• Swedman

    Skämma bort med frukost.

    Hej!
    Jag brukar varje skolmorgon väcka dottern 13 år och låta henne ligga kvar i sängen medan jag gör frukost åt henne. Det är kaffe och sen macka eller nudlar eller stekta ägg. Är det o skämma bort henne? 
    Fördelen med att ge frukost är att hon kommer upp ur sängen och är dessutom ganska trevlig och jag vet att hon får i sig nåt att äta.  Sen har jag minnen av min egen mamma som gjorde frukost åt mig och det minns jag med värme. Hon var underbar....så jag kopierar metoden.
    Tycker ni jag gör fel?

  • Svar på tråden Skämma bort med frukost.
  • modsey
    Swedman skrev 2018-02-06 07:01:54 följande:

    Hej!

    Jag brukar varje skolmorgon väcka dottern 13 år och låta henne ligga kvar i sängen medan jag gör frukost åt henne. Det är kaffe och sen macka eller nudlar eller stekta ägg. Är det o skämma bort henne? 

    Fördelen med att ge frukost är att hon kommer upp ur sängen och är dessutom ganska trevlig och jag vet att hon får i sig nåt att äta.  Sen har jag minnen av min egen mamma som gjorde frukost åt mig och det minns jag med värme. Hon var underbar....så jag kopierar metoden.

    Tycker ni jag gör fel?


    Gud vad mysigt. Så gör jag med till mina barn :)
  • Treansresa

    Vi gör också frukost till våra barn. Dock är dom bara 9-12 år. Tycker det är en så mysig start på dagen

  • Minimalen

    Nu har jag inga barn men min mamma gjorde så också. Jag tyckte synd om vissa klasskamrater som fick gå upp och göra frukost åt sig själva och småsyskon. Föräldrarna hade då gått till jobbet.

  • Swedman

    Va roligt med positiv feedback. Ja, jag tänder ett ljus och ställer på köksbordet  i detta vintermörker o så sitter vi o käkar frukost. Det är ett litet guldkorn - varje morgon.

  • Anonym (Kaffe?)

    Det enda jag hakar upp mig på är att du kokar kaffe till din trettonåring? Annars låter det toppen, så omtänksamt av dig. Min pappa dukade nästan alltid fram frukost till oss innan han gick till jobbet, jag minns detta än idag, tjugofem år senare, med värme

  • Oply

    Så gör jag också! 

    Jag tycker inte att det är att skämma bort utan är omtanke. Det är viktigt för mig att de äter bra på morgonen. Båda mina barn är lite dåliga på att äta på morgonen, om de skulle göra frukost själva skulle det kunna bli bara ett glas juice eller inget alls. Då gör jag hellre frukost åt dem och ser till att de får bra näring på morgonen, en bra start på dagen.

    Jag gjorde frukost åt mig själv i den åldern, och det var ingen vidare frukost utan bara lite juice eller en macka utan pålägg. Jag minns att jag ofta var trött, hungrig och okoncentrerad under skoldagen. Sen åt jag knappt av skollunchen och var vrålhungrig på gränsen till illamående framåt eftermiddagen. Hade mått klart bättre om jag fått i mig en bättre frukost. Började äta bättre frukost i gymnasiet efter att jag svimmat i skolan en dag och skolsköterskan kollade av hur jag åt. Och vilken skillnad! Nu är frukosten helig för mig och jag försöker allt jag kan att ge mina barn en bra frukost. 

  • lövet2

    Det gör jag också till min 13-åring, de morgnar när jag är hemma. En liten kompensation för de morgnar jag hunnit gå till jobbet innan hon vaknar ...

  • Tygfen

    Låter jättemysigt! Så länge hon inte är bortskämd i alla andra situationer kan jag inte se att det skulle vara något problem.

    (Fast jag hade inte gett kaffe till ett barn.)

  • Anonym (ace)

    Jag och min mamma hade mycket konflikter när jag gick mellan- hög-stadiet. Kombinerat med mit vansinnigt dåliga morgonhumör sä gick det inte att ha med mig att göra alls under den första timmen eller två om morgonen. Eftersom vi (host, host, jag, host) började bråka vid uppvaknandet så tyckte min mor att för allas välbefinnande så var det bättre att jag fick en bricka med te och en macka på rummet, så kunde resten av familjen starta sin dag utan tredje världskriget varje morgon.


    I vår familj var det inte att skämma bort, det var en överlevnadsstrategi.

  • Anonym (!!!!!!!!!)
    Swedman skrev 2018-02-06 07:01:54 följande:

    Hej!

    Jag brukar varje skolmorgon väcka dottern 13 år och låta henne ligga kvar i sängen medan jag gör frukost åt henne. Det är kaffe och sen macka eller nudlar eller stekta ägg. Är det o skämma bort henne? 

    Fördelen med att ge frukost är att hon kommer upp ur sängen och är dessutom ganska trevlig och jag vet att hon får i sig nåt att äta.  Sen har jag minnen av min egen mamma som gjorde frukost åt mig och det minns jag med värme. Hon var underbar....så jag kopierar metoden.

    Tycker ni jag gör fel?


    Ger du ditt barn KAFFE ??????
  • Anonym (Aha)

    Så trodde jag att alla mammor gjorde? Jag är uppvuxen så iaf.. Har inga barn själv, men kommer göra så för mina barn! Minus kaffet då. ;)

  • Swedman
    Anonym (!!!!!!!!!) skrev 2018-02-07 02:12:49 följande:
    Ger du ditt barn KAFFE ??????
    Hon har 3 andra äldre syskon som lärde henne kaffedrickandet under den tid hon  bodde största delen hos sin mamma under vår separation.
    Kaffets onyttighet kan också diskuteras. Det finns olika rapporter som säger olika. För hennes del är påverkan positiv för hon är ganska groggy på morgonen och en kaffe får henne pigg. 
  • Swedman
    Anonym (ace) skrev 2018-02-07 02:09:30 följande:

    Jag och min mamma hade mycket konflikter när jag gick mellan- hög-stadiet. Kombinerat med mit vansinnigt dåliga morgonhumör sä gick det inte att ha med mig att göra alls under den första timmen eller två om morgonen. Eftersom vi (host, host, jag, host) började bråka vid uppvaknandet så tyckte min mor att för allas välbefinnande så var det bättre att jag fick en bricka med te och en macka på rummet, så kunde resten av familjen starta sin dag utan tredje världskriget varje morgon.


    I vår familj var det inte att skämma bort, det var en överlevnadsstrategi.


    Ha ha. Din mamma valde sina strider och istället valde ett sätt som fick dig på bättre humör och alla andra en lugn stund på morgonen. Smart. Så gör jag också. Jag väljer mina strider. Jag har lärt mig att hålla tyst ganska mycket under morgonen med dottern. Inte några tillrättavisningar och uppmaningar. Då kan hon bli tvär och blir då svår att kommunicera med. 
Svar på tråden Skämma bort med frukost.