• Anonym (ajdå)

    Herpes - hur dejtar man som man?

    Hej!

    Vill först och främst säga att även om jag tycker herpes kan vara periodvis jobbigt så hade jag inte brytt mig ett dugg om det längre om man kan på ett vaccin eller någon lösning som gjorde att man inte längre var smittsam men ändå hade kvar sina symptom. Då har jag ändå typ 2 och ibland är det rätt aktivt på så vis att det känns av. Faktum är att det är nästan på gränset att sexet jag hade som gav mig sjukdomen nästan hade varit värt det om det inte vore för att jag skulle vara smittsam resten av livet. Har väl upplevt nästan alla symptom som finns med det en gång på två år var det riktigt jobbigt och smärtsamt i 1½ månad men då hade jag irriterat huden maximalt. Men i regel känns det svårt att fatta vad grejen är.

    Personen som smittade mig visste om att hon hade det och jag accepterar väl faktan att hon inte sade något. Problemet är att jag kan inte fatta att hon var så enormt jävla oförsiktig, chansen hade varit minimal att jag skulle smittas ifall hon bara vidtog diverse åtgärder. Ge henne en handbok på allt du ska göra för att maximera chansen att du faktiskt smittar din sexuella partner så gjorde hon förmodligen allt det där. Hur som helst, den enda jag kan skylla på är mig själv, hade utbildningen om herpes varit lite bättre hade jag nog skyddat mig bättre.

    Hur som helst, jag är man, inte långt kvar till att fylla 30. Har researchat det rätt hårt och har hört att det ska vara jobbigare för tjejer och det är just det som får mig att må så dåligt över det.

    Det mesta jag kan hitta på internet är om tjejer som hittat både tillfälliga och seriösa förhållande trots att de varit öppna med herpes. Killars erfarenhet är mer historier som att de förklarar hur de fått dissen för 10e gången irad efter att ha berättat hur det ligger till.
    Man vill ju inte ta vem som helst heller, det får ju vara någon som man åtminstone känner sig attraherad till. 

    Det går inte en sekund utan att jag grubblar på vad jag borde ha för strategi för att lösa detta. Problemet med herpes är att vi inte ens testar folk för det och läkarna verkar inte veta vad de snackar om. Detta gör att ca 13 av 100 som bär på sjukdomen vet om att de har det. Om man då ska lyckas hitta en annan med herpes så får man leta bland ~3% av vuxna befolkningen eftersom man endast kan hitta de som känner till det. Herpesdatingsiter behöver vi nog ens knappt prata om, du kan hitta 2 tjejer i hela Sverige där som visar bild och inte är ett fakekonto.

    Så ja, hur gör man? Vad hade ni krävt av en kille för att acceptera att han har herpes? 

  • Svar på tråden Herpes - hur dejtar man som man?
  • Anonym (XxX)

    Min man fick sitt första herpesutbrott efter att vi hade varit tillsammans i ett par månader, han fick det konstaterat av läkare. Vi hade då haft oskyddat sex hela tiden. Vi läste på om det båda två och för mig var det ingen stor grej. Vi har nu varit tillsammans i 10 år och helt enkelt sett till att inte ha sex när han märkt minsta lilla att det är på gång. Jag har det säkert latent i kroppen (vilket är väldigt vanligt) men jag har aldrig haft ett utbrott. 

    Herpes är ingen stor grej så länge båda är medvetna om det och håller koll. Förhoppningsvis hittar du en påläst partner.

  • Anonym (svår fråga)

    Svår fråga! Fick det själv av en kille jag var oerhört attraherad av. Tror inte jag varit kapabel att avstå honom om jag vetat. Men han påstod att han inget visste och bara haft förkylningsblåsor tidigare. Frågade läkaren och de sa att många går omkring med det utan att veta och att förkylningsherpes kan sätta sig på könsorganen om man har oralsex men blir inte lika plågsamt som könsherpes 2 som du verkar ha. Jag kan lika gärna ha fått det från en tidigare ex som visserligen aldrig hade utbrott när vi hade sex. Så det är klurigt att veta var man fått det ifrån. Det ska tydligen bara smitta vid utbrott, så så länge man undviker sex när man har vätskande blåsor så ska det vara hyfsat säkert.

