• jalladå

    Abortförespråkare är hycklare!

    Ett av de främsta argumenten för aborträtten är "Min kropp, mitt val" vilket är något som de flesta på det här forumet kan hålla med om. Men hur kommer de sig att de flesta som förespråkar abort anser att drogbruk inte ska vara tillåtet och straffbart? Om du förespråkar abort, måste du även förespråka en avkriminalisering av alla droger!

  • Svar på tråden Abortförespråkare är hycklare!
  • Tveksamt

    Det var det dummaste jag har hört.
    På vilket sätt har det med varandra att göra?
    Ungefär lika relevant som att säga att om du tycker att rökning är okej så måste du också tycka att det är okej att gasa ihjäl kineser med Zyklon B.

    Droger orsakar oerhörda mängder lidande i hela samhället, både i form av kostnader, sjukvård, död och kriminalitet.
    En abort påverkar den (inte längre blivande) modern.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • SofieJ

    Håller med. Två heeeelt skilda frågor. Vad människor är benägna att göra när de är höga på droger är inte heller så trevligt.

  • Smirnoffski

    För min del kan drogerna också legaliseras. Hade inte gjort mig nåt.

  • punktslash
    Smirnoffski skrev 2018-02-07 22:10:30 följande:

    För min del kan drogerna också legaliseras. Hade inte gjort mig nåt.


    Kanske inte dig, men dina barn.
  • linani

    Argumentationsfel. Tänk om, tänk rätt

    Däremot tycker jag att personligt bruk av droger kan avkriminaliseras. Missbruk ska behandlas på samma sätt som alkoholmissbruk, med sociala insatser, inte straff.

    Införsel och distribution kan vara fortsatt olagligt, och polisen kan lägga resurser på rätt plats istället för att haffa enskilda personer för små förseelser.

    OCH abort ska vara tillåtet, självklart!

  • jalladå
    Tveksamt skrev 2018-02-07 22:03:32 följande:

    Det var det dummaste jag har hört.
    På vilket sätt har det med varandra att göra?
    Ungefär lika relevant som att säga att om du tycker att rökning är okej så måste du också tycka att det är okej att gasa ihjäl kineser med Zyklon B.

    Droger orsakar oerhörda mängder lidande i hela samhället, både i form av kostnader, sjukvård, död och kriminalitet.
    En abort påverkar den (inte längre blivande) modern.


    Rökning är ett personligt val, hur fan kan du jämföra det med att bli ihjälgasad? Om man nu personligen VILL bli ihjälgasad har jag inga invändningar mot det.

    Du menar alltså att aborter inte kostar pengar och använder upp sjukvårdsresurser? Och på vilket sätt skulle droger leda till kriminalitet om det var lagligt? 

    Med din logik borde vi förbjuda allting som på något sätt kan medföra kostnader för samhället, som t.ex. onyttig mat.
  • jalladå
    linani skrev 2018-02-07 22:27:31 följande:

    Argumentationsfel. Tänk om, tänk rätt

    Däremot tycker jag att personligt bruk av droger kan avkriminaliseras. Missbruk ska behandlas på samma sätt som alkoholmissbruk, med sociala insatser, inte straff.

    Införsel och distribution kan vara fortsatt olagligt, och polisen kan lägga resurser på rätt plats istället för att haffa enskilda personer för små förseelser.

    OCH abort ska vara tillåtet, självklart!


    Har inga invändningar mot aborträtten, tycker tvärtom att den är mycket bra. Däremot blir jag jävligt irriterad av att se alla förespråka aborträtten med argument om att man ska få bestämma över sin egen kropp och sitt liv, och sedan stigmatisera och straffa människor som brukar droger.
  • jalladå
    SofieJ skrev 2018-02-07 22:06:59 följande:

    Håller med. Två heeeelt skilda frågor. Vad människor är benägna att göra när de är höga på droger är inte heller så trevligt.


    Förklara varför den grundläggande rätten att bestämma över sin egna kropp bara ska gälla i vissa fall?
  • Aniiee

    Nej, jag hycklar inte. Jag anser att rätten till abort, rätten att stoppa i sig vad man vill, rätten till sitt eget avslut med mera med mera med mera bör vara så fria det bara går.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • SofieJ
    jalladå skrev 2018-02-07 23:11:25 följande:

    Rökning är ett personligt val, hur fan kan du jämföra det med att bli ihjälgasad? Om man nu personligen VILL bli ihjälgasad har jag inga invändningar mot det.

    Du menar alltså att aborter inte kostar pengar och använder upp sjukvårdsresurser? Och på vilket sätt skulle droger leda till kriminalitet om det var lagligt? 

    Med din logik borde vi förbjuda allting som på något sätt kan medföra kostnader för samhället, som t.ex. onyttig mat.


    Men alltså va? Tror du de enda brotten relaterade till droger är själva köp/sälj/innehavsbiten? En med tungt missbruk kan inte behålla ett jobb, bostad, har inga pengar, måste stjäla för att få sin fix. En påverkad person (beroende på drog) kan hallucinera och vara rentav farlig för folk runtomkring, våldsbrott är inte ovanliga.

