• Mortiscia

    Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?

    När vår son föddes sa BVC strikt till att han måste väckas varannan timme om natten för att ammas, när han var några månader gammal fick vi vänta till var fjärde-femte timme. Nu är han 9 månader och trots att han inte äter om natten sedan flera månader så väcker han oss ändå 2-6 gånger per natt. Idag läste jag online att man faktiskt inte alls behöver väcka dem för matning om natten, även om de är nyfödda! Det gäller bara om de är undernärda osv, och vår son föddes en nivå under normalkurva, vilket sköterskan var orolig för men han har alltid sett välmående ut och följer fortfarande samma linje så det är verkligen inget fel på honom. Alla andras barn verkar sova genom natten redan när de är några månader gammal utan att väckas, det gjorde även jag själv faktiskt.

    Hur ska vi få honom att sova genom "hela" natten? Även de längsta passen sträcker sig inte längre än fyra timmar och ibland är enda lösningen att ge honom en flaska, då är klockan 4-6 på morgonen. Jag funderar på om BVC:s "order" har gett honom dåliga vanor eller om det är nappen som är problemet. Vi höll på att bli av med den men iom separationsångesten som började vid 8 månader måste vi använda den mer igen. När han lägger sig för natten har han dock ingen napp men det är det enda som hjälper när han vaknar. Snuttefilt/nalle/tröja med mammas doft osv fungerar inte och vi orkar inte gå omkring/vagga långa stunder varje natt för då får vi inte tillräckligt med sömn även om vi lägger oss tidigt. Tupplur dagtid fungerar inte för någon av oss vuxna. Finns det några lösningar eller förslag så tas det tacksamt emot!

  • Svar på tråden Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?
  • mammalovis

    Ni har hamnat i en av separationsfaserna. Försök ha is i magen och hoppas på att det snart blir bättre. Bibehåll rutinerna så mycket det går!

    Sedan är barn individer och jag tycker på mina barn att vi har kunnat se mönster redan på bb. Första sov bara på mig. Hon ammade ofta på natten och är än idag vid 7 års ålder är hon uppe och dricker och går på toaletten, i princip varje natt. Hon är för säkerhets skull kollad för diabetes. Sedan är hon gärna uppe med tuppen vid 6-7 lediga dagar, men seg på vardagar. Hon är en redig mammagris och sitter gärna i knäet och kramas.

    Andra sov redan på bb i baljan mestadels. Hon råkade sova över 4 timmar redan innan första bvc-kontrollen då jag missade ställa klockan. Då hon klarade viktkontrollen så fick hon framöver sova det hon behövde. Nu är hon 4,5 år och sover mestadels hela nätter från 8 till 9-10 ibland om hon får, undantag vid växtvärk. Hon ger kramar när HON vill.

    Tredje har lite felaktig dygnsrytm och sover oroligt i perioder och klagar då på ont i foten. Han är 2 år nu. Vissa nätter får vi en hel natt, men oftast gnäller han lite på nätterna och ibland jätteledsen.

  • Solissa

    Bebisen kommer att sova på natten när den är redo för det. De flesta bebisar har behov av att vakna och kolla läget under natten. Många vill/behöver också äta ett mål på natten. Tids nog ger det med sig av sig självt.

  • Norbottensfia

    Jag tror jag läste någonstans att om bebisen sover 6 timmar i sträck räknas det som att sova hela natten. Vår 10 mån har just slutat amma på natten och hon vaknar ett par ggr varje natt (mellan 20-06) ändå! Alla barn är olika :)

  • Mortiscia
    Norbottensfia skrev 2018-02-06 11:42:23 följande:

    Jag tror jag läste någonstans att om bebisen sover 6 timmar i sträck räknas det som att sova hela natten. Vår 10 mån har just slutat amma på natten och hon vaknar ett par ggr varje natt (mellan 20-06) ändå! Alla barn är olika :)


    Sex timmar vore rena drömmen kan jag säga... Nu på sistone 1-2 timmar mellan väckningar, som mest ca 4 timmar =/
    mammalovis skrev 2018-02-06 10:06:42 följande:

    Ni har hamnat i en av separationsfaserna. Försök ha is i magen och hoppas på att det snart blir bättre. Bibehåll rutinerna så mycket det går!

    Sedan är barn individer och jag tycker på mina barn att vi har kunnat se mönster redan på bb. Första sov bara på mig. Hon ammade ofta på natten och är än idag vid 7 års ålder är hon uppe och dricker och går på toaletten, i princip varje natt. Hon är för säkerhets skull kollad för diabetes. Sedan är hon gärna uppe med tuppen vid 6-7 lediga dagar, men seg på vardagar. Hon är en redig mammagris och sitter gärna i knäet och kramas.