    Hade tjejen ett utbrott och blåsor när ni hade sex? Och hur snabbt efter fick du det. De brukar komma inom 3-7 dagar från smittillfället om man får det men inte alltid.

    Jag har haft samma dialog med mig själv hur jag ska göra i framtiden om jag har sex och kan erkänna att jag tagit chansen utan att berätta eftersom jag varit symptomfri men hade jag inlett en seriös relation hade jag berättat direkt eftersom chansen är större om man träffas mycket. Fast jag har pussat människor som haft det utan att få det. Skydda din partner väl och se bara till att inte ha det inpå ett utbrott så ska det vara safe.

  • Anonym (ajdå)

    Tack för svaren än så länge!

    Jo, det förvånar mig absolut inte att man fortsätter om man får reda på det i förhållandet att personen inte visste ifall man då redan haft sex. Då har man generellt sätt byggt upp ett mycket större band och det känns inte lika läskigt att fortsätta eftersom man redan gjort det.

    Förkylningsherpes var en rolig term förresten. Verkar som att du faktiskt inte vet riktigt om han har typ 1 eller 2 om jag ska vara ärlig. Viruset funkar helt enkelt så att mellan huden och nervområdet där viruset gömmer sig har du antikroppar. 
    Viruset förökar sig hela tiden och försöker ta sig förbi, genital HSV2 är betydligt mer aktivt som regel än HSV1 men det beror på flera faktorer. En individ kan ha större problem med GHSV1 än vad en annan har med GHSV2.
    Så med andra ord, under stress, dålig sömn, dålig diet eller en förkylning så är immunförsvaret försvagat. Är huden irriterad så är det också lättare för viruset att komma till ytan. 
    Det görs försök på att utveckla vaccin med injektioner som förbättrar immunförsvaret mot herpes och även försök på att utveckla läkemedel som fokuserar på att skydda hudcellerna. Forskningen finns där men problemet är att man inte speedar upp kliniskatesterna och att man investerar för lite pengar i forskningen.

    Att man inte smittar när man inte har vätskefylldablåsor är lite att ta i. Varesig jag eller personen som smittade mig brukar få sådana blåsor, det har faktiskt bara hänt mig en gång. Vi brukar få så kallade fissures, såriga sprickor i huden, låter rätt mycket värre än vad det är. Ser i andra trådar om herpes att det finns mycket förvirring kring detta och folk bråkar konstant om man bara smittar vid symptom eller inte.
    Det är inte så enkelt att man kan säga ja eller nej på den frågan så tänkte att jag kan ge mig ett försök på att förklara hur det funkar.
    Både män och kvinnor har områden där huden är så tunn att viruset kan komma till ytan utan att det finns något märkbart synligt symptom. Detta rör sig då framförallt om slemhinnor o.s.v. Det viktigaste som kille är att övre halvan av penisen är täckt för där är huden som tunnast, alltså att man använder kondom.
    Nedre halvan av penisen och pungen är mellantunn hud så där är det lite svårare att svara på hur smittsam man är när det inte finns några tecken på öppning i huden. 

    Skulle absolut vilja påstå att bästa strategin är att lära sig känna alla förvarningar för att veta hur aktivt viruset är. Kombinerar man det med kondomer, ser till att ta en antiviral tablett vid tidiga varningstecken och kanske även en bit innan man ska ha sex så är smittorisken väldigt minimal. Finns flera exempel på par som varit sexuellt aktiva utan kondom i 10 år som klarat sig utan att föra över. 
    Man ska även undvika att ha marathonsex på natten och sen fortsätta direkt igen på morgonen, det var så jag blev smittad. Detta har nämligen en tendens att trigga igång viruset. 

    Som ni ser har jag snurrat in mig rätt mycket på det här och är som en levande wikipedia för herpes. 

  • Anonym (ajdå)

    Kom på att det låter som att jag attackerar dig och säger att du inte vet om du har typ 2 eller 1. Ursäktar om det blev så, självklart har jag inte en aning om du vet det eller inte.

