• malino

    Skengravid ?

    Hej!

    Jag är under utredning, först och främst för PCO och sedan varför jag och min man är barnlösa efter ett års kämpande. Idag har det gått 60 dagar sedan min senaste mens (inget ovanligt, har så glesa perioder).
    Jag skulle bara göra en koll nyss innan AW:n som är på fredag. Och jag vet ej tusan... är jag gravid eller?? :) Helt förvirrad.. trodde det var kört men annars borde det varit helt vitt väl? Jag har ju gjort hur många som helst det senaste året så vet inte vad jag ska tro. Någon med erfarenhet som kan hjälpa mig?? 

  • Svar på tråden Skengravid ?
  • malino

    Jag ser ju men det känns så ofattbart.. måste testa i morgon med morgonurin också :)

  • UndrandeSökare
    malino skrev 2018-02-05 18:14:43 följande:

    Jag ser ju men det känns så ofattbart.. måste testa i morgon med morgonurin också :)


    Hur gick det med nya testet med morgonurin idag?
    Själv använder jag endast Clearblue digitala stickor med veckoindikator, tycker de är bättre än de med streck.

    Men det bästa är att ta blodprov och mäta hcg, det kan man göra genom vårdcentralen eller werlabs.se eller blodkollen.se
    Över 5 i hcg betyder gravid (men man ska helst ha minst 50-100).
    Sen upprepar man hcgprovet några gånger med några dagar emellan.
    Hcg ska dubblera sig varannan dag om det går åt rätt håll. 


  • Anonym (J)
    UndrandeSökare skrev 2018-02-06 08:44:58 följande:

    Hur gick det med nya testet med morgonurin idag?

    Själv använder jag endast Clearblue digitala stickor med veckoindikator, tycker de är bättre än de med streck.

    Men det bästa är att ta blodprov och mäta hcg, det kan man göra genom vårdcentralen eller werlabs.se eller blodkollen.se

    Över 5 i hcg betyder gravid (men man ska helst ha minst 50-100).

    Sen upprepar man hcgprovet några gånger med några dagar emellan.

    Hcg ska dubblera sig varannan dag om det går åt rätt håll. 


    Ja fast vadå överdriva. Räcker gott och väl med ett positivt gravtest!
  • UndrandeSökare
    Anonym (J) skrev 2018-02-06 10:19:52 följande:
    Ja fast vadå överdriva. Räcker gott och väl med ett positivt gravtest!
    Det är inte att överdriva att hålla koll på hcgutvecklingen.Om man som jag haft 6 missfall så vill man ha koll.

    Sen tyckte ju inte trådstartaren att det räckte med ett positivt gravtest, hon skulle ju ta ett nytt test idag.
  • Anonym (J)
    UndrandeSökare skrev 2018-02-06 10:50:21 följande:

    Det är inte att överdriva att hålla koll på hcgutvecklingen.Om man som jag haft 6 missfall så vill man ha koll.

    Sen tyckte ju inte trådstartaren att det räckte med ett positivt gravtest, hon skulle ju ta ett nytt test idag.


    Nä men att som inte utbildad tro att man själv kan sitta och bedöma utvecklingen är inte pålitligt öht.
  • malino

    Testet med morgonurin var lika solklart det! Fick komma till barnmoskan/läkare och göra VUL eftersom senaste mens var 8 dec. Dock var det pyttelitet.. v. 4+5 men ändå gravid ?

  • UndrandeSökare
    malino skrev 2018-02-11 07:04:05 följande:

    Testet med morgonurin var lika solklart det! Fick komma till barnmoskan/läkare och göra VUL eftersom senaste mens var 8 dec. Dock var det pyttelitet.. v. 4+5 men ändå gravid ?


    I v.4 eller 5 kan man inte se foster och hjärtslag utan bara en förttjockad slemhinna. Boka ett nytt vul till när du är i v.8+0, då kan man se foster med hjärtslag.
  • malino

    Ja hon pratade om gulsäckshinna och att det var svårt att se.. får avvakta ett tag till!

  • UndrandeSökare
    malino skrev 2018-02-11 07:36:54 följande:

    Ja hon pratade om gulsäckshinna och att det var svårt att se.. får avvakta ett tag till!


    Det man ser först är förtjckad slemhinna, sen kan man se vad de kallar för en "uppklarning" dvs en mörk fläck på ultraljudet. Det som bildas först är en hinnsäck som ska innehålla moderkakan och fostret. Men det är för tidigt att se om det finns något foster nu när graviditeten inte varat så länge.

    Boka ett nytt vul i v.8+0, dvs om ca 1 månad för att kolla hur det ser ut då. Om allt fungerar normalt så ska man då kunna se ett normalstort embryo med hjärtslag.
Svar på tråden Skengravid ?