• Äldre 8 Feb 11:29
    14547 visningar
    13 svar
    13
    14547

    4,5mån ammar varje timma

    Min bebis är ungefär 4,5månader gammal.

    Han åt från start var 3e-4e timma. Gick spikrakt upp i vikt. Sen började han äta var tredje timma. Helt okej, har gått bra och känts bra. Pappa hinner ungås med bebis, mig och jag med alla i familjen.

    Senaste månaden, om inte längre tid.., har han ätit varannan timma! Det började bli bökigt, jag får inte mycket gjort och ofta blev det bökigt med de äldre barnen som ska hämtas/lämnas, till och från kompisar osv. Men det gick när man planerade (och bebis tackar tro aldrig nej till amning tidigare och gick därför att anpassa så det fungerade).

    Men nu senaste två veckorna så vill han äta varje timma. Från att han vaknar till att han ska sova för natten visar han missnöje efter en timma (med någon undantag per dag då det med tur kan gå 1,5-2 h) . Även på natten då han åtminstone haft ett långt sovpass på ca 5h och resten av natten ätit var 3e ungefär, har det övergått i mycket tätare och inget långt sovpass.

    Har svårt att ge exempel då han är helt oförutsägbar numera.. kan äta två gånger inom 1,5h eller Inget på nästan 3h.

    Har funderat över att börja ge ersättning något mål/någon gång per dag. Vet inte när eller om det skulle hjälpa egentligen. Vet ibte om han vill äta pga hunger eller mys/närhet osv. Känner mig rätt utmattad jag nu. Bebis hinner/vill ibte sova på dagarna, kanske för han vill äta heeeela tiden och det resulterar i sur bebis ofta. Annars är han nöjd och glad. Gör jag någpt fel? Fel på min mjölk?

    Känner som om han vill öka produktionen borde det ha hänt nu efter två veckor intensiv (minst sagt!) amning? Men ingen tillstymmelse till hårda bröst om han inte äter på två timmar.

    Från 3mån till 4mån hade han växt typ 0,5cm och 200g.. han brukar gå upp 500-800g/mån.

    Ska tillbaka nästa veckan (för att jag oroar mig. Enligt Bvc är detta normalt)

    Vikt och längd 4mån: 63,5cm 6840g

    Tips. Råd. Hjälp!

    Ersättning? När isåfall ? Hur? Efter amning (han verkar ju nöjd där och då..?) innan? Då påverkar det väl amningen mer negativt? Usch känner mig så vilsen och dålig just nu.

  • Svar på tråden 4,5mån ammar varje timma
  • Anonym (Madde­)
    Äldre 8 Feb 11:35
    #1

    Din bebis kanske har en tillväxtperiod?
    Rekommenderar att kontakta hjälpmamma I Amningshjälpen: http://amningshjalpen.se/amningsradgivning

  • Äldre 8 Feb 11:43
    #2
    Anonym (Madde) skrev 2018-02-08 11:35:03 följande:

    Din bebis kanske har en tillväxtperiod?

    Rekommenderar att kontakta hjälpmamma I Amningshjälpen: amningshjalpen.se/amningsradgivning


    Vad kan jag göra för honom då? Bara fortsätta och hoppas det ger sig? Sätter lite spärrar då de andra barnen lätt får ?lida? då jag måste amma hela tiden.

    Är samtidigt rädd om amningen då han uppenbart älskar det (och jag med. Men varje timma, eller oftare blir dör jobbigt)
  • Äldre 8 Feb 13:03
    #3

    Hej! Det är både ökningsperiod och fas runt den åldern. Håll ut, det går över!

  • Äldre 8 Feb 14:35
    #4
    linb01 skrev 2018-02-08 13:03:08 följande:

    Hej! Det är både ökningsperiod och fas runt den åldern. Håll ut, det går över!


    Hej, vet att det är en fas. Ökningsperiod visste jag inte, men bra att veta. Dock har detta hållt på i typ två veckor och då borde ju resan mjölken ökat nu till den nivån han vill ha?

    Pratade med Bvc i telefon idag. Min sköterska sa då att vissa barn behöver amma såhör ofta när de äe såhär stora för att få i sif allt de behöver och därför kan nan behöva ge tillägg om man inte vill/orkar/kan (för hela familjens skull) amma såhär ofta. Ska prova lite ersättning på kvällen efter första amningen (han brukar vilja amma flera gånger och vara ledsen emellan) så han eventuellt blir mer mätt och kan sova längre.
  • Äldre 8 Feb 14:42
    #5

    Ladda ner en app med who?s tillväxtkurvor för ammade barn(tex ?growth? appen)

    Fyll i din bebis värden och se om han/hon följer sin kurva.

    Om han/hon ligger enligt kurvan så har ammandet inte något med mat att göra utan din bebis är säkert i någon sorts jobbig utvecklingsfas och vill ha närhet och trygghet.

    Kan rekommendera en ergo sele, efter några försök kan man förlänga banden lite och amma i selen. Då behöver du inte längre planera runt amningen längre

  • Äldre 8 Feb 14:44
    #6

    Läs lite om ?händelsevärlden ?