    Andra sov redan på bb i baljan mestadels. Hon råkade sova över 4 timmar redan innan första bvc-kontrollen då jag missade ställa klockan. Då hon klarade viktkontrollen så fick hon framöver sova det hon behövde. Nu är hon 4,5 år och sover mestadels hela nätter från 8 till 9-10 ibland om hon får, undantag vid växtvärk. Hon ger kramar när HON vill.

    Tredje har lite felaktig dygnsrytm och sover oroligt i perioder och klagar då på ont i foten. Han är 2 år nu. Vissa nätter får vi en hel natt, men oftast gnäller han lite på nätterna och ibland jätteledsen.


    Ja rutiner är ju ett måste, så gott det går, och just att han går igenom separationsångest hjälper ju inte, men detta har alltså pågått i 9 månader i sträck. Vi är trötta nu...

    Han sov ju själv i baljan på BB och har alltid haft egen säng men jag känner bara att vi inte borde ha följt BVC:s råd/order om väckning stup i kvarten. Det känns som om det skapat dåliga rutiner som vi får betala för nu. Det räcker liksom med misstagen att vi vant honom med vaggning/bära och napp som vi också måste vänja honom av med senare =/

    Det verkar inte som om det finns något alls man kan göra åt detta? Bara vänta ut? Det känns som en omöjlighet, vi har inte sovit på 9 månader och nu har karln börjat jobba igen så då är sömnen ännu viktigare, plus att jag ju också ska orka med dagarna på egen hand.
  • mammalovis
    Mortiscia skrev 2018-02-06 19:10:08 följande:
    Sex timmar vore rena drömmen kan jag säga... Nu på sistone 1-2 timmar mellan väckningar, som mest ca 4 timmar =/

    Ja rutiner är ju ett måste, så gott det går, och just att han går igenom separationsångest hjälper ju inte, men detta har alltså pågått i 9 månader i sträck. Vi är trötta nu...

    Han sov ju själv i baljan på BB och har alltid haft egen säng men jag känner bara att vi inte borde ha följt BVC:s råd/order om väckning stup i kvarten. Det känns som om det skapat dåliga rutiner som vi får betala för nu. Det räcker liksom med misstagen att vi vant honom med vaggning/bära och napp som vi också måste vänja honom av med senare =/

    Det verkar inte som om det finns något alls man kan göra åt detta? Bara vänta ut? Det känns som en omöjlighet, vi har inte sovit på 9 månader och nu har karln börjat jobba igen så då är sömnen ännu viktigare, plus att jag ju också ska orka med dagarna på egen hand.
    Det finns ju litteratur att läsa som Somna utan gråt och Sova hela natten, sedan om det hjälper just er är ju svårt att säga. Jag förde bok i perioder över hennes mat- och sovvanor för att försöka hitta mönster. Sedan får man ju se vad som fungerar och köra på det. Minsta möjliga aktivitet och ljus på natten. Vi har haft nattlampa. Sedan hade jag nog något mantra nu är det natt och vi ska sova typ varje gång hon vaknade.

    Jag känner igen problemen då jag hade ett helt år med dottern. Hur det var sedan kommer jag knappt ihåg, men precis innan året slutade jag amma och hon fick i sig mer mat och vaknade nog inte riktigt lite ofta eller det hjälpte att söva om henne nära. Hon använde inte napp, så den smidigheten fanns inte. 

    Jag minns hur jag var som en zombie och då var jag typ ensam med henne, då hennes pappa inte fixade att ta nätter utan psykbryt, så han avlasta mig de gånger jag fullständigt grät av tröttheten några timmar på dagen. En period vet jag att hon ammade med start med 3, 3, 2, 2, 1, 1 timmars mellanrum och då vaknade jag ju till 5-10 minuter varje gång. Man klarar mer än man tror, även om det är skittufft.

    Om du inte ammar är tipset att dela på nätterna. Beroende av den jobbandes arbete får man ju välja hur man gör, men bara att få sova på helgen kan hjälpa. En del tar ju en del av natten var, andra varannan eller liknande. Får man sova mer genom att sova i olika rum får man prioritera det när det är som värst. Sedan är ju att sova/vila när bebisen sover a och o. Hushållsarbetet får helt enkelt vänta och man får hjälpas åt för att överleva sömnbristen på bästa vis. Varför ingen av er sovit på 9 månader förstår jag inte, eller har ni haft ett kolikbarn? Det är ju den som ammar som får sova minst. Flaskar man är ju möjligheterna helt andra. Sedan får man ju se till att barnet får i sig tillräckligt med mat innan läggdags, så h*n somnar mätt. Med tösen åt hon kvällsmat vid 5 och gröt vid 7 för att somna vid 8. Som äldre åt hon en flaska välling istället innan läggdags.
  • milli79

    Oj är nog få 9 mån som sover hela nätter.

