvc och han gar reflux (magmunnen är inte färdig utvecklad) och eftersom det störde honom så fick vi utskrivit en medicin som heter Zantac som har hjälpt honom. Kan tillägga att han går upp i vikt som han ska.

    Förutom ovan kan jag tipsa om att testa olika ersättningar, vi bytte ersättning en gång och den gillade hans mage inte alls. Han spydde ännu mer än vas han redan gjorde. Men tyvärr så är allt normalt (gaser och kräkningarna) men det går över när magen blir mer utvecklad.

    Lycka till!

Svar på tråden 6 veckors bebis och amning/ersättning