    Sedan kostar ju en missbrukare samhället pengar under en betydligt längre period än någon som gör abort. Den senare behöver kanske ett par timmars rådgivning plus tabletter/enkelt ingrepp, sen är det över.
  • SofieJ
    jalladå skrev 2018-02-07 23:14:21 följande:

    Förklara varför den grundläggande rätten att bestämma över sin egna kropp bara ska gälla i vissa fall?


    Det ska bara gälla om du inte riskerar att skada andra på kuppen. Jag är inte emot droger som inte medför sådana risker.
  • absalon

    Men ska det verkligen vara tillåtet att utan något som helst samhälleligt ingripande sitta och knarka sig fördärvad på sin kammare?  Tvångsvård är i vissa fall nödvändig!Cool

  • jalladå
    SofieJ skrev 2018-02-07 23:21:07 följande:
    Men alltså va? Tror du de enda brotten relaterade till droger är själva köp/sälj/innehavsbiten? En med tungt missbruk kan inte behålla ett jobb, bostad, har inga pengar, måste stjäla för att få sin fix. En påverkad person (beroende på drog) kan hallucinera och vara rentav farlig för folk runtomkring, våldsbrott är inte ovanliga.

    Sedan kostar ju en missbrukare samhället pengar under en betydligt längre period än någon som gör abort. Den senare behöver kanske ett par timmars rådgivning plus tabletter/enkelt ingrepp, sen är det över.
    Kostnaden för det du beskriver är ingenting i jämfört med vad det kostar att upprätthålla en restriktiv narkotikapolitik med alla urin- och blodprov, polisinsatser, förebyggande åtgärder, lagföring osv. 

    Mycket av den problematik för den enskilde individen som du tar upp är dessutom direkt kopplat till drogens legala status. Om en missbrukare t.ex. blir tagen av polisen blir riskerar den att förlora både jobb och bostad, vilket leder till den kriminaliteten som du tar upp. 

    Menar du alltså att en inte ska ha rätt att bestämma över sin egna kropp?
  • jalladå
    absalon skrev 2018-02-08 12:31:26 följande:

    Men ska det verkligen vara tillåtet att utan något som helst samhälleligt ingripande sitta och knarka sig fördärvad på sin kammare?  Tvångsvård är i vissa fall nödvändig!Cool


    Eftersom att kriminaliseringen av eget bruk visat sig gång på gång inte fungera så förstår jag inte varför du står bakom den. Är du för att fler ungdomar använder droger och att fler dör till följd av sitt missbruk? Anser du att det borde vara olagligt att dricka sig fördärvad i hemmet?
  • SofieJ
    jalladå skrev 2018-02-08 19:59:24 följande:

    Kostnaden för det du beskriver är ingenting i jämfört med vad det kostar att upprätthålla en restriktiv narkotikapolitik med alla urin- och blodprov, polisinsatser, förebyggande åtgärder, lagföring osv. 

    Mycket av den problematik för den enskilde individen som du tar upp är dessutom direkt kopplat till drogens legala status. Om en missbrukare t.ex. blir tagen av polisen blir riskerar den att förlora både jobb och bostad, vilket leder till den kriminaliteten som du tar upp. 

    Menar du alltså att en inte ska ha rätt att bestämma över sin egna kropp?


    Argumenteringen du för kan ju dras hur långt som helst. Självklart har man rätt till sin egen kropp, men någonstans måste gränsen gå för hur det får påverka andra. Det är allt jag säger.

    Och du menar på fullaste allvar att en person som missbrukar tunga droger utan problem skulle kunna klara att ha ett 8-17-jobb om det inte vore för polisen?

    Vad känner du om drogtillverkning och droghandel i stort då? Det är ju ingen fräsch business direkt. Skulle inte räcka med att det blev lagligt i Sverige för att få rätsida på den. Eller vi ska kanske ska få fackligt anställda att börja tillverka narkotika här i Sverige? Sen sälja det på Apoteket?
  • Mascaraklumpar

    Kvinnans rätt till sin kropp är ett rätt fånigt argument när det gäller abort eftersom den rätten inte är inskränkt enligt lagen och det inte finns någon som vill inskränka den rätten (det är åtminstone ingen som driver den frågan). En kvinna är alltid fri att när, var och hur som helst avbryta sin graviditet, däremot har hon inte alltid rätt att begära att någon annan ska ta del i handlingen (jämför självmord - dödshjälp).

    När det gäller droger är det i de allra flesta länder lagligt att inta dessa - det är innehavet som är straffbart. Sverige är ett av de få undantagen, och vår lagstiftning där är i mitt tycke både oetisk och onödig.

  • LiberaIen

    Jag förstår vad du menar, men vänta dig ingen respons på FL. Intelligensnivån här är inte på tillräcklig nivå för att föra rationella diskussioner. I övrigt är jag positiv till att folk ska få stoppa i sig vad dom vill, men mera tveksam till abort. Jag förstår argumentet min kropp mitt val, men tycker att fostrets rätt till liv är viktigare. En sann liberal anser att man får göra vad man vill så länge som ingen annan skadas. Att ta droger behöver nödvändigtvis inte skada nån annan, en abort gör det däremot garanterat.

Svar på tråden Abortförespråkare är hycklare!