    Det kan pågå några veckor

    www.viforaldrar.se/Forsta-aret/De-sju-utvecklingssprangen

  • Äldre 8 Feb 15:08
    #7
    erijon skrev 2018-02-08 14:35:12 följande:

    Hej, vet att det är en fas. Ökningsperiod visste jag inte, men bra att veta. Dock har detta hållt på i typ två veckor och då borde ju resan mjölken ökat nu till den nivån han vill ha?

    Pratade med Bvc i telefon idag. Min sköterska sa då att vissa barn behöver amma såhör ofta när de äe såhär stora för att få i sif allt de behöver och därför kan nan behöva ge tillägg om man inte vill/orkar/kan (för hela familjens skull) amma såhär ofta. Ska prova lite ersättning på kvällen efter första amningen (han brukar vilja amma flera gånger och vara ledsen emellan) så han eventuellt blir mer mätt och kan sova längre.


    Okej, ja gör det om det känns rätt för er:)

    Minns att dottern hade en period i den åldern som höll på 4-5 veckor???? var nära på att ge upp amningen men det gick över (och jag var för lat för att börja med ersättning haha). Men vet att det är frustrerande. Inge kul att sitta hemma och amma hela dagarna liksom..
  • Äldre 8 Feb 16:14
    #8
    möjligt skrev 2018-02-08 14:42:31 följande:

    Ladda ner en app med who?s tillväxtkurvor för ammade barn(tex ?growth? appen)

    Fyll i din bebis värden och se om han/hon följer sin kurva.

    Om han/hon ligger enligt kurvan så har ammandet inte något med mat att göra utan din bebis är säkert i någon sorts jobbig utvecklingsfas och vill ha närhet och trygghet.

    Kan rekommendera en ergo sele, efter några försök kan man förlänga banden lite och amma i selen. Då behöver du inte längre planera runt amningen längre


    Vart på Bvc nyligen och ska dit 13 februari igen. Han följer kurvan men har planat av lite sedan han var tre månader. Det säger Bvc är helt normalt.

    Men ändå äter han och får igång utdrivningen varje gång osv? Sen kanske det INTE beror just på mjölken, men att behöva amma så ofta blir ändå jobbigt/svårt.

    Bara för att kurvan ser bra ut, betyder ju ibte automatiskt att han inte är hungrig, eller har jag fel?
  • Äldre 8 Feb 16:17
    #9
    linb01 skrev 2018-02-08 15:08:12 följande:

    Okej, ja gör det om det känns rätt för er:)

    Minns att dottern hade en period i den åldern som höll på 4-5 veckor???? var nära på att ge upp amningen men det gick över (och jag var för lat för att börja med ersättning haha). Men vet att det är frustrerande. Inge kul att sitta hemma och amma hela dagarna liksom..


    Jag vet inte ens vad som känns rätt faktiskt. Väldigt jobbigt. Älskar att amma pga myset och närheten, det äe smidigt och finns alltid till hands. Kan aldrig få fel temperatur eller ens ta slut :) MEN, det är otroligt påfrestande att vara den enda som duger och behöva amma dygnet runt.

    Kommer inte gå över helt på ersättning oavsett.
  • Äldre 8 Feb 18:51
    #10
    erijon skrev 2018-02-08 16:14:23 följande:

    Vart på Bvc nyligen och ska dit 13 februari igen. Han följer kurvan men har planat av lite sedan han var tre månader. Det säger Bvc är helt normalt.

    Men ändå äter han och får igång utdrivningen varje gång osv? Sen kanske det INTE beror just på mjölken, men att behöva amma så ofta blir ändå jobbigt/svårt.

    Bara för att kurvan ser bra ut, betyder ju ibte automatiskt att han inte är hungrig, eller har jag fel?


    Det är i perioder skitjobbigt att amma framförallt i en period där de behöver trygghet och blir mer klängiga. Oftast varar ju dock en sådan klängperiod inte mer än 3-4 veckor eller så(även om undantag finns)

    Kom ihåg att amning för bebisen handlar om så otroligt mycket mer än mat.

    Tja angående hunger så kan man ju säga att om han följer sin tillväxtkurva så får han ju i sig precis så mycket som han borde få i sig, barn som äter ersättning äter mer och växer fortare i den åldern men det behöver inte nödvändigtvis vara positivt.

    Anledningen att jag föreslår att du laddar hem och kollar på who kurvorna (istället för BVC kurvorna) är för att de är baserade helt på ammade barn, då kan du se om han växer som han ska.

    Som du säger planar han ut på BVCs kurvor, anledningen är att BVCs tillväxt kurvor hårt sett är en felanvändning av statistik. De har i utformningen blandat ammade barn och ersättningsbarn. Då dessa grupper har olika typer av tillväxt så blev resultatet en missvisande kurva som inte riktigt stämmer för någon. Att de fortfarande använder dem är ett mysterium , smiley

    Internationellt använder man oftast who kurvorna till iaf 6 månader
  • Äldre 21 Mar 18:57
    #11

    Hej! Tipsar om min blogg www.finest.se/suntforaldrakskap 
    Det senaste inlägget handlar om just om amning/napp/flaskmatning

  • Äldre 21 Mar 18:58
    #12
  • Anonym (Mat)
    Äldre 21 Mar 20:51
    #13

    Våra var hungriga i den åldern. Som många skriver är det säkert en tillväxtperiod. Vi började ge lite gröt på kvällen. Gjorde hemmagjord

Svar på tråden 4,5mån ammar varje timma