• Äldre 6 Feb 22:17
    7211 visningar
    23 svar
    23
    7211

    Ständiga bråk med min man!

    Hej,

    Jag måste bara skriva av mig lite om hur jobbigt det är hemma just nu... och vill gärna höra om ni tycker att jag är helt oresonlig eller normal! Jag är gift och har 2 barn, en 6-åring och en 1-åring. Jobbar nästan heltid, åker hemifrån vid halv åtta på morgonen och kommer hem kl. 18 (jag lämnar yngsta barnet på väg till jobbet och hämtar bägge barnen på vägen hem). Min man jobbar heltid och kommer hem vid 19 tiden varje dag, (han lämnar äldsta på morgonen) Det är ständiga bråk hemma med honom, framförallt pga tidsbrist och trötthet, men även arbetsfördelningen i hemmet. När jag kommer hem duschar jag barnen, förbereder morgondagens kläder till barnen, maten till morgondagen hos dagmamman, gör mat och ger till yngsta som är jättehungrig vid den tiden. Försöker även fixa middag till oss vuxna och äldsta barnet, röja upp i köket om det behövs osv. När min man kommer hem äter vi och barnen läggs vid 20 tiden / 20h30 för den äldsta. Sen är det dags att diska, röja upp, fixa matlåda till oss till morgondagen och ev. stryka tvätt om det behövs. Om jag lägger barnen och han diskar så tycker han att dagen är färdig sen, medan jag fortsätter att stryka, fixa osv. Ibland blir jag irriterad på honom, trots att han gör mycket annat hemma (kan absolut städa och tvätta, laga mat osv), men det som gör mig arg och irriterad är att det inte kommer av sig självt för honom att saker behöver fixas och att om det inte är färdigt kl 21 så får man fortsätta ändå för annars blir det inte gjort. Jag är också helt slut men vad ska vi göra? Han är alltid irriterad över att det är lite stökigt i huset, men jag hinner inte hålla på och plocka hela tiden, det är omöjligt och så stökigt är det inte! Nu pratar vi knappt med varandra och jag bara känner mig så besviken att det blev så här med andra barnet, det var så mycket enklare med bara ett barn. Gör jag för mycket/för lite? Är jag för gnällig? Jag vill bara att han ska vilja fixa saker själv också, som det är nu har vi ALDRIG någon tid tillsammans utan barnen för att bara slappna av. Vi har städhjälp ibland men trots det räcker inte tiden till. På helgerna behöver vi ju handla mat osv, vilket han gör oftast, men sen tycker han att nu kan vi slappna av resten av helgen, vilket jag såklart också vill men saker behöver också fixas, som vi inte hinner med i veckan. Hur ska vi lösa detta? Alla dessa bråk för oss bara längre och längre bort från varandra... Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Ständiga bråk med min man!
  • Äldre 6 Feb 22:31
    #1

    Det låter som en jobbig situation. Kan ni ta in städhjälp, börja handla online, att ni kommer överens om att ha det lite stökigare en period, ta in en barnvakt som kan hämta barnen tidigare en dag i veckan och förbereda middag och kanske sätta på en tvättmaskin eller dammsuga?

  • Äldre 6 Feb 22:36
    #2

    Det är ju jättesvårt att svara på om du gnäller för mycket eftersom att vi inte är närvarande men ja, det gör du säkert. Vi tenderar att göra det när vi är trötta. 

    Jag förstår bara inte varför ni har så mycket måste, inte heller förstår jag hur det kan bli så stökigt när ni aldrig är hemma mer än på helgerna. Varför måste du stryka tvätt på kvällarna? Sätt dig i soffan och slappna av, den ostrukna tvätten finns kvar.

    Det finns säkerligen saker ni kan göra där ni sparar in tid. Exempelvis kan ni börja beställa mat genom Mathem eller liknande och således slippa spendera tid på att handla. 

    Är det ett måste att båda två jobbar 100%? Kan inte någon av er gå ned några procent? Det har man ju rätt till då man har barn. Eftersom yngsta är så liten så lär ni ju ha föräldradagar kvar, eller? Ta ut föräldraledigt en dag i veckan. 

    Vi har ett ganska strikt schema här hemma för att slippa sådana här bråk. Vi storstädar och tvättar varje söndag. När vi jobbar så struntar vi helt i att städa och tvätta och ägnar hellre den lilla fritiden vi har åt att umgås innan det är dags att gå och lägga sig för att sedan börja om karusellen igen.