    Våra har varit 16 mån när de börjar sova hela nätter. Har 3 barn. Äldsta vaknade varannan timme i den åldern

  • Snuttis2

    Gods rutiner är ett måste men barnet kommer inte sova längre stunder förren det är redo hur gärna du än vill. Sen vet du att en hel natt för ett spädbarn är 5 timmar så när ex en läkare säger eller du läser att en 12 mån kan sova en hel natt så är det 5 timmar räknat!

  • Snuttis2

    Min 6 mån sover allt från 20 min till 2 h får jag över någon timma är jag nöjd, sov får man efter 18 år sa bvc till oss!

  • Snuttis2

    Ursäkta men jag blir lätt provocerad av att du ? läst på nätet? o att den information är mer vetenskaplig än kunskapen någon har som jobbar med detta på heltid. Barn som födds låga i vikt ska stödmatas för att inte få lågt socker( kan bli farligt).

    Skönt att barnet verkar må bra- det kan ju vara för att barnet fick extra maten den behövde o inte tappade onödigt på kurvan!

  • LFF
    Mortiscia skrev 2018-02-06 19:10:08 följande:
    Sex timmar vore rena drömmen kan jag säga... Nu på sistone 1-2 timmar mellan väckningar, som mest ca 4 timmar =/
    mammalovis skrev 2018-02-06 10:06:42 följande:

    Ni har hamnat i en av separationsfaserna. Försök ha is i magen och hoppas på att det snart blir bättre. Bibehåll rutinerna så mycket det går!

    Sedan är barn individer och jag tycker på mina barn att vi har kunnat se mönster redan på bb. Första sov bara på mig. Hon ammade ofta på natten och är än idag vid 7 års ålder är hon uppe och dricker och går på toaletten, i princip varje natt. Hon är för säkerhets skull kollad för diabetes. Sedan är hon gärna uppe med tuppen vid 6-7 lediga dagar, men seg på vardagar. Hon är en redig mammagris och sitter gärna i knäet och kramas.

    Andra sov redan på bb i baljan mestadels. Hon råkade sova över 4 timmar redan innan första bvc-kontrollen då jag missade ställa klockan. Då hon klarade viktkontrollen så fick hon framöver sova det hon behövde. Nu är hon 4,5 år och sover mestadels hela nätter från 8 till 9-10 ibland om hon får, undantag vid växtvärk. Hon ger kramar när HON vill.

    Tredje har lite felaktig dygnsrytm och sover oroligt i perioder och klagar då på ont i foten. Han är 2 år nu. Vissa nätter får vi en hel natt, men oftast gnäller han lite på nätterna och ibland jätteledsen.


    Ja rutiner är ju ett måste, så gott det går, och just att han går igenom separationsångest hjälper ju inte, men detta har alltså pågått i 9 månader i sträck. Vi är trötta nu...

    Han sov ju själv i baljan på BB och har alltid haft egen säng men jag känner bara att vi inte borde ha följt BVC:s råd/order om väckning stup i kvarten. Det känns som om det skapat dåliga rutiner som vi får betala för nu. Det räcker liksom med misstagen att vi vant honom med vaggning/bära och napp som vi också måste vänja honom av med senare =/

    Det verkar inte som om det finns något alls man kan göra åt detta? Bara vänta ut? Det känns som en omöjlighet, vi har inte sovit på 9 månader och nu har karln börjat jobba igen så då är sömnen ännu viktigare, plus att jag ju också ska orka med dagarna på egen hand.
    Nej, att ni väckt för att mata på natten har inte gjort så att barnet nu inte sover hela nätter. Det har inget med varandra att göra. Din bebis kommer att sova längre när han är redo för det. Inte tidigare än så.

    Sen är han fortfarande väldigt liten och det kan faktiskt vara så att han vaknar för att han är hungrig. När äter han sista gången innan läggdags? Hur mycket?

    Mina tvillingar slutade med nattamaten efter 1 års ålder (flaska). Det var liksom bara att ta.

    Vad gäller sovproblematiken, varför fungerar det inte att sova när bebis sover? Ta hjälp av släkt och vänner att ta ut bebis på en promenad så du får vila. Strunta i alla "måsten". De får ni ta när maken kommer hem.
Svar på tråden Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?