• Jennyaaa

    Ersättning för hål i jackan

    Hejsan!

    Jag gick förbi en person som var ute och tärastade sin hund. Denna hund bet mot mig varvid den fick tag i min jacka...

    Har en fjällräven dunjacka som kostar några tusen.. det blev ett hål i tyget och man kan se det som är där inne. Inte ett stort hål men de är ett hål. Kanske 2cm.

    Vad är rimligt att kräva i ersättning?

    Tänkte sälja jackan efter denna säsong men andrahandsvärdet sjunker drastiskt med hål...

    Vet inte alls var man kan få svar på denna fråga. Någon som har tips?

    Mvh

  • Svar på tråden Ersättning för hål i jackan
  • Kjell2
    Jennyaaa skrev 2018-02-06 07:56:32 följande:

    Lagningslappen kostar 40kr.


    Är det någon värdeförlust på jackan?
  • Jennyaaa

    Värdeförlust????? Det är numera en lapp för att hålet inte ska bli större. Så jag undrar vad rimlig ersättning är? Vilket bör vara som värdeförlusten? Och det var det jag behövde hjälp med????

  • KarinIngrid

    Svårt att säga när man inte riktigt berör exakt vilken jacka.

    Men generellt skulle jag kunna tänka mig att betala ca 2000 kr för en fjällis dunjacka begagnad men i bra skick.

    Men en begagnad med hål i, om ön lappad... mm tveksamt. En 500-ing max.

    Så ja helt klart värdeminskning.

    Men har du kvitto kvar på jackan?

    Eller kan du hitta nån liknande begagnad och jämföra pris?

    Sen prata med hundägaren och komma fram till nåt gemensamt.

    En ide annars är att ringa ditt försäkringsbolag och höra med dem. De kan säkert ge riktpriser på en begagnad märkesjacka!

  • Kjell2
    Jennyaaa skrev 2018-02-06 08:01:48 följande:

    Värdeförlust????? Det är numera en lapp för att hålet inte ska bli större. Så jag undrar vad rimlig ersättning är? Vilket bör vara som värdeförlusten? Och det var det jag behövde hjälp med????


    Ersättning enligt skadeståndslagen baserars på kostnad för att laga alternativ värdeförlust.

    Så enligt inlägg#6, 1500 kr.


  • erikaABC
    Kjell2 skrev 2018-02-06 08:15:03 följande:
    Ersättning enligt skadeståndslagen baserars på kostnad för att laga alternativ värdeförlust.

    Så enligt inlägg#6, 1500 kr.
    Men han blev ju attackerad av en hund. Innebär inte det någonting när man ska ersätta skada? Hundägaren har ju brustit i tillsyn av hunden.
  • Kjell2
    erikaABC skrev 2018-02-06 09:36:25 följande:
    Men han blev ju attackerad av en hund. Innebär inte det någonting när man ska ersätta skada? Hundägaren har ju brustit i tillsyn av hunden.
    Jo, hundägaren har strikt ansvar och ska ersätta skadan oavsett.

    Om nu värdeminskningen på jackan är 1500 kr så bör ersättning bli 1500 kr.


  • erikaABC

    Jag skulle ha polisanmält eftersom det är en stor brist hos hundägaren. Hunden attackerar och biter. Polisen bör få kännedom att det finns en sådan hundägare i området. Nästa gång är det inte bara en skada i ett klädesplagg. Och då är det bra att det redan finns anmälningar, då finns ett mönster dokumenterat. I bästa fall kommer polisen att agera redan vid första anmälan.

  • viseversa

    1000:- tycker jag. Hens jävla hund ska inte förstöra folks kläder och han får stå för din förlust. För den sjunker som sagt rejält i värde på andrahandsmarknaden. Om du ens får den såld med lagning?! Inte så säkert.

Svar på tråden Ersättning för hål i jackan