  • Äldre 6 Feb 23:05
    #3

    Mitt råd är : gå ner i arbetstid! Ohållbart att båda arbetar heltid, ni bränner ut er och barnen hinner ni ju knappt träffa? Inte konstigt att ni blir irriterade när ni aldrig får vila.

  • Äldre 6 Feb 23:09
    #4

    När han slutar fixa, då slutar du. Ge det en vecka sen får han se hur det ser ut.

  • Äldre 7 Feb 05:27
    #5
    Arek skrev 2018-02-06 23:05:34 följande:

    Mitt råd är : gå ner i arbetstid! Ohållbart att båda arbetar heltid, ni bränner ut er och barnen hinner ni ju knappt träffa? Inte konstigt att ni blir irriterade när ni aldrig får vila.


    Risken är att om TS går ner i arbetstid får hon göra ALLT därhemma.
  • Äldre 7 Feb 07:16
    #6

    Helst går båda ner lite i tid, annars försök strukturera om vardagen och prioritera måsten. Måste tvätten strykas, vad händer om ni struntar i det? Mannen kanske kan laga morgondagens middag när du nattar så är det bara att värma dagen efter? Jobba med storkok så behöver ni inte laga en full måltid varje dag. Jag hade aldrig orkat ha det som ni har det, förstår att det tär på er!

  • Äldre 7 Feb 08:24
    #7
    nevermind skrev 2018-02-07 05:27:02 följande:
    Risken är att om TS går ner i arbetstid får hon göra ALLT därhemma.
    Men va? Jaha? 

    Är det såhär folk resonerar? Att det allra viktigaste är att man gör exakt lika mycket? Suck, så tröttsamt alltså.

    Men då jobbar ju TS man mer så då kan väl hon göra saker som behövs göras hemma?

    Menar du att man i en relation ska gå igenom livet och göra exakt lika mycket av allting hela tiden? Är det vad som är det viktigaste för dig? Att ni ständigt står på samma nivå vad gäller livets alla måsten?
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 7 Feb 08:39
    #8

    Skriv en lista med allt som behöver göras med olika kolumner. En kolumn med allt man gör varje dag (tex laga mat, diska)
    En med sånt man kanske gör varje vecka (städa, tvätta, handla  - beror ju på hur ni har det mem 1-2 ggr/veckan kanske?) osv

    Stryka behöver man väl inte så mycket nuförtiden? Jag stryker i princip inget, bara finklänningar eller om det är något speciellt. Maken stryker sina skjortor själv så det gör jag aldrig. 

    Prata tillsammans om vad som är rimligt att man gör varje dag/några ggr vecka osv. Prata om hur mkt tid saker tar, skriva upp det på listan och sedan bestämmer ni vem som ansvarar för vilken uppgift.

    Det innebär att du inte ska göra allt och att han får syn på hur mkt tid det faktiskt tar

    Sedan kanske du kan släppa något på kontrollen? Tex behöver man inte städa varje dag (om du gör det). 

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 7 Feb 09:12
    #9

    Det låter som ni har en jättejobbig livssitaution, om jag hade varit dig hade jag gått ner i arbetstid.
    Ni har en ettåring som får åka hemifrån halv åtta och komma hem klockan sex på kvällen, det måste vara allra jobbigast för ettåringen?
    Ni övriga är också trötta och slitna, finns det verkligen ingen möjlighet för er att korta ner dagarna genom kortare arbetstid?

  • Äldre 7 Feb 13:03
    #10

    Jisses jag förstår dig.
    Varför vänta till någon obestämd dag i framtiden för att fixa när man lika gärna kan göra det på en gång?
    För mig helt logiskt.

    Jag vill inte ha ren tvätt liggandes i högar, sådant vill jag ha in i skåpen så fort som möjligt.
    Varför vänta med städ när golven är fulla i sand/grus?
    Ska disken inte fixas blir det ju berg och tar evigheter att ordna.

    Nä håll hemmet i det skick du vill ha det i. Däremot bör du nog få med din man i hur ni ska ha det och ev dela upp uppgifterna och frekvensen av uppgiften.
    Så kan ni kanske få vardagspusslet att gå ihop.

    Men prata med varandra och bli eniga.

Svar på tråden Ständiga bråk med min man!