    Det är hemskt hur världen hanterar könsherpes. Oralherpes som visserligen är mindre aktivt, på en mindre yta och onekligen mindre smärtsamt har knappt något stigma alls. Givetvis beror väl det delvis på att det är så pass vanligt att du bör ta för givet att varje partner du träffar har HSV1 någonstans i kroppen (ca 80% av alla har vuxna i Sverige har herpes typ 1). Trots detta är det nästan endast HSV1 som kan leda till allvarligare saker som att man får det i ögat och blir blind eller att det sprider sig till hjärnan och ger hjärninflammation. 
    Folk bildar sin uppfattning av herpes genom att googla på bilder som visar rejäla primärinfektioner som är så extrema att det kanske händer 1 av 20 personer som blir infekterade.

    Man sätter som social norm och i vissa länders fall till och med lag på att de som vet om ska informera alla sexuella partners. De övriga 85%'en som inte vet att de har det ska man inte göra någon ansträning för att testa och skita i att utbilda dem i hur de kan dra ned sin smittorisk till ~1/1000 per samlag.

    HSV1 bland vuxna i Sverige - 70-80%
    HSV2 bland vuxna i Sverige - 20-30%

    HSV2 är nästan alltid genitalt, HSV1 står för 30-50% av genital herpes.
    Återigen dock, detta hjälper en inte ett skit då inte en jävel vet om att den har det och självklart vill folk inte veta heller.

  • Anonym (OcksåHerpes)

    Hej!

    Känner igen mig mycket i dina tankegångar. Jag fick herpes i somras, vet inte vilken typ, och är fortfarande i rejäl chock över det. Vet inte hur mycket besvär du har, men jag har i princip hela tiden och det gör väl inte det hela bättre av min ångest.

    Är kvinna under 30 och känner trots positiva berättelser om folk som hittar partner att livet i princip känns slut, jag hade förmodligen själv valt bort någon med herpes innan jag fick det. Jag vet inte om jag skulle klara av att ens berätta för någon. Så utan att veta vem du är, mer än att vi är i samma situation, får du gärna höra av dig om du vill prata!

  • Anonym (:/)
    Anonym (OcksåHerpes) skrev 2018-02-26 10:47:47 följande:

    Hej!

    Känner igen mig mycket i dina tankegångar. Jag fick herpes i somras, vet inte vilken typ, och är fortfarande i rejäl chock över det. Vet inte hur mycket besvär du har, men jag har i princip hela tiden och det gör väl inte det hela bättre av min ångest.

    Är kvinna under 30 och känner trots positiva berättelser om folk som hittar partner att livet i princip känns slut, jag hade förmodligen själv valt bort någon med herpes innan jag fick det. Jag vet inte om jag skulle klara av att ens berätta för någon. Så utan att veta vem du är, mer än att vi är i samma situation, får du gärna höra av dig om du vill prata!


    Hej! Jag vill gärna prata är i samma situation som dig, mår så fruktansvärt dåligt över det
  • Anonym (OcksåHerpes)
    Anonym (:/) skrev 2018-02-27 23:43:52 följande:

    Hej! Jag vill gärna prata är i samma situation som dig, mår så fruktansvärt dåligt över det


    Absolut. Har du Kik eller ngt liknande? Vill gärna vara anonym
  • Anonym (:/)
    Anonym (OcksåHerpes) skrev 2018-02-28 17:51:35 följande:
    Absolut. Har du Kik eller ngt liknande? Vill gärna vara anonym
    Ja, men går det om jag skriver från min användare här på sidan att du kan skriva privat meddelande? :) (är inte så van vid familjeliv så vet inte om det finns sån funktion)
  • Anonym (OcksåHerpes)
    Anonym (:/) skrev 2018-03-02 11:54:43 följande:
    Ja, men går det om jag skriver från min användare här på sidan att du kan skriva privat meddelande? :) (är inte så van vid familjeliv så vet inte om det finns sån funktion)
    Jag vet inte om det går... Har försökt hitta men finner inte hur man gör :(
  • Anonym (svår fråga)
    Anonym (OcksåHerpes) skrev 2018-03-06 13:21:52 följande:
    Jag vet inte om det går... Har försökt hitta men finner inte hur man gör :(
    Det går bara om du inte använder anonymt nic!
Svar på tråden Herpes - hur dejtar man som man?