• sandravarg

    Asylärende

    Hej! Min kille sökte asyl här då han tog sig hit via visering till frankrike så M.V tog beslut att Dublinförordningen skall tillämpas, då han nekades offentligt biträde har jag varit den som överklagat ärendet både hos m.v och i M.D samt begärt prövning i Ö.M.D. Jag har dock ingen juridisk erfarenhet så jag har läst på och skrivit efter bästa förmåga, samma dag som överklagan skulle vara inne på M.ö.d. den 8/1 fick han ett samtal från M.V som informerade att de hade biljett bokad till honom den 17/1 kl 8.00 att han skulle infinna sig på deras anläggning 16:e kl 12.00 även 12/1 ringer M.V då på arabiska Hur vet dom att det är rätt person som underrättas genom samtal? M.V har sedan ringt en gång sedan dess inga andra kontaktförsök via tele,brev eller hembesök har skett sedan den 16/1. Den 15:e skickar vi en fullmakt för mig i allt gällande ärendet & ett verkställighetshinder att inte överföring kan ske med tillämpning klausul 17.1 Dublinförordningen :

    ? enligt artikel 3, 5, 8 och 14 europakonventionen

    ? Med stöd av artikel 3.2

    begäran förhandsbesked gällande att ej återföras till Tunisien vid överföring till Frankrike.

    inhibering enligt paragraf 12.13.

    ändring av beslut till att ärendet prövas i Sverige I begäran gavs följande skäl: Anknytning till mig

    Att han i frankrike utsatts för oacceptabel behandling som strider mot mänskliga rättigheter av Fransk polis i form av rasdiskriminering, rashat, rasism och misshandel pga hans tuniskiska härkomst. Han frihetsberövandes oskyldigt i 4 dagar även där kränktes han verbalt, psykiskt och fysiskt man liknande honom b.l.a. med ett djur och spottade på honom. Därav hans rädsla & motvilja samt brist på förtroende att Frankrike skall pröva hans skyddsbehov rättvist det föreligger även stor risk för ett återförande till Tunisien vilket är en direkt fara för hans liv & frihet. Lite som kanske är av betydelse att veta

    Dom har dragit in dagsersättningen.

    Vi ska gifta oss inom 1 månad.

    Frågor:

    Anses han hålla sig undan nu?

    Hur behandlas VUT:

    Handläggning

    Handläggningstid

    Hur meddelas beslut

    Ska jag kontakta M.V om besked?

    Hur vet jag om han beviljats inhibination?All handledning ni kan ge mig för att driva detta vidare skulle vara en oerhörd hjälp.

    Kan ni rekommendera någon hjälporganisation för gratis juridisk hjälp förutom Farr

    Finns det något mer jag kan göra i väntan?

    Tack på förhand och hoppas informationen inte är alltför rörig att förstå

  • Svar på tråden Asylärende
  • Anonym (Say what ??)
    sandravarg skrev 2018-02-06 21:39:44 följande:

    Hej! Min kille sökte asyl här då han tog sig hit via visering till frankrike så M.V tog beslut att Dublinförordningen skall tillämpas, då han nekades offentligt biträde har jag varit den som överklagat ärendet både hos m.v och i M.D samt begärt prövning i Ö.M.D. Jag har dock ingen juridisk erfarenhet så jag har läst på och skrivit efter bästa förmåga, samma dag som överklagan skulle vara inne på M.ö.d. den 8/1 fick han ett samtal från M.V som informerade att de hade biljett bokad till honom den 17/1 kl 8.00 att han skulle infinna sig på deras anläggning 16:e kl 12.00 även 12/1 ringer M.V då på arabiska Hur vet dom att det är rätt person som underrättas genom samtal? M.V har sedan ringt en gång sedan dess inga andra kontaktförsök via tele,brev eller hembesök har skett sedan den 16/1. Den 15:e skickar vi en fullmakt för mig i allt gällande ärendet & ett verkställighetshinder att inte överföring kan ske med tillämpning klausul 17.1 Dublinförordningen :

    ? enligt artikel 3, 5, 8 och 14 europakonventionen

    ? Med stöd av artikel 3.2

    begäran förhandsbesked gällande att ej återföras till Tunisien vid överföring till Frankrike.

    inhibering enligt paragraf 12.13.

    ändring av beslut till att ärendet prövas i Sverige I begäran gavs följande skäl: Anknytning till mig

    Att han i frankrike utsatts för oacceptabel behandling som strider mot mänskliga rättigheter av Fransk polis i form av rasdiskriminering, rashat, rasism och misshandel pga hans tuniskiska härkomst. Han frihetsberövandes oskyldigt i 4 dagar även där kränktes han verbalt, psykiskt och fysiskt man liknande honom b.l.a. med ett djur och spottade på honom. Därav hans rädsla & motvilja samt brist på förtroende att Frankrike skall pröva hans skyddsbehov rättvist det föreligger även stor risk för ett återförande till Tunisien vilket är en direkt fara för hans liv & frihet. Lite som kanske är av betydelse att veta

    Dom har dragit in dagsersättningen.

