• Alexst­ra10
    Äldre 7 Feb 23:34
    2426 visningar
    4 svar
    4
    2426

    Mitt barn går inte upp i vikt ordentligt

    Okej, jag ska försöka hålla det här kort.

    Jag har en son på 8 veckor som inte går upp i vikt som han ska. När han föddes vad han 49 cm lång, 36 cm runt huvudet och vägde 3540 gram.

    Han hade det lilla lustiga problemet att han inte ville ha någonting i munnen, så amningen var strulig i början och under den första månaden var vi fast med amningsnapp.

    Vi blev av med nappen och har nu ammat på bra (även fast han stundvis knusslar vid bröstet) och ger ersättning 2 gånger dagligen.

    Han har pendlar mycket i vikt. Han har varit bra långt ner under sin födelsevikt, upp över den med ca 5 gram, ner igen, upp 40, upp 80 och nu sist hade han endast gått upp 5 gram på en vecka.

    Vi går på koll på bvc minst en gång i veckan.

    Idag var han 55 cm lång, 39,4 cm runt huvudet och vägde 3685 gram. Sköterskan är orolig över att han ska plocka från fettdepåerna i hjärnan eftersom han är så tunn och sa att om vi inte får upp honom i vikt stadigt nu så måste vi in till barnkliniken för att undersöka av vilken anledning han inte ökar i vikt.

    Vi använde till en början amningsnapp, blev av med den vid 1 månad och ammar nu utan. Har gett ersättning 2 gånger om dagen på bvcs inrådan i ungefär en månads tids också, innan dess vad det en gång om dagen bara.

    Nu ska vi försöka med att han får äta ersättning 4-5 gånger om dagen och bröstmjölk på flaska resten av tiden. Problemet är bara att jag lyckas knappt pumpa! Jag har både en manuell och en elektrisk bröstpump. Den elektriska är överlägset bäst men jag pumpar dåligt med båda. Det kommer liksom ingenting!

    Vissa gånger kan jag ha tur att pumpa 100 ml, förutsatt att det är länge sen han ammade eller jag pumpade.

    Hur ska man göra? Vad gör jag fel? Vad har ni för tips?

    Och är det någon mer som har haft liknande problem med vikten?

    I övrigt är han extremt pigg och med, rör sig massor, lyfter huvudet sen han kom ut och är sjukt nyfiken på omvärlden. Han sover jättebra också. Bvc har ingenting att säga om honom förutom att just vikten är dålig. I övrigt får han mycket "beröm" för hur aktiv och nyfiken han är.

    Jag går bet på det här, och med en dotter på 1,5 så räcker tiden inte till mellan all pumpning, flaskmatning osv. Jag får så sjukt dåligt samvete mitt i allt också. Hinner inte med!

  • Svar på tråden Mitt barn går inte upp i vikt ordentligt
  • Mwj
    Äldre 8 Feb 08:45
    #1

    Det är mycket möjligt att du redan fått dessa tips, men dels så är det bra att amma eller pumpa på natten, för då får man igång mjölkproduktionen bättre (ökade oxytocinnivåer osv) sen är det bra att vara i samma rum, titta på din son, gärna kroppskontakt samtidigt som du pumpar och allra bäst är om han skriker lite samtidigt (kan dock kännas lite hemskt) då frigörs mer hormoner som driver ut mjölken.

    Tyvärr så är det ju så att stress påverkar negativt på mjölkproduktioen, så det bästa är att du inte känner dig stressad över allt detta (inte så lätt i din situation, såklart) men tänk på att om amningen inte funkar, så är det okej!

    Hoppas det ordnar till sig!

  • Äldre 8 Feb 12:15
    #2

    Oj vad jobbigt. Jag har också svårt att pumpa men det kommer mera om jag handpumpar, dvs liksom kramar ur brösten. Dessutom kan det hjälpa att lägga en varm vetekudde över brösten. Kom bara ihåg att desinficera händerna ordentligt så att lillkillen inte får i sig bakterier.

    Lycka till!

  • Äldre 8 Feb 13:14
    #3

    Om du inte känner 100 för amningen så ge upp den. Men vill du amma så gör det.

    Vad jag hade valt är inte relevant för dig men jag hade slutat amma för att kunna mäta hur mycket bebis får i sig vid varje måltid och slippa stressen med allt vad amning innebär (med resten av familj och även sömn)

    Att vara aktiv som din bebis gör ju att hen bränner massor av energi. Får man inte i sig tillräckligt för att gå upp i vikt så går man helt enkelt ner.

    Att amma fritt så bestämmer ju bebis när hen vill äta, vid tillväxt vill de ju ha mer och för att öka produktionen amma ofta. Något bebisar själva brukar vara bra på att klara av att känna.

    Amningshjälpen kan hjälpa dig med mängder av tips för att få den biten att fungera optimalt för er.

    Att ge ersättning kan fungera fantastiskt kan bara tala varmt för det (om man har rätt sort till bebis förstås)

  • Äldre 8 Feb 13:26
    #4

    Är han 8 veckor och bara totalt ökat ca 200 gr(?) i vikt så är det absolut dags att söka läkarkontakt. De kan tex kolla kort tungband, missad gomspalt etc för viktuppgången låter absolut inte normal.

    Här går man inte genom vårdcentralen utan genom akutmottagningen när de är så små. Dock ska ni absolut inte åka in och sätta er i väntrummet med en sån liten bland all infektionsrisk. Ring i förväg så de kan släppa in er och sätta er avskilt

Svar på tråden Mitt barn går inte upp i vikt ordentligt