• Anonym­191
    Äldre 7 Feb 21:17
    2780 visningar
    7 svar
    7
    2780

    Smärtlindring efter kejsarsnitt??

    Ska göra ett planerar kejsarsnitt nästa vecka pga sätesbjudning. Men en fråga som jag kom på idag, som kanske egentligen är en av de minsta bekymren, hur gör man med smärtstillande EFTER op om man INTE kan svälja tabletter för sitt liv ungefär? Jag har aldrig i mitt liv kunnat svälja tabletter, spelar ingen roll hur små eller stora de är eller formen osv, det går bara inte, antar att det är någon sorts mental spärr som jag inte kommer förbi.

    Hur gör man då med smärtlindringen efter snittet är frågan..? Finns det något flytande/brus-alternativ?

    Någon som varit med om samma problem?

  • Svar på tråden Smärtlindring efter kejsarsnitt??
  • Äldre 7 Feb 21:18
    #1

    Jag fick morfinsprutor.

  • Äldre 7 Feb 21:31
    #2

    Alvedon/Ipren finns som suppar, munsönderfallande, brus och flytande.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 7 Feb 21:31
    #3

    Finns i olika dispesionsformer (brus, flytande, munsönderfallande, plåster, injektion...). Sedan går många mediciner att krossa. Gjort en magop och hade ingen smärtlindring efter det så är ju inte heller helt säkert att du behöver någon smärtlindring.

  • Anonym­191 Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 09:00
    #4
    EpicNurse skrev 2018-02-07 21:31:04 följande:

    Alvedon/Ipren finns som suppar, munsönderfallande, brus och flytande.


    Brus/munsönderfallande tabletter har alltså precis lika bra effekt som en vanlig tablett man sväljer? Får köpa på mig sådana då tack!
  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 11 Feb 09:08
    #5

    Jag fick temgesic som man la under tungan :)

  • Äldre 11 Feb 09:45
    #6
    Anonym191 skrev 2018-02-11 09:00:46 följande:

    Brus/munsönderfallande tabletter har alltså precis lika bra effekt som en vanlig tablett man sväljer? Får köpa på mig sådana då tack!


    Absolut!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym­191 Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 12:39
    #7
    EpicNurse skrev 2018-02-11 09:45:39 följande:

    Absolut!


    Vad skönt! Då köper jag ett par rör brusisar och hoppas det hjälper! Tack igen!
Svar på tråden Smärtlindring efter kejsarsnitt??