    Vi ska gifta oss inom 1 månad.

    Frågor:

    Anses han hålla sig undan nu?

    Hur behandlas VUT:

    Handläggning

    Handläggningstid

    Hur meddelas beslut

    Ska jag kontakta M.V om besked?

    Hur vet jag om han beviljats inhibination?All handledning ni kan ge mig för att driva detta vidare skulle vara en oerhörd hjälp.

    Kan ni rekommendera någon hjälporganisation för gratis juridisk hjälp förutom Farr

    Finns det något mer jag kan göra i väntan?

    Tack på förhand och hoppas informationen inte är alltför rörig att förstå


    Går ju inte ens att förstå vad du skriver.

    Ta bort alla konstiga förkortningar
  • Nisse95a

    Har du tillräcklig inkomst för att kunna försörja honom ?
    Hur vet du att han inte redan har en fru i Iran ?

  • Anonym (PEZ)

    Ni ska gifta er om en månad, hur träffades ni var det länge sedan?

  • Anonym (Nej)

    Ja han anses gömma sig nu, efter som han inte I ställde sig hos migrationsverket när han skulle så är han nu här illigalt. Vilket kan skada hans ansökan i framtiden. Jag tvivlar starkt på att ni kan vinna nån överklagan på avslag av asyl. Er största chans är att ansöka om uppehållstillstånd pga anknytning till dig. Men det tar tid, väntetid på ca 2 år just nu och hans får inte va I Sverige under tiden.

  • Anonym (MigV)

    Ja han anses ha brutit mot gällande regler och gått under jord. Det försvårar hans framtida eventuella förhandlingsläge. Har han avvikit och inte åkt på sin bokade resa, hans ärende lämnas med största sannolikhet över till polis för framtida verkställighet och han kan mkt väl hamna på förvar i väntan på utvisningen.

    Inget i din VUT är skäl nog. I princip ingen får inhibering när det är dublinärenden då alla europeiska länder anses trygga.

    Det enda ni kan (och ska) göra är att inställa er på MigV och låta honom få sin sak prövad i Frankrike. Har han asylskäl och erhåller uppehållstillstånd där så kan han komma hit senare och du kan få försörja honom.

  • Anonym (BeenThereDoneThat)

    I ert läge skulle jag rekommendera er att gifta er så snart som möjligt (inte vänta en månad) och/eller skaffa barn ihop. Då vet du säkert att din man kommer att återkomma till Sverige förr eller senare om han utvisas.

    Ert läge är svårbedömt med den information ni ger. Så vitt jag fattar det du skriver kan han utvisas omgående till Frankrike enligt första asyllandsprincipen. Han har vägrat resa på bokad biljett och har inte inställt sig självmant till Migrationsverkets förvar. Det innebär att polisen när som helst kan knacka på dörren och ta honom i förvar (=sätta honom i "fängelse") eftersom han vistas illegalt i Sverige.

    Har han hunnit utvisas innan ni gifter er blir allt mycket svårare. Då måste du resa till hans land och ni måste gifta er där. Det finns då också en rätt stor risk att ert äktenskap bedöms som ett skenäktenskap och att han ändå inte får UT.

    Det troliga är att han inte anses ha asylskäl. Han måste då återvända till sitt land och söka om uppehållstillstånd (UT). Är ni gifta och/eller har barn ihop får har sannolikt UT. Det kommer att ta ett år eller mer efter att han ansökt från sitt land innan han får UT och kan återvända. Kanske lite snabbare om ni har/väntar barn.

  • Anonym (Micke)

    Är detta korrekt uppfattat:
    Han är Tunisisk medborgare
    Har ( haft ) Schengenvisa utfärdat av Frankrike
    Ansökt om asyl i sverige 
    MIG beslutar om att han skall återföras till Frankrike enl Dublinförordningen

    Korrekt ?

    I så fall är det kört, det är frankrike som skall handlägga ärendet. 

    Det hade ju varit bättre att han skötte viseringen, återvänt till Tunisien och därifrån sökt på anknytning till dej.  Det hade funkat. 

  • Anonym (BeenThereDoneThat)

    Ett litet tillägg. Det arbete du lägger ner på/har lagt ner på att få inhibition av verkställigheten av utvisningen till Frankrike är egentligen helt meningslöst. Chansen att du skulle kunna få rätt i den frågan är obefintlig. Första asyllandsprincipen är mycket väl etablerad. Hans asylansökan ska prövas av Frankrike. Jag vet inget om hans asylskäl, men jag tror att det är osannolikt att han får asyl.

    Bättre vore att ni gifter er så snabbt som möjligt (innan polisen knackar på) och att han sedan frivilligt återvänder till Tunisien och ansöker om UT därifrån. En poäng med det är att han lämnat Sverige frivilligt och det ökar chanserna något att han får UT.

Svar på tråden Asylärende