• Äldre 7 Feb 22:13
    2120 visningar
    3 svar
    3
    2120

    Min bror på 30 år bor nästan alltid hemma

    Hej!

    Min bror på 30 år har sedan han flyttat hemifrån för 5 år sedan kommit hem VARJE helg och ledig dag. När han studerat har han spenderat flera veckor hemma vid jul och hela sommaren hemma. Nu till problemet - han har sedan jag varit liten psykat mig rejält och jag var så glad dagen han berättade att han skulle flytta. En sten lyftes från mitt bröst. Men nu är han ändå alltid hemma när jag själv är ledig och jag står knappt ut. Jag kan knappt vara utanför mitt rum innan han är på mig om saker heeela tiden! Jag kan inte ens prata med min mamma om något utan att han tjuvlyssnar och kläcker ur sig kommentarer om det när hon inte hör. Vågar inte ta hem vänner när han är här för att han tjuvlyssnar på allt, och de vet också om det och vill därför inte vara här... Det värsta är att han spenderar så många dagar här i veckan och betalar inte ens hem till min mamma, som är sjukpensionär och får det knappt att gå runt. Jag själv och min yngre bror betalar båda hem och står för våra kostnader. Nu har min 30-årige bror gått och blivit arbetslös och han åker inte hem till sin lägenhet igen, utan han bor här för att spara pengar och leva på mamma, trots att han får ut dubbelt så mycket som mamma i månaden genom a-kassan. Han vägrar att hjälpa till hemma, äter inte om han inte får maten serverad och sover mitt i vardagsrummet (som är i samma rum som hall och kök) till 11 på dagen. Vi andra åker hemifrån tidigt och kan knappt röra oss i huset. Tycker det är så jobbigt när min mamma kommer till mig och säger att ekonomin är knaper när det inte alls är det egentligen - det är pga. min bror som vi ej får det att gå runt. Att hon själv på sin lediga tid då hon ska vila (eftersom hon är sjukskriven) får hon istället stå och laga mat till honom.

    Jag vet att det här blev ett otroligt rörig inlägg, men jag är så arg just nu. Hur tusan får jag min bror att skaffa en hobby/vänner så att han faktiskt tar tag i sin fritid och slutar komma hit och leva på mamma? Kommer era syskon hem så ofta på helger, studiedagar, lov etc.?

  • Svar på tråden Min bror på 30 år bor nästan alltid hemma
  • Äldre 7 Feb 22:35
    #1

    Jag brukar aldrig skriva såhär och - jag brukar aldrig sträva efter elakheter - MEN....

    ...när du berättar att din bror psykar dig och dessutom får både dig och din mamma att må dåligt (t o m UTNYTTJAR din mamma) då flyger fan i mig.

    Hälsa honom att det faktiskt är jävligt mobbat att vara 30 år, man, arbetslös och hänga hemma hos mamma!! Och om han inte betalar för sig - ja, då får du helt enkelt hjälpa din mamma med att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Hade jag gjort. Eller bytt lås...

    Stackars sate.....! (Din bror)

  • Äldre 8 Feb 13:46
    #2

    Hur gammal är du? Kan du inte flytta hemifrån själv snart?

    Du kan inte ändra på din bror eller din mamma, du kan bara bestämma dig för att leva annorlunda själv. Tro mig, de kommer inte att förändras.

  • Anonym (www)
    Äldre 8 Feb 14:43
    #3

    Din mamma behöver uppenbarligen hjälp! Finns det någon annan vuxen som ni känner som du kan berätta detta för och som kan hjälpa henne? 

Svar på tråden Min bror på 30 år bor nästan alltid hemma